Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stigas kompost "Kitchen", Någon som har erfarenhet?
          Järfälla
          Inlägg 24-04-2003, 09:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Funderar på att investera i en ny kompost, och då barnens dagis har Stiga Kitchen så har jag tittat lite på info om denna. (www.stiga.com)

Den sönderdelar och fyller på nya material underifrån, så jorden är alltid upptill. Sen står det en massa bra saker om den som lockar mig - behöver ingen "skötsel" exempelvis (varken vattning eller omrörning) och luktar inte. Och nedbrytningsprocessen är snabb. Man kan även ha den som drivhus...

Den är ju inte billig - så först tänkte jag fråga här om någon har kommentarer om denna, gärna egen erfarenhet.

/Cajsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          KURT
          Inlägg 24-04-2003, 11:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag har inte sett den i bruk, men den är säkert bra i alla fall inte så liten som många andra är.. (http://www.stiga.com/Product_guide2.asp?Guide_id=169&Country_id=2&Group_id=50) . Men att den skulle vara helt underhållsfri har jag svårt att tro. Den fungerar säkert bra på ett daghem som har en jämn och kontinuerlig tillförsel av material. Jag vet inte vad den kostar, men man kan nog utan problem tillverka en egen för ca 1/10-del av priset, även om det kräver mera skötsel.

Citera
          Ella
          Inlägg 24-04-2003, 13:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Du får förhöra stiga! tongue.gif

Vad har den som gör den uderhållsfri. Finns det någon automatisk grävning i den?
          Mäter det hur mycket vätska det finns i den, kan den i så fall åtgärda problemet?
          Kontrollerar den på något sätt kol/kväve-förhållandet om den upptäcker att det inte är bra gör den något åt det nu? Kan den själv tillsätta flis om den blir för blöt, eller berättar den det för dig.

Jag kan mycket väl tänka mig att det är möjligt någon form av omrörare i den och det hade ju vatt ett pluss. En vätskekontroll hade inte heller vatt dumt, men de andra sakerna gör man ju bara av farten. wub.gif

Ella

--------------------
          Ella

Citera
          Järfälla
          Inlägg 24-04-2003, 14:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Man lägger ner materialet i en "tratt" som gör att allt föses in underst i komposten och manuellt med en hävarm "bökar" man in det under komposten samtidigt som det finfördelas, så därför behöver man inte "röra". Kanske gör detta att det inte torkar ut lika fort? Sen är det ju "lock" (lådor med nät) ovanpå som kanske skuggar... Man lär nog måsta kolla fukten, den har ju ingen mätutrustning.

En fundering under lunchens vändning av gammelkomposten är; undrar hur grova grenar den klarar. Det kanske är just en "kitchen"-anpassad apparat, som bara klarar mjukare och mindre grejer... wink.gif Det vore ju en kalldusch...

Inte vet jag - jag får nog höra mig för som sagt!

Ingen som har den själv???

Den kostar dryga 3000 kr.

Citera
          KURT
          Inlägg 26-04-2003, 10:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag såg en Stiga Kitchen idag och insåg hur ynkligt liten den är (1600x800x735). Det fungerar ju dock bra för en näringsrik huhållskompost som bryts ned ganska fort. Men det är inget för trädgårdsmaterial.

Citera
          Ella
          Inlägg 26-04-2003, 19:41
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

På vårt lantställe har vi en mulltoa. Den har en hävarm, för att putta bak högen av papper, avföring mm.
          jag tycker att den är både tung att hantera och skör. En gren får nog hela systemat att stanna, tyvärr.

Kanske ser stigas härvarm annorlunda ut?!

Ella

--------------------
          Ella

Citera
          ingmet
          Inlägg 07-04-2006, 21:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Idag har jag investerat i en Stiga Kitchen. Jag tilltalades av att man matar komposten underifrån och tar den fräscha förmultnade jorden från ovan. Har sedan tidigare en Hot Pot och den är omständig då man måste gräva bort det översta lagret som inte är förmultnat, vända upp och ner för att lägga översta lagret underst.. Hmm .. blev svårt att förklara kände jag..
          Hur som helst .. Hot Pot är endast på 160 liter vilket är för litet för mig, Stigas 360 liter känns mycket bättre. Om några månader kan jag berätta resultatet.. Ska försöka montera den i helgen.. är ivrig att sätta igång..

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Kortis
          Inlägg 17-06-2006, 10:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 7 953

Vet inte om det är för sent.Vi har en Stiga kitchen .Inköpt hösten 2004.Använder bara till köksavfall för den blir för liten för att kompostera allt trädgårdsavfall.Har ännu inte hunnit "skörda" något ur den men det översta ser och känns väldigt fint ut.Räknar med att kunna använda egen kompost till våren -07.
          Den klarar inte att finfördela grova grenar eller för hårt materiel men hela morötter,potatisar mm går finfint.Mindre kvistar klarar den också.Ska man ha i grövre materiel så bör man nog köra det genom en kompostkvarn först.Vi har blandat lite strö och torra löv i matavfallet hela tiden.Kan väl inte säga att den är helt underhållsfri men man slipper att röra om i den i allafall.Det fungerar bra.Fukten har bevarats fint snarare så att man får ha i lite torrt uppsugande materiel ibland.Första året hadde vi nog för lite avfall i den för den blev inte tillräckligt varm och det började växa gräs i den men den här vintern har den fungerat super.Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn och vi har inte fyllt den helt på nästan 2 år.Än så länge är jag jättenöjd.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon