Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uvi, praktiska råd
          netaave
          Inlägg 04-01-2006, 13:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Börjar tro att det är för att jag äter penicillin varje gång som jag ständigt får tillbaka mina urinvägsinfektioner.
          Har fått råd om allt från citron till äppelcidervinäger. Drack tranbärsdricka hela dan igår och tycker det är lite bättre idag.
          Törs man lita på det här?
          Hur länge törs man exprimentera?
          Hur gör ni?

--------------------

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          LadyG
          Inlägg 04-01-2006, 13:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Så länge smärtan inte är överdj-vlig brukar jag försöka kontrollera det på egen hand och har inte behövt gå till läkare på ett par år nu. Tranbärsdrickat fungerar utmärkt, mycket bättre än något annat jag hittils testat. God underlivshygien inte bara av sig själv utan även partnern är ett måste. Det hjälper inte att du tvättar dig stup i kvarten om inte han också är noga, iaf om han vill komma på besök.
          Hålla ryggslut och rumpa varm, det kanske hjälper. Vet faktiskt inte om det finns några belägg för att det har med saken att göra, men mormor sa alltid det. Om inte annat är det skönt att slippa frysa smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-01-2006, 14:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Min bästa vän har haft problem med uvi och känningar av uvi. Hon har testat tranbärsjuice och tabletter vilket sägs ska ha en antibakteriell förmåga. Räkna med att det tar ett tag (minst 4-5 veckor) innan det börjar ge effekt coh det går inte att "punktanvända" detta. Samtidigt har hon även blivit mer medveten om detta och dricker mycket mer än tidigare och går på toaletten oftare samt sköter sig efter de tips som ges allmänt. Vad som ger vad är därför svårt att veta. Hon har idag inget behov av läkarkontakter eller medicin då hon mår bra och har inte längre dessa problem.

Såvitt jag förstår av min kompis så ska det utredas om man går omkring och har återkommande uvi. Uvi kan bero på olika orsaker som exempelvis hormonnivån av visst hormon i kroppen, användning av spermiedödande medel o s v då bakterilefloran i vaginan kan störas och förorsaka dessa problem.

Citera
          stina
          Inlägg 04-01-2006, 14:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Här kan du läsa om urinvägsinfektion:

Om urinvägsinfektion på sjukvårdsrådgivningen.se

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-01-2006, 14:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag hade UVI stup i kvarten när jag var i 20-årsåldern men sen testade jag ett naturläkemedel som heter UVA-E. Efter det har jag aldrig mer haft nån UVI. smile.gif Vet ju inte om det beror på det men det är kanske värt att testa? Dricka massvis är alltid bra mot UVI, gärna med citron i eller varför inte rönnbärssaft? Det är inte så gott men ganska effektivt. Hoppas det blir bätre. UVI är värre än mycket annat jag råkat ut för, det är sån obehagskänsla så man klättrar på väggarna. sad.gif

Citera
          Gåsis
          Inlägg 04-01-2006, 15:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Om du har UVI:er väldigt ofta tycker jag du ska be att få undersökas av en urolog. Det kan vara så att du inte tömmer blåsan ordentligt och att det därför blir en skvätt kvar som bakterierna kan växa i. Drick mycket, torka dig bakåt när du går på toa, prova naturpreparat mm är bra råd. Jag antar att din doktor tar en urinodling varje gång du är där, med resistentbestämning, så att du verkligen får rätt sorts antibiotika och inte bara något som hjälper si sådär.

I min ungdom frågade jag i arbetet ofta om människor hade sveda och trängningar när dom kissade. Sen fick jag UVI själv. Jädrars vad det gjorde ont!!! Vem kom på att kalla det för svid och träng mad.gif

/Åsa

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 04-01-2006, 17:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag brukar koka te på persiljerötter och dricka det när jag känner minsta problem. Har inte behövt äta pencillin på många, många år för uvi. Å jag ser till att hålla mig varm! Jättetrist med återkommande infektioner. Hoppas du hittar nåt som funkar bra för dig!

Citera
          netaave
          Inlägg 04-01-2006, 18:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Fick veta nu att för högt sockerintag kan påverka uvi, på julen kanske det blir högre än annars. Fortsätter med mina sura drycker.
          Persilja hjälper också det vet jag, men jag är inte så sugen på att gå ut och krafsa bort snön från den.

--------------------

Citera
          Margaretha
          Inlägg 04-01-2006, 20:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Tranbärsdricka/juice - så koncentrerad som möjligt - hjälpte mig, men man måste dricka den i flera veckor.

Numera använder jag torkade tranbär och äter några stycken i filet varje morgon. Det verkar ha samma effekt som juicen - dvs bakterierna kan inte fästa i blåsan - och jag har klarat mig mer än ett år nu.

Torkade tranbär är jättedyra på t.ex. ICA, men har du ett Netto i närheten kan du få dem ganska billigt! Juicen är ju också dyr! smile.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 04-01-2006, 20:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag har bara haft urinvägsinfektion en enda gång i mitt liv och då fick jag antibiotika som hjälpte. Jag var i AKUT behov av hjälp - så ont gjorde det.

Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Anki V
          Inlägg 04-01-2006, 20:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Antibiotika mot den akuta infektionen, sedan när kuren är uppäten så äter jag Tranbärskapslar och dricker mycket, men det är jag det.

Eftersom jag är sjuksköterska så får jag inte ge några råd om naturläkemedel och/eller "hälsopreparat" om det inte finns väl dokumenterade resultat baserade vetenskap och beprövad erfarenhet.unsure.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Gåsis
          Inlägg 04-01-2006, 20:23
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)
          Så bara av ren nyfikenhet undrar jag: Ni som säger att ni har provat med tranbärsdricka o.s.v. och att det hjälper men först efter några veckor - hur stod ni ut under dessa veckor? Jag hade inte klarat av ett normalt vardagsliv så som jag mådde. Jag behövde springa på toa stup i kvarten och pressa ut några droppar och det kändes som om det kom ut ett rivjärn var gång.

[QUOTE]

Se där, en till med sveda och trängningar wacko.gif

/Åsa

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-01-2006, 20:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

För en medlem av den andra halvan av mänskligheten yttra sig i frågan? Jag har ingen personlig erfarenhet men min pappa gick med kateter det sista decenniet av sitt liv pga en liten stroke som påverkade slutmuskelstyrningen. Hur många gånger han hade infektioner tappade jag räkningen på, ett par gånger per år var det. Det är ju inga problem för bakterierna att krypa upp mellan katetern och urinrörsväggen. Han blev ordentligt sjuk varje gång med hög feber och blev allmänt vimsig. Fast en vecka med antibiotika fixade saken direkt. Till nästa gång.

Då lärde jag mig skillnaden mellan män och kvinnor i detta fall, kvinnor med uvi hamnar på akutintaget för medicin medans män hamnar på kirurgintaget. Orsaken är att mannens urinrör är mycket längre, jag tror katetern var ungefär en halvmeter lång. Den kvinnliga modellen är väl bara någon decimeter. Därför drabbas män normalt inte så ofta som kvinnor.

En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-01-2006, 20:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Rossi @ 04-01-2006, 20:05)

Så här svarar jag: mitt i en akut UVI skulle jag absolut inte stått ut i flera veckor och testat med tranbärsjucie eller liknande. Bara om jag kände att det var på gång. När jag hade som värst så kissade jag rent blod.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-01-2006, 20:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:37)
          En liten fundering bara, kan inte nutidens mode med tajta trosor påverka situationen negativt? Måste bli goda bakterieodlingsmöjligheter innanför. rolleyes.gif

Jodå det spelar nog roll + trosor som har tvättråd 40 grader, man måste ju tvätta trosorna i minst 60 grader för att ta död på ev. bakterier.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-01-2006, 21:05
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2006, 20:37)
          För en medlem av den andra halvan av mänskligheten yttra sig i frågan? Jag har ingen personlig erfarenhet men min pappa gick med kateter det sista decenniet av sitt liv pga en liten stroke som påverkade slutmuskelstyrningen. Hur många gånger han hade infektioner tappade jag räkningen på, ett par gånger per år var det. Det är ju inga problem för bakterierna att krypa upp mellan katetern och urinrörsväggen. Han blev ordentligt sjuk varje gång med hög feber och blev allmänt vimsig. Fast en vecka med antibiotika fixade saken direkt. Till nästa gång.

Då lärde jag mig skillnaden mellan män och kvinnor i detta fall, kvinnor med uvi hamnar på akutintaget för medicin medans män hamnar på kirurgintaget. Orsaken är att mannens urinrör är mycket längre, jag tror katetern var ungefär en halvmeter lång. Den kvinnliga modellen är väl bara någon decimeter. Därför drabbas män normalt inte så ofta som kvinnor.

Stackars din pappa, så otroligt jobbigt!!!

Visst påverkar tajta trosor, i synnerhet om det är den där flortunna varianten som bara tål 40 grader. Precis som Åsa sa så måste plagg tvättas i minst 60 för att bli rena.

Men det kan faktiskt också finnas en genetisk betingelse också, om mamma haft mycket uiv kan dottern också drabbas. Förmodligen för att båda inte har tillräckligt försvar mot bakterierna. Eller för att mammas vanor tagits efter av dottern, så att båda går och fryser om rumpan. smile.gif

Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-01-2006, 21:07
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-01-2006, 21:05)
          Sen tycker jag nog att mannen också kan skölja av sig en gång extra om han ska "dit och leka", om inte annat så för säkerhets skull, för att visa att han bryr sig om sin kvinna. Uvi är inte så kul att få och vem vet vilka bakterier som fastnat på händerna under dagens lopp (eller annorstädes för den delen)?

Och framför allt ska kvinnan gå och kissa direkt efteråt! wub.gif wub.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-01-2006, 21:27
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2006, 21:07)
          CITAT (LadyG @ 04-01-2006, 21:05)

Och framför allt ska kvinnan gå och kissa direkt efteråt! wub.gif wub.gif

Det ska man inte glömma nej, det glömde jag tongue.gif

wub.gif

--------------------

Citera
          cic
          Inlägg 04-01-2006, 21:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Hmmm.. Klart att det inte är bra att frysa om rumpan, men jag trodde att UVI berodde på en bakterie..?

Sexuella aktiviteter och trånga (under)-kläder är helt klart den vanligaste orsaken till att unga kvinnor får UVI.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-01-2006, 21:41
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Fast nog är det väl skilda hål så att säga! rolleyes.gif

Men nära grannar är dom allt. Lätt att missa med några cm laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon