Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växterna dör, Vad ska jag göra?
          annaw
          Inlägg 13-10-2005, 20:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 814

Har inte varit hemma så överdrivet mycket och pysslat om mina stackars växter. Bladen på de flesta tunnbladiga växterna har fått fula bruna kanter och fläckar. Andra växter har tappat bladen som sitter längst upp. Tänkte först att det var fel på min vattning eftersom att den blivit rätt oregelbunden. Tänkte först att de hade fått för mycket vatten iochmed att det inte är lika ljust längre, eftersom att de inte druckit upp allt lika fort som de gjort tidigare. Men då borde väl bladen längst ner dö först? Så då tänkte jag att jag kanske varit för paranoid och gav dom lika mycket (ofta) vatten som tidigare, så att det skulle "nå upp" längst ut på grenarna/stammarna.

De bruna fläckarna tror jag har uppstått pga torr luft. Upptäckte att alla elementen i lägenheten hade slagits på medans jag varit borta och naturligtvis så hade jag höjt till max-värme. Sänkte värmen och ställde ut burkar fyllda med vatten på elementen och lite var stns i rummen, samt duschade dom.
          Duschar dom så ofta jag kommer hem, men det verkar inte hjälpa. Har inte sett någon ohyra hursomhelst.

Någon som har några tips? Alla växter dör ju!! sad.gif unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-10-2005, 20:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

du ser om det hjälper med fukgten om det inte bildas fler bruna kanter för dom bruna kanterna bler inte gröna igen föratt få en bra efikt av fukt är att ha en glas skål fylld med vatten plus leca sen en mindre skål eller askkopp eller ett litet fat som krukan står på för att inte rötterna ska styå i vatten
          detta hjälper gjorde så på mina palmer guldenpalmen som iote mådde bra fick 3nya blad rolleyes.gif smile.gif

även element gör så att blladen bler bruna för elementet plusar ju på att luften bler torrare så stäng av dom är du verkligen iote behöver dom
          lycka till smile.gif rolleyes.gif

Citera
          annaw
          Inlägg 13-10-2005, 20:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 814

Men ska man i allmänhet ge växterna mindre vatten nu? Eftersom att de verkar dricka mindre menar jag.

Citera
          Flamingon - växt...
          Inlägg 13-10-2005, 23:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 4 380

ja man ska vattna växterna mindre på vintern. de flesta går in i en viloperiod nu och behöver inte lika mycket näring eller vatten som när de växer och det är sommarvärme.
          men sedan beror det ju på vilka växter du har och vad som de gillar specifikt. och de kanske står för varmt etc än vad de egentligen skulle vilja. har du växter som vill ha hög luftfuktighet så kan man alltid spruta dem med en blomspruta så gör jag med de jag vet vill ha lite högre luftfuktighet.

men det bästa är ju att du kollar vad var och en av dina växter vill ha och utgå därifrån. de kan ju reagera på olika saker eller stå där de kanske inte trivs.

--------------------
          "Alla tänker på att förändra mänskligheten men ingen tänker på att förändra sig själv." Leo Tolstoj

(taget från en minibok om sanningar.)

Min nystartade konstnärsblogg; http://isdrottningen.bloggspace.se/

Citera
          Bessie
          Inlägg 15-10-2005, 08:03
          Länk hit: #5

Gäster

Samma ide som flaxss här: jag la en bädd av smågrus i krukfaten och hällde lagom mängd vatten på, så mycket att stenarna blir ordentligt våta men inte så mycket att det når krukan.

Bästa sättet att avgöra om växterna behöver vatten är nog att sticka ner ett finger så djupt det går.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-10-2005, 08:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jo jag gillar det också dom får fukt dygnet runt
          men vad är det för växts sorter du har för olika växter gör olika saker är det har varit torrt eller för mycket

Citera
          Fenja
          Inlägg 15-10-2005, 12:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ofta kan en omplantering i större kruka och med ny jord vara det som fattas växter som står och stampar och får lite fula blad. Näringsbrist helt enkelt alltså...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Scout
          Inlägg 17-10-2005, 14:35
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag har samma problem som annaw.
          3 st växter har fått bruna bladkanter och prickar som sedan sprider sig innåt på bladet tills bladet tillslut faller av. det börjar i toppen på växten och sprider sig neråt.
          Ingen ohyra finns synlig.

Lichi, mispel och avokado verkar känsliga. Alla tre är sådda från frön i våras/sommras. Övriga växter verkar stortrivas och är helt opåverkade.

Ni har rätt elementen är ju kokheta numera...

Citera
          cocofjollan
          Inlägg 19-10-2005, 21:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 1 076

Hej!

Jag har precis samma problem med mina ekplantor! De har mått jättebra ända sen jag planterade dem, i våras, men nu får de bruna fläckar som sprider sig längs bladen. När bladen är helt bruna faller de av. Jag tror inte att det beror på vattningen, för jag är ganska noga med det.
          Har inte sett några skadedjur, men dock vitt 'klägg' på bladen, lite som spindelväv.

Har någon några råd?

Hälsningar

Annelie

Citera
          Scout
          Inlägg 19-10-2005, 22:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Vitt klägg vet jag inte, men ser det ut lite som spindelväv så är det spinnkvalster. Dessa små monster går att se med lupp eller med blotta ögat i bra ljus, de är pyttesmå. Titta på undersidan av bladen det är där de brukar bo. De sprider sig blixtsnabbt till andra växter. bladen blir bruna och faller av.

Rådet är väl att duscha noga och kanske förgifta med "provado plus" den utan plus tar bara insekter och detta är ju ett kvalster.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon