CITAT (fruberglund @ 08-11-2005, 16:50)
De som finns på listan, är det såna som jobbar med sånt? Tror du de åker ut och beskär eller är det mer hobbyverksamhet?
Fanns ingen i Jkpg men Hjo och Ulricehamn är ju inte jättelångt bort. När ska det göras i så fall, vårvintern (mars/april) eller?
Vad ungefär tror du det kostar, vad tar ni t.ex. för en beskärning? Inget exakt pris men kostar det typ 500 eller 5000? Lite grovt räknat?
Synd att du bor så långt bort

Hej Fru berglund,
Sagosessans arborist verkar bra, men det är inte alla arborister som beskär eller kan beskära fruktträd. Det bästa sättet att se om man tycker om en beskärare är att åka ut och titta på någon av dennes jobb. Tyvärr känner jag inte någon beskärare i J-ping.
De som står på Pomologernas och Riksförb Sv Trädgårds listor är de som antingen har så kallat Grönt Kort (certifikat efter klarad utbildning med examen) eller har rekommenderats av andra lokalt. Dessas jobb är värda att åka ut och titta på.
När man beskär ett träd beror på vilken effekt man vill ha. På vårvintern stimulerar man vegetativ tillväxt, vilket är vanligt att man vill på unga eller svagväxande träd. På sensommaren är trädets försvarsförmågor för snitt som bäst, vilket är bra om man ska göra många eller tvingas göra ett stort eller om det är en kräftsvampsrik miljö t ex.
Alla päronträd är individuella och står i helt unika växtmiljöer, samtidigt som de har en gemensam biologi med alla andra päronträd som gör att man kan tolka vad de behöver och hur man ska åstadkomma det man vill med det. Resonera därför med den trädvårdare du väljer innan jobbet görs.
Jag har för mig att Hannele länkade till en artikel som GP hade för ett par år sedan om beskärares olika priser. Jag tror det rör sig om 200-600 kr i timmen för de som jobbar seriöst med moms.