Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tjejer 50+
          netaave
          Inlägg 08-09-2005, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Nu har det börjat, vallningarna, jag fullkomligt kokar ibland.
          Vill inte äta östrogen, kan någon ge ett tips på "lindring"
          Hur länge brukar det pågå, till jag är 60 eller?
          Än så länge är det kanske bara nån minut då och då under dan.

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Felix matte*
          Inlägg 08-09-2005, 22:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Remifemin wub.gif finns att få på recept av doktorn eller att köpa över disk på Hälsokost och Apoteket.

Herrejestanes.. mina vallningar och svett började när jag var ca 42 år och fastän de avtagit så har jag fortfarande känningar varje dag (är snart 60)... brukar köra med.... Rattmuff av... Rattmuff på laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          renate
          Inlägg 08-09-2005, 22:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag håller med Felix matte,när jag slutade med östrogen var vallningarna kvar om än mindre,jag började då med REMIFEMIN tog bara en om dagen,nu har jag inte tagit något på hela sommaren.Vallninga kommer då och då i allt mildare form.Jag har tagit östrogen i 20 år och mådde prima,men vid över 60 skulle jag sluta med det,slutade förra året.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          AnitaO
          Inlägg 09-09-2005, 06:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Använder också Remifimin just nu.
          Har bara testat 10 dagar. Tar 2 tabletter om dagen.
          Det har definitivt blivit bättre tycker jag smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Rossi
          Inlägg 09-09-2005, 08:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Nu är ju inte jag 50+ (inte ens 40+ än) men jag har faktiskt varit i klimakteriet tre gånger när vi gjorde våra IVF-försök så jag har också haft vallningar.

Vet inte om det kan hjälpa men i baljväxter finns det ett östrogenliknande ämne. Jag har ingen aning om hur mycket man behöver äta för att det eventuellt ska ge resultat men det kan väl vara värt att testa? Bönor är ju gott dessutom!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          grycken
          Inlägg 09-09-2005, 09:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 5 741

Sojabönor och sojabönsprodukter, t.ex. tofu, lär ska vara bra.

Det finns recept på en klimakteriekaka här: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2898&a=120822 . Jag har gjort den några gånger och den smakar rätt bra, men är lite bökig att göra, det är så många ingredienser.

Om kakan hjälpte vet jag inte, jag åt inte så många gånger. Jag äter själv Remifemin sen några år och det har hjälpt lite. Tyvärr hjälpte östrogentabletterna mycket bättre, men jag ville inte fortsätta med dem.

Citera
          LisaPalm
          Inlägg 09-09-2005, 09:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 4 983

Jag har inte kommit dit än rolleyes.gif . Men ett tips ska du ialla fall få som tydligen fungerar (enligt andra). PERSILJA ska vara bra, ät den som den är eller lägg på mackan, strö över maten . LYCKA TILL! hoppas det går över.

--------------------
          LisaPalm

Citera
          Biggan_
          Inlägg 09-09-2005, 10:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Ja fy vad mycket prövningar vi kvinnor skall behöva gå igenom. Det är inte rättvist mot oss sad.gif
          Först har vi mensen i ca 35 år varje månad. Sedan x antal smärtsamma förlossningar och sedan när det är slut med mens och förlossningar så kommer nästa prövning," käringakörorna" i x antal år.
          Själv använde jag östrogen i nästan fyra år, men slutade när larmrapporterna kom för några år sedan. Östrogenet var väldigt effektivt men man vill ju inte utsätta sig för högre cancerrisk i onödan så jag slutade helt enkelt att ta tabletterna. Det dröjde inte länge förrän vallningarna var tillbaka, dock inte så kraftiga som innan jag börjat med östrogenet. Jag har inte provat att använda något annat. Kanske skulle man prova något av era tips, fast egentligen tycker jag att jag klarar av det rätt så bra nu. Jag har en kofta som åker av och på med jämna mellanrum smile.gif
          Värst är det på jobbet när man sitter i kassan. Man känner hur det börjar koka och svetten lackar, inte så kul precis! sad.gif
          Persilja och bönor, kan man väl prova, det är väl ofarligt i allafall.
          Någon som vet hur länge eländet håller på? Fast det är väl individuellt kan jag tänka, men på ett ungefär?

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Tatta
          Inlägg 09-09-2005, 16:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 445

En fråga ang. klimakteriet...

När, alltså vid vilken ålder, är det vanligast att det sätter igång.
          Borde väl ha några år kvar dit men ibland funderar jag *s*
          Men med mina 31år hoppas jag väl ha en bit kvar smile.gif

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 09-09-2005, 17:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 17:52)

Det är så olika från person till person. För min del började det vid 45 men mera uttalat vid 50. Blir snart 60.
          Men jag hade inte så mycket av detta med vallningar utan jag fick sömnstörningar och p.g.a. detta ett himla humör på dagarna. Var irriterad, tålde ingenting nästan så att om det var någon som petade mig med fingret kunde jag börja gråta. Eller om jag satt på ett sammanträde och inte fick medhåll på en fråga så började jag att tjuta och fick gå ut.
          Alla i min närhet tyckte att jag bar mig helt konstigt åt. Detta höll på ca 1 år mer eller mindre. Men så en dag kom en av mina arbetskamrater fram och frågade om det gått över, eftersom jag hade förklarat för honom varför jag var som jag var. Vad då sa jag, jo du är helt annorlunda nu och då först märkte jag själv att det hade gått över.
          Skrev sedan ett personligt brev till alla mina arbetskamrater (killar) förklarade varför jag hade varit så konstig under en längre tid och hoppas att de ursäktade mig för mitt beteende och att de kanske får uppleva detta med sina respektive fruar i framtiden och då är de lite förberedda.
          Detta brevet blev mycket uppskattat och många av dem kom sedan och frågade ibland hur jag mådde.

Det bästa med allt detta är att man slipper mensen. Den har jag inte haft på 10 år.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          lavendel2
          Inlägg 09-09-2005, 17:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Du kan väl fråga din mamma och andra äldre kvinnliga släktingar hur dom har haft det...det verkar finnas en viss ärftlighet i hur klimakteriet förlöper!
          Jag vet ,att varken min mor eller storasyster tyckte att det var så värst besvärligt!
          Jag är 55 år...och det var kanske för två år sen som min regelbundna mens upphörde....har känt av lite grann det där med att växla mellan att frysa och vara överhettad...men det verkar ha gått över...och det var ingen stor grej när det höll på!
          Lavendel rolleyes.gif

Citera
          Tatta
          Inlägg 09-09-2005, 17:50
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (lavendel2 @ 09-09-2005, 18:46)
          Du kan väl fråga din mamma och andra äldre kvinnliga släktingar hur dom har haft det...det verkar finnas en viss ärftlighet i hur klimakteriet förlöper!
          Jag vet ,att varken min mor eller storasyster tyckte att det var så värst besvärligt!
          Jag är 55 år...och det var kanske för två år sen som min regelbundna mens upphörde....har känt av lite grann det där med att växla mellan att frysa och vara överhettad...men det verkar ha gått över...och det var ingen stor grej när det höll på!
          Lavendel rolleyes.gif

Hm, min mamma tog pga. cancer bort livmoder & äggledare vid 28års ålder.
          Eftersom det är där som de kvinnliga hormonerna produceras (?) så hade hon nog inte just några sånna besvär.
          Idag är hon 6år & tyvärr är detta inget som jag talar med min mor om.
          Det enda vi pratar om är väder & vind en tvungen gång i veckan.

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera
          lavendel2
          Inlägg 09-09-2005, 18:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Hej Tatta! rolleyes.gif
          Är ledsen om jag råkade röra vid nån öm punkt när det gäller förhållandet mellan dej och din mamma!
          Ville bara svara på din fråga om klimakteriet eftersom du är alldeles för ung för att börja bekymra dej för det!
          Och...du har många år kvar tills det inträffar...och skulle du få besvär så finns det hjälp mot det....och kanske får du det lika lättsamt som jag..vem vet!
          Lavendel

Citera
          Rossi
          Inlägg 09-09-2005, 18:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Min mamma fick bortopererat när hon var strax över 40 så jag har heller ingenting att gå på.

Jag blir själv 40 senare i år.

Ni som redan har kommit in i klimakteriet - hur långt innan mensen försvann började den krångla och HUR krånglade den då?

När jag var yngre hade jag ofta mer än 30 dagars cykler men nuförtiden är de mycket kortare. Ofta 24-26 dagar och då kan det dessutom börja skvätta lite flera dagar i förväg. Jobbigt! Annars har man ju hört att precis innan klimakteriet så skulle man få väldigt långa cykler.

En annan fråga som jag har undrat över - är ens livslängd delvis beroende av om man kommer in tidigt eller sent i klimakteriet? Korkad fråga kanske men jag har funderat över om man har en bestämd livstid kvar när man väl har kommit in i klimakteriet. Flummigt kanske, eller finns det fler som har undrat?

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 09-09-2005, 18:31
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag tror att din tid i fertil ålder styrs av hur tidigt du fick mens smile.gif smile.gif
          en tidig pubertet ger en tidig menopaus huh.gif huh.gif
          men det ska inte påverka din livslängd smile.gif smile.gif
          jag kastades in i klimakteriet pga operation för fem år sedan smile.gif
          började redan som 37åring, ett arv av min mor. wub.gif wub.gif
          min mor var 36 när hon började, och båda mina systrar 42.
          hade problem med svettningar i två månader ungefär....sedan slutade det, när jag bestämde mej för att jag kan leva med svettningar om det sker på dagtid.
          tror det bli värre om man oroar sig wub.gif
          mina problem visade sig i att mensen blev väldigt oregelbunden och ena månade lätt, nästa var det störtblödningar. sad.gif
          den kunde hoppa över en månad, för att forsa fram månaden efter. sad.gif sad.gif
          sedan drabbades jag av mellanblödningar i tid och otid. sad.gif sad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          netaave
          Inlägg 09-09-2005, 19:22
          Länk hit: #16

Medlem

Jag är 54

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 09-09-2005, 19:26
          Länk hit: #17

Medlem

Jag har inte haft mens sen -93 då jag satt in hormonspiral, och den är kvar, ska aldrig tas ut. Den kan göra att klimakteriet blir lindrigare sa min gynekolog då.
          Någon som också har den kvar som är lite före mig?

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-09-2005, 19:33
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Läste någon gång en artikel över östrogen och att det finns östrogen i öl.

Och där skrev dom att "tjejer som gillar öl skall inte sluta med det". För dom som gillar öl, med måtta så klart, låter det väl inte så dummt

Elisabeth

Citera
          netaave
          Inlägg 09-09-2005, 19:37
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2005, 20:33)
          Läste någon gång en artikel över östrogen och att det finns östrogen i öl.

Och där skrev dom att "tjejer som gillar öl skall inte sluta med det". För dom som gillar öl, med måtta så klart, låter det väl inte så dummt

Elisabeth

Jag gillar inte öl, det var ju synd tongue.gif

--------------------

Citera
          Tatta
          Inlägg 09-09-2005, 20:03
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (lavendel2 @ 09-09-2005, 19:15)
          Hej Tatta! rolleyes.gif
          Är ledsen om jag råkade röra vid nån öm punkt när det gäller förhållandet mellan dej och din mamma!
          Ville bara svara på din fråga om klimakteriet eftersom du är alldeles för ung för att börja bekymra dej för det!
          Och...du har många år kvar tills det inträffar...och skulle du få besvär så finns det hjälp mot det....och kanske får du det lika lättsamt som jag..vem vet!
          Lavendel

Lugnt.. Det är många år sedan vi fick denna slags kontakt så det är ingen öm punkt längre. Bara fakta.

Så ingen fara smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon