Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blåsalvia, när sår man?
          annama
          Inlägg 08-09-2005, 18:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 6 218

Jag älskar blåsalvian med sin fina blå färg. Nu har jag samlat frön eftersom den inte kommer att klara vintern. Undrar när man ska så dom, rent naturligt faller dom ju ner i jorden och blir till småplantor, men är det inte bäst att så dem till våren inomhus? Någon som har erfarenhet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-09-2005, 19:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag tror att man måste så på våren.
          Jag har inte ens tänkt på att man kan ta frön på de plantor man har. Det hör ju inte till de allra billigaste fröna att köpa på våren. Så jag ska nog ut och jaga frön från mina.

Tänkte närmast påminna dig om att man kan ta var på och övervintra rötterna.
          Jag har inte själv lyckats unsure.gif men det lär finnas de som klarat det.
          rolleyes.gif

-------

En fundering har jag förresten över att du lagt frågan under kryddväxter.
          Kan man använda blåsalvian till något utom prydnad?

Citera
          annama
          Inlägg 08-09-2005, 22:12
          Länk hit: #3

Medlem

Jag har den som prydnad faktiskt, tänkte inte ens på det. Men man kan kanske använda den, hoppas nån kunnig kan hjälpa till här.

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 08-09-2005, 23:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Om man kan använda blåsalvian till något förutom prydnad vet jag inte, men däremot kan jag nämna att jag övervintrat min blåsalvia två år nu. Första året i torv tillsammans med dahliaknölarna, jag höll nog torven lite väl fuktig för de flesta dahliorna dog men blåsalvian överlevde och var den första att skjuta skott på våren. Andra vintern lät jag salvian stå kvar i sin kruka, jag vattnade lite då och då för att den inte skulle torka ut helt. Inga problem.

Däremot är jag lite slö med omplanteringen på våren, plantorna har inte fått nån riktig fart förrän nu, när mina (numera två) plantor äntligen fått knoppar.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-09-2005, 10:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag frösådde mina inne i våras, men de har också varit sällsynt tröga med at komma igång och även här är blomningen som bäst nu.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 09-09-2005, 21:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Den måste sås väldigt tidigt på året för att hinna blomma. Senast i mitten av mars ungefär. Som redan nämnts skall den övervintra fuktigare än dahlior. Bäst(enklast) är att övervintra den i krukan den stått i (om den nu inte stått i rabatten). Har den stått i rabatten så ta med så mycket jord som möjligt. Den torkar ihop på några dagar annars.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          annama
          Inlägg 10-09-2005, 20:22
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för goda råd, jag ska försöka övervintra den i krukan. Hoppas också kunna göra så med min Salvia greggii, den vackra röda salvian. Samlar frön också, obotlig samlare som jag är, så till nästa sommar har jag kanske så jag kan dela med mig. smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          adamos
          Inlägg 12-09-2005, 06:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 3 352

Har nu samlat frö och sått i flera år, brukar så första mars och då blommar den i första hälften av juli. Kom i håg att fröna är ljusgroende, att spara roten har jag ej lyckats med.

--------------------
          Det är den som går vilse som hittar de nya stigarna

Citera
          sanna
          Inlägg 27-09-2005, 08:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2005, 20:00)
          .
          Kan man använda blåsalvian till något utom prydnad?

Har också undrat över det, har letat runt lite, men så vitt jag förstår använder man inte blåsalvia till något medicinskt eller till té, eftersom den inte är aromatisk som sin syster kryddsalvian.

Ängssalvia däremot, Salvia pratensis har verkan lik kryddsalvias, men är svagare.

--------------------
          Sanna!

Citera
          bikiv
          Inlägg 29-09-2005, 18:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

Kanske är fel tråd att skriva i, men jag chansar!

På försommaren skrev jag om frösådd blåsalvia som jag toppklippte ganska bryskt. Så här skrev jag:

"Jag sådde - för ivrig igen?- redan den 28/2! Lååångsamt växte den i början, men började toppa redan då plantorna inte var mer än ca. 2 - 3 cm. Idag är de ungefär 15 cm, rikt förgrenade och kraftiga.

Har tidigare varit "rädd" att toppa men i år har jag farit fram med saxen "hej villt".

Ska bli intressant att se hur toppningen påverkar växternas blommning? "

Någon av "er därute" ville veta hur det gick och ja, nu är det dax att summera! Min Salvia har inte börjat blomma än! Satte ut den på friland. Den har vuxit sig stor och yvig.

Min dotter fick några plantor som hon satte i en kruka. De har blommat rikligt sedan i juli! Och har blivit jättestora!

Alltså: Nästa år ska jag så tidigt och toppa, toppa och sätta plantorna i krukor.

PS Inte mycket har blivit som jag tänkt mig i år! Massor med sniglar och andra "odjur" har kalasat på mina, med kärlek och möda uppdrivna växter

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon