Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad MÅSTE göras inför vintern, Total nybörjare behöver hjälp
          visbylinda
          Inlägg 27-11-2005, 16:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 6 802

Vi har nyligen flyttat till hus där det sedan tidigare fanns en fantastiskt vacker trädgård. Vi är totala nybörjare och dessutom småbarnsföräldrar med begränsad tid. Här på Gotland är det fortfarande plusgrader och ingen snö men snart kommer en fuktiga och blåsig vinter.
          Kan någon vänlig själ ge oss tips på vad som måste göras inför vintern? Eller en länk till nån sida som beskriver just detta?

Trädgården består har ca 16 klängrosor, humle, vildvin, clematis, rhodondendron, svartvinbärsbuskar, plommonträd, paradisbusketräd, syrén och diverse småväxter i rabatterna.

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh Linda

--------------------
          Nybliven och lycklig husägare. Växtzon 1.
          Har ingen erfarenhet men stort intresse för trädgårdspysslande.
          http://www.totta.nu/huset

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-11-2005, 17:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ingenting måste göras inför vintern, ingen springer runt och klipper och packar in växter i skogen och för det mesta mår även våra trädgårdsväxter bäst ifall de får vara ifred ex. perenner överlever bättre ifall man inte klipper ner dem på hösten.

Ta det lugnt och läs trädgårdsböcker inomhus istället. Man måste inte heller klippa fruktträd mm. varje år så låt även dem vara ifred tills du hunnit ta reda på hur man gör det är värre att klippa fel än att inte klippa alls. (bra bok om beskärning är Nya beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht, den brukar kunna hittas till ett bra pris hos internetbokhandlarna + den finns såklart på biblioteket).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 28-11-2005, 16:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Så här sent på året är det nog bara att krypa in och mysa och kanske läsa trädgårdsböcker som Åsa skrev. Men annars är hösten den tid då jag gör en massa i trädgården, för jag älskar vara ute de svala dagarna och i år har vi haft en ovanligt lååång och skön höst. Börjar tidigt med att klippa ur hallonen, brukar vara mitt första höstjobb, gräver ur komposten och lägger i rabatterna, delar och flyttar om perenner, flyttar rosor, buskar som jag tänkt på under sommaren, hösten bästa tiden för sådant, köper lökar och gräver ner, gräver om grönsakslandet ( har man mördarsniglar ska man visst inte göra det ) Jag gräver ut matkomposten. Krattar upp löven, grannen har tre jättebjörkar, och allt läggs i komposten, på bara ett år blir det en härlig mylla för mina rabatter. Jag klipper ner vissnade perenner, har inga sorter som inte tål det. Och i höst har jag planterat ett nytt äppleträd, ja hösten är en fin tid, då mycket kan göras.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Ewa L
          Inlägg 29-11-2005, 07:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag är ingen älskare av hösten, så jag gör heller strängt taget ingenting! Jo, klipper ner hallonen.

På våren får jag massor av lust och energi så då är det lätt igen att ta itu med trädgården.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Carex
          Inlägg 30-11-2005, 00:41
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Om ni har plantor ute på sommarbete nästa sommar måste ni dock ta reda på när de ska tas in för att överleva vintern. Men vill man inte tänka på det skaffar man sig självklart inga sådana plantor;)

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 09:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon