Vi har tre transparente blanche, 1 köpt, 2 ympade, de tillhör våra friskaste äpplen. Vi har annars haft en del problem med skorv i grannträden (Lobo, även Melba), men TB har klarat sig. Gul monilla ibland kanske, men sällan så det blir problem.
Vad gäller kräfta etc kan jag inte uttala mig. Inte heller om äpplet Close. Där får expertisen ta vid, jag kan bara berätta om mina erfarenheter som hobby- och husbehovsodlare

Skulle tro att läget betyder mer än sorten oftast, av våra ca 15 träd utspridda på några olika växtplatser tillhör TB de friskare sorterna.
Våra TB har haft ett lugnt växtsätt. Det köpta har snarare vuxit för långsamt enligt min smak, men den kanske står på svagväxande stam (vet ej).
Jag menar dock tvärhårt att alla äppelträdgårdar BÖR HA Transparente Blanche

Åtminstone om man har mer än 1 sort. Hållbarheten är som sagt låg, men det vet du ju.
En annan sak att tänka på är väl blomningstiden antar jag. Säfstaholm och Transparente Blanche brukar anges som "träffar" i pollineringsschema, vilket innebär att de bör blomma ungefär samtidigt skulle jag tro. Har ett Säfstaholm alldeles bredvid ett TB hemmavid, men kan inte komma ihåg blomningen, vi har så många ympar.