CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:37)
För en medlem av den andra halvan av mänskligheten yttra sig i frågan? Jag har ingen personlig erfarenhet men min pappa gick med kateter det sista decenniet av sitt liv pga en liten stroke som påverkade slutmuskelstyrningen. Hur många gånger han hade infektioner tappade jag räkningen på, ett par gånger per år var det. Det är ju inga problem för bakterierna att krypa upp mellan katetern och urinrörsväggen. Han blev ordentligt sjuk varje gång med hög feber och blev allmänt vimsig. Fast en vecka med antibiotika fixade saken direkt. Till nästa gång.
Då lärde jag mig skillnaden mellan män och kvinnor i detta fall, kvinnor med uvi hamnar på akutintaget för medicin medans män hamnar på kirurgintaget. Orsaken är att mannens urinrör är mycket längre, jag tror katetern var ungefär en halvmeter lång. Den kvinnliga modellen är väl bara någon decimeter. Därför drabbas män normalt inte så ofta som kvinnor.
En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför.

Stackars din pappa, så otroligt jobbigt!!!
Visst påverkar tajta trosor, i synnerhet om det är den där flortunna varianten som bara tål 40 grader. Precis som Åsa sa så måste plagg tvättas i minst 60 för att bli rena.
Men det kan faktiskt också finnas en genetisk betingelse också, om mamma haft mycket uiv kan dottern också drabbas. Förmodligen för att båda inte har tillräckligt försvar mot bakterierna. Eller för att mammas vanor tagits efter av dottern, så att båda går och fryser om rumpan.

Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?