Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237
En av mina hoyor mår inte bra! "Rakethoyan", Nya småblad gulnar o skrumpnar! Blomklasarna gulnar o krymper ihop! Varför? Har satt ner en provadopinne i krukan.......
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 6 757
Hej Min rakethoya blev sådan också, upptäckte till slut att den var svart i stammen och full av kryp. Jag kastade hela plantan. Jag hade tur att få en ny stickling av min väninna. Hoppas att din klarar sig , ställ den så den inte "smittar" andra växter
Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237
Har faktiskt tagit upp kafferbäret o hoyan ur krukorna o kollat!! Kafferbärets rötter var helt ok, men bladen dog. Så den kastade jag! Hoyans rötter ser också friska ut........... Satte den i ny jord, m provadopinnen o duschade bladen m såpvatten.
Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 6 757
Hej igen kolla inne i stammen det finns mysiga små djur som äter upp stammen invändigt, ibland är dom svåra att upptäcka, men ställ den lite för sig själv och vänta och se , det kan hjälpa med provadopinnar,
Medlem
Antal inlägg: 431
Medlem nr: 389
Ett alternativ kan också vara att växten är lite hösttrött. Sånt har hänt hos mig med utan påvisbar anledning men för det mesta har de repat sig efter ett tag. Under höst och vinter mår hoyor ofta lite sämre när det blir mörkare och varmare (ingen bra kombination). Undvika att gödselvattna nu när det blivit mörkare kanske kan hjälpa.