Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tävlingen om högsta solrosen...., vill jag vinna nästa sommar!
          Keya
          Inlägg 25-10-2005, 20:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 271
          Medlem nr: 4 198

Ja, nu är det nog bara att inse att det inte är så mycket kvar av trädgårdssäsongen...Nu får man fundera,planera och längta till våren-vår första som kolonistugeägare! Sett att dom brukar ha tävling om högsta solros.Den vill jag vinna.!Emottager gärna goda råd hur det ska gå till!
          Sort? När förkultivera? .läge?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          anilin
          Inlägg 26-10-2005, 17:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 6 642

Hej!
          Lycka till,ska du få jättehöga så är det massor av gödning och vatten som gäller och helst söderläge och gärna en vägg eller eller annat stöd att binda upp vid så dom inte blåser omkull.Fördriv om du har möjlighet,jag hade problem med sniglar som käkade upp dom nyuppkomna ,inget kul när det bara stod en ynklig pinne kvar sad.gif Tror vanlig stor gul är lättast att få stora,har provat med röda men de blev inte lika höga.
          Hälsningar anilin

Citera
          Cilla
          Inlägg 26-10-2005, 20:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag trodde inte på min jord där jag ville ha solrosor, och köpte engelskt frö som hette Gigant sunflower, Thompsons, i tron om att den iallafall skulle kunna bli manshög hos mig. Den solrosen blev högre än huset och kraftigare än jag kunde greppa den. Mer osm ett träd än en solros, taggig på stjälk och bladstjälkar och med en äckligt groteskt stor blomma som rosen inte orkade hålla upprätt. Grannarna tyckte mer om den än jag själv.

Nästa år försökte jag med fågelfrö, men det blev likadant med dem. Stora, groteska solrosor.

I år testade jag en rödgul variant som skulle bli flerblommig, då blir de inte så höga, och en liknande gul variant. De blev 3,5 meter höga. Nästa år ska jag bara odla röda och småväxande dvärgar på stället.

Men det har lärt mig om hur man gör om man vill ha stora:
          1,5 meter djup jordbädd som dessutom är 4x4 meter bred. Byggd av löv, brunnen matkompost, lite lerjod och mycket sand. kanske skulle man också ha kogödsel i om man verkligen vill ha stora solrosor.

Solrosorna hos mig får en tesked benmjöl i jorden invid när de börjat växa.
          Satsar man på stora rosor ska man säkert ge dem en giva kogödsel också. För att inte tala om nässelvatten, det måste göra susen.

Jag sätter alla frön utomhus, frön rätt i marken och vissa i en hink, och så flyttar jag dem alla sedan beroende på vilka som ser ut att vilja bli stora och små. De som växer starkt i början har också hos mig blivit stora sedan.

Under hela växtperioden behöver de vatten någon gång i veckan, ungefär som ett träd. Mest verkar de behöva när blomman ska slå ut. Vattnar man med kallt vatten slokar bladen lite till innan de reser sig igen, de verkar inte gilla kallfötter alls. Rötterna går djupt ned och inte så mycket i sidled. Man skulle nog därför kunna föra ett mycket smalt men djupt sike om man vill satsa på storlek.

Stöd har mina bara behövt i början, sedan står de stabilt med sina stammar.

Även om jag tycker det är fult hos mig med solrosträd så är det naturlitgvis också lite roligt. En stor blir det säkert också nästa år, och då med fågelfrö.

--------------------

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 29-10-2005, 10:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Jag köpte teddybear jag ( 70 cm höga) och sådde i en ring. Vad blev det, 250 cm höga utan stöd. Ingen särskilt bra odlingsgrund eller nåt

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          MB1965
          Inlägg 01-11-2005, 17:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Jag har bara haft solrosor som är sådda av misstag... jag matar fåglarna med solrosfrön så de kan komma lite varstanns i rabatterna. Storleken varierar mellan 70cm till 250... ingen extra gödsel, inget special alls.

Vore kul att testa giant sunflowers som ni pratar om, häftigt:)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 10:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon