Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Magnolia- börjar de gulna/bruna till sig nu?, Orolig för min nya Merril
          MB1965
          Inlägg 06-10-2005, 18:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Min nya merril har börjat få bruna kanter på en hel del blad, andra blir gula... är det normalt för årstiden i Zon 2.. ?

Detta är min första magnolia någonsin-fick en 2 meterspjäs i present, så jag är orolig för den...alla tips är välkomna !!!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          jegi
          Inlägg 06-10-2005, 21:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Min merrills blad har både blivit bruna och ramlat av i zon 4. Och jag ligger väl lite före dig. Jag tror du kan betrakta det som normalt.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 06-10-2005, 21:34
          Länk hit: #3

Medlem

jegi- tack! Då är det inget fel- onormalt wink.gif

Hur klarar din Merril zon 4 ?

Citera
          jegi
          Inlägg 08-10-2005, 13:30
          Länk hit: #4

Medlem

Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
          Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 08-10-2005, 22:09
          Länk hit: #5

Medlem

Min flickmagnolia Susan har alla bladen kvar. Gröna friska och fina. Den tar mer tid på sig.

den skall få barrförne och täckbark senare.

Citera
          jegi
          Inlägg 08-10-2005, 22:44
          Länk hit: #6

Medlem

Täckbark kanske inte är så dumt nej. Förutom skyddet ger det ju lite sur jord som magnoliorna gillar. Kanske ska prova det också.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Flyguy
          Inlägg 09-10-2005, 09:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

Samma sak här, Sieboldii och Soulangeana har brunat till bladen rejält, medan en lite Susan tog lite mer tid på sig. Då räknar jag också med att det är normalt beteende, inför första vintern..... unsure.gif

Citera
          stina
          Inlägg 09-10-2005, 12:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

På min Sieboldii som jag har för första året har bladen brunat till sig ordentligt också. Lyssnade på varningsorden om rådjursframfarten på magnolior och fixade ett litet näthus igår till min. Hällde också en hög löv ner till den innan jag stängde i toppen. Vill INTE ha den uppäten nu när rådjuren hos oss blir modigare i takt med att alla i området börjar stänga sina stugor för vintern...

/Stina

Citera
          MB1965
          Inlägg 09-10-2005, 12:48
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (jegi @ 08-10-2005, 14:30)
          Tack bara bra. Den stora prövningen står dock för dörren. Första vintern och våren väntar på den. Nu har ju i varje fall avmogningen gått som den ska. Tänkte täcka den med fiberduk framåt vårkanten.
          Min Leonard Messel börjar också gulna och tappa blad. Däremot verkar praktmagnolian vänta på sig.

Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?

Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)

Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 09-10-2005, 13:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

min Sieboldii har flertalet chokladbruna blad, och många har fallit,

bor i Östersund, första året för den

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          ninnisky
          Inlägg 09-10-2005, 17:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Vår soulangena har inte fått några bruna blad än, den ser frisk och fin ut.
          Dessutom har den ett par blommor - det brukar den ha vissa höstar.
          Men den är ju så gammal så den kan nog inte skilja på höst och vår smile.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          jegi
          Inlägg 10-10-2005, 18:29
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (MB1965 @ 09-10-2005, 13:48)

Fiberduk gör ju att det blir varmare mikroklimat under så våren påskyndas under- blir den inte känsigare då pga vårtillväxten startar och det fortfarande kan vara markfrost? ?Är det inte skuggväv man skall använda för att undvika att dombränns av vårsolen + kyla (vätskebrist)?

Bark med lite lövtckning under blir en bra sur present nu på hösten. Bara inte barken ligger mot stammen och man kommer ihåg att ta bort löven:)

Jag skulle gärna ha en Praktomognolia men har ingen plats. Funderar på en Marillyn (Liliiflora "Nigra" x Kobus) eftersom den är så lik Liliiflora. Inte lyckats hitta den ännu i plantskolorna.

Ja, efter årets svinkalla mars (närmare minus 30 och snöfritt) så tänkte jag prova med fiberduk om det blir något liknande nästa år. Sen blir det nog säckväv i april tror jag.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 10-10-2005, 20:27
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (jegi @ 10-10-2005, 19:29)
          CITAT (MB1965 @ 09-10-2005, 13:48)

Ja, efter årets svinkalla mars (närmare minus 30 och snöfritt) så tänkte jag prova med fiberduk om det blir något liknande nästa år. Sen blir det nog säckväv i april tror jag.

Bra idé-Kanske skulle testa att sätta en Lilliflora i skyddat läge här i Z2 och packa in den i mars... en zon för högt kan inte vara SÅ svårt?

Mvh

Citera
          jegi
          Inlägg 10-10-2005, 22:27
          Länk hit: #14

Medlem

Den lilliflora jag kollade på hos min plantskola stod det zon 1-2 på. Så kör hårt!

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 11-10-2005, 18:47
          Länk hit: #15

Medlem

tja varför inte:) Får bli i vår, tveksmt om de hinner rota sig före vintern nu. När jag slog upp lilieflora stod det att den klarar zon 2 i gynnsamma lägen.

Mvh

Citera
          jegi
          Inlägg 11-10-2005, 21:31
          Länk hit: #16

Medlem

Jag läste en rekommendation om att magnolior inte var lämpade att planteras på hösten. Det stod i Vi i villa. Det framkom inte varför dock. De har ju känsliga rötter, möjligen var detta anledningen.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MB1965
          Inlägg 12-10-2005, 20:24
          Länk hit: #17

Medlem

Jag kollade upp det med höstplantering. Magnolior gillar inte att planteras i kall jord är huvudskälet - dessutom är det bra för dom att få rota sig under sommaren förhösten.

Så senvår är det bästa. Och då kommer en lillieflora "nigra" hem till mig biggrin.gif

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 20-10-2005, 17:19
          Länk hit: #18

Gäster

Hej Magnoliavänner.
          Av en händelse har jag planterat 7 Magnolior under hösten.
          4 st hösten 2004 och 3 st 2005.
          De frodas och växer bra, däremot stöttade jag dom noga, dom känsliga rötterna vill nog inte vagga i takt med vinden, men det vill ju inga rötter.
          Sur eller basisk jord........
          Jag är lite skeptisk till att magnolior skall ha sur jord, här på Öland växer stora exemplar av M, och hela ön består av kalk, men visst växer det bättre i fuktig torvrik jord.
          Det går att köpa magnolior ympade på olika typer av rötter, Vim Rutten i Holland använder sig av en typ och en Österikare en annan.
          Med olika rötter kan man få senare vårutspring och därmed en M som går i högre zon.
          Jag har en M Daybreak som är ympad (V.Rutten) och en annan som är en M Daybreak hybrid, tiden får visa vad som är bäst.
          Det var ett tag sedan jag läste om detta så detaljerna har bleknat, kanske någon annan som kan fylla i detaljerna om rotvalet?Tror det var en framstående Norrman som skrev om detta i STAs tidning.
          Vill ni få riktig Magnoliafrossa så gå in på
          WWW.magnoliastore.com
          Någon som känner till mer om Österikaren?
          Hemsida eller något liknande?

Citera
          fruberglund
          Inlägg 21-10-2005, 07:20
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Vet inte vad jag har för sort men på min är det i alla fall en blomma på väg. Är en fin rosa knopp på biggrin.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-10-2005, 08:50
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Enligt nordens största magnoloaexpert, Olav Kalleberg i Norge, så ympar magnoliastore på kobusrot, dvs deras magnolior skall klara sig i Sverige.

Däremot vet jag inte om övriga. Vem är Österrikaren förresten, du menar inte Otto Eisenhut i Schweiz ??

http://www.eisenhut.ch/home_en.htm

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 00:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon