Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Gräsklipparskandal!
          Kakaduan
          Inlägg 08-09-2005, 13:58
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Förra sommaren köpte jag mitt livs första nya gräsklippare. Tidigare har pappa försett mig med klippare som han satt ihop av gamla slaktade klippare, men när han blev sjuk beslöt jag mig för att köpa en ny.

          Köpte en fin Stiga Multiclip i augusti 2004. Den puttrade på vid de första 2-3 klipptillfällena men började senare gå ojämnt. Ungefär som när man står och varvar en motor upp och ner. Nu, ett år senare, gav den upp helt. Svart avgasrök, ojämn gång, oljiga tändstift och till slut - insomning.

          Lämnade in klipparen och fick reda på vad felet var. Det som står i manualen - att man skall använda 95 oktanig bensin är fel!!! Svensk bensin innehåller etanol som förstör packningen och till slut förgasaren. Istället skall man använda grön miljö-bensin. Reparationsfirman hade lagat över 300 klippare av den modellen.

          Nu gick reparationen på garantin (2 år), men tänk om packningen hållit i ett år till?! Då hade jag fått betala för reparationen som beror på att jag följt tillverkarens bruksanvisning!

          Skandal tycker jag!

          Kakaduan
           
          Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Pirum
          Inlägg 08-09-2005, 14:02
          Länk hit: #2


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Låter oerhört dåligt ja. Speciellt som det redan när du köpte klipparen fanns etanol i bensinen, 5%. Det lär bli 10% snart, och det är ju bra i de flesta avseenden.

          Vem har tillverkat motorn? Flera delstater i USA har också etanol-inblandning, så det är ju inget som gäller specifikt för Sverige.

          Den miljövänliga (och mindre hälsovådliga, för användarna) alkylatbensinen är förresten att rekommendera, men den är tyvärr ca dubbelt så dyr om man inte kan handla den från pump. Brukar finnas där båtar servas, men de är inte vanliga. Fanns väl bara 1 i Bohuslän tror jag exempelvis.

          Klent av en så ny klippare. Vanligen brukar ju klipparna gå på vad som helst. Jag vet folk som kör gamla klippare på E85, 85% etanol alltså. Inga problem. (annat än att en del får justera/borra om förgasarnålen lite grand)


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 08-09-2005, 14:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Motorn är en Briggs&Stratton, men jag vet inte vilka delar som är "deras" och vilka som varierar från klippare till klippare - reparatören sade att just den här modellen hade problem och då verkar det ju inte vara själva motorn som krånglar.

          Har köpt grön bensin nu men den är, som sagt ,väldigt dyr!

          Kakaduan
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 08-09-2005, 14:05
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Ja det var verkligen en skandal!:angry:

          Vet du något om hur länge det har funnits etanol i den 95 oktaniga bensinen? Är det en ny företeelse?

          Har nämligen haft liknande problem med min gräsklippare. En Partner med Briggs & Stratton motor. Jag har haft den i 5 år utan att den har krånglat, men just i fjor och i år har den betett sig på just detta vis och jag har haft den på reparation flera gånger. Vet ej riktigt vad som byttes då, men har för mig att det var någon packning. m.m........


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2005, 14:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Vad sa försäljaren/tillverkaren när du påpekade detta? (Jag utgår ifrån att du har kontaktat dem.)


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 08-09-2005, 14:12
          Länk hit: #6


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          CITAT (Sommartorparn @ 08-09-2005, 15:05)
          Vet du något om hur länge det har funnits etanol i den 95 oktaniga bensinen? Är det en ny företeelse?

          Sen 2001 i Östergötland tror jag (som prov) och sen 2003 i övriga Sverige.

          Det positiva är inte bara att koldioxidutsläppen kan sägas minska, förbränningen blir ofta effektivare också. På många motorer når man (enligt folk på etanol.nu ) en optimal bränsleförbrukning vid ca 20% etanolinblandning. Vid mer etanol ökar bränsleförbrukningen.

          De flesta bilar tillverkade för att använda blyfria bränslen är även anpassade till att gå på upp till 10% etanol. Detta är krav i många stater i USA sen oljekriserna på 70-talet. I stort sett alla biltillverkare anpassade sig givetvis efter USA-kraven. Det är alltså endast gamla bilar som kan ha problem med etanol, och då är de så gamla att de ändå har mycket delar gjorda av metall osv som tål etanol. Kan tillfoga att K-sprit är gjort i huvudsak av etanol (så K-sprit behövs egentligen inte idag).

          I Brasilien har man kört med höga etanolinblandningar i många år.

          Jag är otroligt förvånad att en så stor tillverkare som Briggs&Stratton "fuskar" med packningar etc. Etanol är ganska snällt. Hade varit annat om det varit metanol i bensinen, men det är det ju inte.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 08-09-2005, 14:12
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Köpte klipparen på Silvan som var helt ointresserade. De lagar ingenting själva utan lämnar bort till verkstad och då kan man lika gärna göra det själv. De började antyda att problemet kunde vara handhavandefel - alltså att jag t ex skulle ha tippat klipparen på sidan så att olja rann in i motorn eller lutat den framåt så att oljan rann till tändstiften.

          Rappakalja!

          Tillverkaren har jag inte varit i kontakt med. Tycker det är konstigt att de gång på gång betalar reparationer på garanti utan att reagera. En liten lapp i kartongen om att man måste använda annat bränsle hade sparat dem mycket pengar, tycker man. Eller är de så fula att det blir billigare att laga de maskiner som kraschar inom garantitiden än att lämna information?

          Kakaduan
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 08-09-2005, 15:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Jag hade definitivt kontaktat tillverkaren. Det kan ju faktiskt hända att de har en annan syn på saken än reparatören dessutom.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 09-09-2005, 05:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Usch vad du skrämmer mig!!

          Köpte också en Stiga Multiclip med B & S-motor 2004. Kollade länge och noga (bl.a. här på forumet) innan jag bestämde mig eftersom den första klipparen blev en riktig flopp. Elektrisk — som inte klarade av den lite för stora tomten = efter ett år ständigt på verkstad, därefter totalförlust!

          Jag har hela tiden tyckt att klipparen går orent, dvs ett ganska hackande ljud som inte har 100% jämna intervaller, men tänkt att det nog skall vara så. (Behöver inte tala om att jag är rudis på motorer? unsure.gif tongue.gif )

          Miljöbensinen? Det är alltså något annat än den vanliga, 95/96-oktaniga ur grön slang?? Det är nämligen den jag använt.
          "Min" affär har saligen insomnat så där har jag ingen hjälp att vänta.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          KURT
          Inlägg 09-09-2005, 06:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det här är ett välkännt problem och det har nog även drabbat endel andra motorer också. Dessutom åldras också bensinen, man bör tex inte använda bensin som stått i dunk över vintern. Se liknande diskussion på Byggahus forum.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 09-09-2005, 11:16
          Länk hit: #11


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Speciellt tvåtaktsbensin är känslig för lagring, ska inte lämnas i maskiner över vintern exempelvis.

          Men jag förstår faktiskt inte hur en modern motor inte kan tåla etanol. Måste vara tillverkningsfel. Det är sedan flera år specificerat att "bensin" i EU kan innehålla etanol upp till 5%, om det sedan visar sig att motorn går sönder "pga etanolen" så är det ju ren skandal.

          Precis som det står på det där forumet du länkade till så finns alkylatbensin i praktiken inte att köpa i många länder. Vilket gör det hela ännu underligare.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-09-2005, 20:40
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          CITAT (KURT @ 09-09-2005, 07:21)
          Det här är ett välkännt problem och det har nog även drabbat endel andra motorer också. Dessutom åldras också bensinen, man bör tex inte använda bensin som stått i dunk över vintern. Se liknande diskussion på Byggahus forum.

          Intressant diskussion du länkade till. smile.gif

          Konstigt att man inte ska kunna använda bensing som är äldre än 30 dagar! unsure.gif Då skulle jag denna torra sommar t.o.m. ha behövt tömma gräsklipparen efter varje klippning. För att inte tala om den bensin som är i dunken! Är det någon som begriper vad som händer med bensinen efter 30 dagar. Surnar den? wacko.gif


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 09-09-2005, 20:45
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Och är det likadant med bilen? Under semestern kör vi mest med den ena bilen så det kan mycket väl hända att det finns bensin äldre än 30 dagar i den andra bilen.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 09-09-2005, 20:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          CITAT (Rossi @ 09-09-2005, 21:45)
          Och är det likadant med bilen? Under semestern kör vi mest med den ena bilen så det kan mycket väl hända att det finns bensin äldre än 30 dagar i den andra bilen.

          Skulle precis ställa samma fråga... då våran bil tankas kanske 2 - 3 ggr under vinterhalvåret eftersom vi kör så lite...har aldrig märkt att den skulle uppföra sig på nåt konstigt vis.
           
          Citera
          renate
          Inlägg 09-09-2005, 20:57
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem sedan:
          28-02-2003
          Medlem nr: 834



          Jag har en Stiga multiklipp B&S sedan flera år.Frågar inte vad det är för bensin jag kör med,jag går till macken och säger bensin till gräsklippare.
          Jag tror det är 95/96 oktanig ur grön slang.Det funkar i min gräsklippare.


          --------------------
          MVH Renate zon 4
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 13-09-2005, 10:24
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Ja, man tycker ju det är konstigt att klipparna inte skall tåla etanolen. Det reparationsfirman sade var att man i tillverkningslandet inte känner till olika länders tillsatser i bränslet och att det därför står 95 oktan i manualen. Vore ju lätt åtgärdat, tycker man. Reparatören sade att man hade mycket problem med just den här modellen och att han bytt över 300 sådana motorer.

          Ewa L - det skall inte spela någon roll att butiken inte finns längre - det skall vara två års garanti på klipparen och du kan lämna in den var som helst där de reparerar Stiga. Titta på deras hemsida så hittar du verkstäder där du kan få garantireparation utförd.

          Det som händer är att etanolen förstör packningarna i bränslesystemet och det i sin tur förstör motorn. Det är alltså inte fel på vare sig motorn eller delarna i sig.

          Jag har tidigare använt vanlig 95 oktanig från bensinmacken men skall nu använda den där gröna, dyra saken. Varför man inte skall använda gammal bensin är (tror jag) att det bildas kondens och alltså blir vattendroppar i tanken. Det kan man fixa genom att ha lite T-röd i bensinen - det löser vattnet. Något annat problem kan jag inte se att det skulle vara.

          Kakaduan
           
          Citera
          krellus
          Inlägg 13-09-2005, 10:47
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem sedan:
          20-04-2004
          Medlem nr: 3 347



          Jaha, var det därför våran Stiga Multiklipp bröt ihop efter knapp ett år? *suck*


          --------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 13-09-2005, 12:16
          Länk hit: #18


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          CITAT (Kakaduan @ 13-09-2005, 11:24)
          Varför man inte skall använda gammal bensin är (tror jag) att det bildas kondens och alltså blir vattendroppar i tanken. Det kan man fixa genom att ha lite T-röd i bensinen - det löser vattnet. Något annat problem kan jag inte se att det skulle vara.

          T-Röd innehåller mestadels etanol (förr var det metanol) och eftersom dagens bensin innehåller 5% etanol så gör det ingen skillnad att hälla i mer etanol.

          Borde inte reparationsfirman satt i riktiga packningar nu, så att gräsklipparen går att köra med bensin enligt EU-standard?

          300 klippare låter ju vansinnigt mycket, tycker att någon borde kontakta SVTs Plus exempelvis, så att Sverker får kasta ner en gräsklippare i soptunnan smile.gif

          Tillägg : jag googlade lite och på ett motorcykelforum hittade jag detta (om svårstartade motorcyklar efter vintervila)

          CITAT
          Hej
          Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

          Vänliga hälsningar
          Lars Olausson
          Produktspecialist
          AB Svenska Shell


          Kanske kan förklara varför man får dra sig blå i ansiktet vid gräsklipparen på våren? smile.gif Alla lättflyktiga kolväten har gasats bort, kvar är bara tyngre och mindre lättantändliga kolväten. Men fyller man tanken full innan man startar så borde man åtminstone ha tillräckligt med "färsk" bensin tycker jag. Men inget av ovanstående kan ju förstöra en motor, så om tillverkana rekommenderar att man ska vinterförvara utrustningen utan bensin i tanken så är det nog för att slippa en anhopning av folk som ringer pga att deras klippare inte startar på vårkanten. Bäst vore väl kanske att lagra utan bensin i förgasaren också.

          Vad gäller tvåtaktsmotorer (motorsågar, röjsågar) så lagras de alltid bäst om man först kör tank och förgasare tomma. Tvåtaktsbensin innehåller 2-4% olja, och om bensinen dunstar bort så kan man få en hård beläggning kvar som är jobbig att göra rent.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Tengil
          Inlägg 26-09-2005, 12:06
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          14-05-2003
          Medlem nr: 1 415



          smile.gif Varför inte byta packningen själv??

          Gjorde det på min Stiga 45S Combi med B&S motor.. Går på en kvart om man är normalt händig.. Packning + membran kostar ca 50-60 kronor och har artikelnummer: 495770. Finns oftast att köpa där du köpte gräsklipparen eller hos en serviceverkstad.

          1. Lossa luftfiltret.
          2. Lossa förgasar-tank-paketet med 2 skruvar (en i motorblocket och en i plåtbiten som sitter framåt på gräsklipparen.
          3. Dra paketet försiktigt framåt och vrid det så förgasarlänkaget lossnar från förgasaren.
          4. Lossa de fem skruvarna som håller förgasaren mot tanken.
          5. Lossa försiktigt förgasaren och notera den fjäder som sitter mellan förgasare och tank (kom ihåg hur den satt)..
          6. Ta bort membran och packning och sätt dit de nya precis som de gamla satt.
          7. Montera i omvänd ordning.

          Passa på att byta olja, luftfilter och tändstift medan du ändå håller på.. (Det gör du väl varje år, ändå huh.gif)...

          Jättefina sprängskisser på denna länk: Sprängskiss, Briggs & Stratton

          Lycka till!!

          //Tengil


          --------------------
          The twilight zone
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 26-09-2005, 13:02
          Länk hit: #20


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Tack för tipsen Tengil smile.gif

          Har funderingar på att renovera en gammal B&S-motor lite grand under vintern, kanske kan detta inspirera mig. Motorn går bra, men är svårstartad, tror inte det är fel på packningen, men membranet har jag inte kollat.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 03:04
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon