Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mina magnolior har fortfarande gröna blad, - och prognosen talar om -7 grader
          Jan af Lisö
          Inlägg 21-10-2005, 08:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Såg att det kommer att bli -7 grader natten till tisdagen - och mina magnolior, planterade i år, har fortfarande gröna blad och årets tillväxt är fortfrarande grön. Alla tips hur jag kan skydda dem tas tacksamt emot.

Snabba svar uppskattas då jag måste fixa skydd under helgen (magnoliorna växer på mitt landställe i Nynäshamn). Det handlar om Junimagnolia, Charles Coates, Yellow Bird och Stellata Waterlilly.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Cilla
          Inlägg 21-10-2005, 09:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Många magnolior i Stockholms ytterområden har ännu gräna blad och har behållit dem trots två köldknäppar. Jag är absolut inte magnoliaexpert, men gissar att man som mest riskerar att förlora årets tillväxt om den inte avmognat, och att det inte blir så mycket värre. Svårare torde det vara med den sena vårtjälen för magnoliorna, särskilt om de står i våt mark.

Andra me mer erfarenhet eller som har magnoliaboken får rätta mig om detta är fel.

--------------------

Citera
          MB1965
          Inlägg 21-10-2005, 17:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Om de är planterade fär 5-6 veckor sedan skulle jag vinterskydda dom geonom att täcka med löv och bark äver rötterna, de är känsliga på vintern de första åren enl. den stora magnoliaboken; )

Akta stammen bara så inte täckningen ligger mot den.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 24-10-2005, 09:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Nu har magnoliorna fått löv runt sig och även lite duk lindat runt några delar av årets tillväxt efter att jag klippt de gröna bladen... Vad gör man inte för sina magnolior !!!

Men sen undrar jag, varför kan inte löven ligga runt stammen under vintern, det är ju knappt möjligt att skydda rötterna annars ?? Jag hade tänkt ta bort löven i början på april när kylan är över ??

Såg också att prognosen nu är på "bara" -3 grader isf -7 så min oro är något mindre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-07-2025, 15:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon