CITAT (KURT @ 03-10-2005, 13:12)
Man bör verkligen tänka sig för om man skall beskära gamla fruktträd. Jag tycker att man oftare ser misslyckade exempel på beskärningar än man ser lyckade exempel (även om de misslyckade exemplen naturligtvis syns så mycket mera!). Nya fruktträd kan man beskära för att forma och styra utvecklingen, men gamla fruktträd så ger sällan beskärningar så possitiva effekter.
Vad menar du är alternativet då? Ta bort träden och istället plantera nya? Inte speciellt snyggt.
Behålla de gamla som alltså inte längre ger någon egentlig frukt? Snyggare, men till vilken nytta.
Jag tog över ett gammalt hus med rejält gamla fruktträd för fem år sedan. Träd som i princip hade gett sitt bästa ur frukthänseende.
Jag har genom varsam beskärning fått ut betydligt mer frukt av dem än de gett på länge.
Dessvärre klarar jag inte riktigt att behålla formen på en del av dem. De är spaljerade i tomtgränsen, typ Gunnels äpplehäck, men har släppts iväg för långt för många år sedan. Likaså de spaljerade päronträden — de skulle inte få helt godkänt av ett proffs. Men jag plockade 6 hinkar stora, fina päron igår. Och träden ser definitivt inte stympade ut.