CITAT (Kakaduan @ 13-09-2005, 11:24)
Varför man inte skall använda gammal bensin är (tror jag) att det bildas kondens och alltså blir vattendroppar i tanken. Det kan man fixa genom att ha lite T-röd i bensinen - det löser vattnet. Något annat problem kan jag inte se att det skulle vara.
T-Röd innehåller mestadels etanol (förr var det metanol) och eftersom dagens bensin innehåller 5% etanol så gör det ingen skillnad att hälla i mer etanol.
Borde inte reparationsfirman satt i riktiga packningar nu, så att gräsklipparen går att köra med bensin enligt EU-standard?
300 klippare låter ju vansinnigt mycket, tycker att någon borde kontakta SVTs Plus exempelvis, så att Sverker får kasta ner en gräsklippare i soptunnan

Tillägg : jag googlade lite och på ett motorcykelforum hittade jag detta (om svårstartade motorcyklar efter vintervila)
CITAT
Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.
Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell
Kanske kan förklara varför man får dra sig blå i ansiktet vid gräsklipparen på våren?

Alla lättflyktiga kolväten har gasats bort, kvar är bara tyngre och mindre lättantändliga kolväten. Men fyller man tanken full innan man startar så borde man åtminstone ha tillräckligt med "färsk" bensin tycker jag. Men inget av ovanstående kan ju förstöra en motor, så om tillverkana rekommenderar att man ska vinterförvara utrustningen utan bensin i tanken så är det nog för att slippa en anhopning av folk som ringer pga att deras klippare inte startar på vårkanten. Bäst vore väl kanske att lagra utan bensin i förgasaren också.
Vad gäller tvåtaktsmotorer (motorsågar, röjsågar) så lagras de alltid bäst om man först kör tank och förgasare tomma. Tvåtaktsbensin innehåller 2-4% olja, och om bensinen dunstar bort så kan man få en hård beläggning kvar som är jobbig att göra rent.