|
Pendeltåget igår..., Tycker någon att det fungerar bra? |
|
|
|
10-01-2006, 08:56
|
Medlem
Antal inlägg: 788
Medlem nr: 2 733

|
Skulle hem efter jobbet klockan 17 igår. Mitt tåg går 17.12 och jag var på perrongen 17.09 - då stod ett försenat extratåg inne som jag hoppade på. Tåget skulle till Tumba och det går bra för min del. Då talar de om att tåget har tekniska problem och tas ur trafik halvvägs - alltså kunde jag och många andra inte ta det, utan fick hoppa av. ETT tåg mindre som gick.
Inväntade 17.12. När tåget, som var försenat, äntligen kom var det ett förkortat tåg som stannade längst fram på plattformen. Folk sprang som galna längs plattformen men de flesta fick inte plats på tåget. ETT ytterligare tåg som var omöjligt att komma hem med.
Inväntade 17.17. Efter en stund meddelades att detta tåg var inställt. ETT tåg till som inte gick.
Inväntade 17.27. Det kom 17.32. Knökfullt och försenat.
Jag undrar hur många av de som beslutar i trafikfrågor som faktiskt åker kommunalt? För mig finns inga alternativ till tåget (om inte resan ska ta dubbelt så lång tid). Man blir ledsen, sur och arg, frusen och trött och det kostar 600:-...
Kakaduan
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-01-2006, 09:15
|
Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 3 047

|
Vi som åker pendeltåg är de som drabbas hårdast av trängselskatten. Redan innan försöket började var ju tågen knökfulla och ofta försenade... De säger att antalet avgångar inte går att öka pga att Banverket säger att det är för fullt på spåren. Men de borde väl åtmistone kunna se till att alla tåg faktiskt går? Och att de är hela? Och långa tåg, åtminstone i rusningstid? Kan man tycka...
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
10-01-2006, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
Nej inte fungerade det bra inte!! Pendeltågen söderut hade som sagt stora problem - igen. Och - anmärkningsvärt är väl att "som kompensation" för de stora förseningarna tas tågen ofta ur trafik någonstans före slutstationen. Det har hänt flera gånger. Igår togs Nynäståget ur trafik i Haninge C p g a att den var så försenad!
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:17
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Jag blir så förvånad att detta kan hända år efter år efter år osv men INGET händer, det är till stor del Banverkets fel att det är förseningar pga att de bara roffar åt sig pengar som betalas av SL o andra, dessa pengarna borde gå till underhåll av signaler o växlar men nej, de går åt till att fylla banverkets svarta hål eller för att fylla statens kassakista, en vacker dag (eller snöig) kommer både signaler o elstolpar att braka ihop pga rost, sedan blir man ju riktigt förbannad när man blir avkastad på någon station pga att tåget är kraftigt försenat  och hänvisas till nästa tåg som oxså givetvis är kraftigt försenat... och varje vinter får man höra ; nu har vi verkligen storsatsat för att trafiken skall flyta bra krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:19
|
Medlem

|
En annan irriterande sak är att även om tågen ibland går i tid, så är de ju ALLTID kortare nuförtiden än förut! Ska man, som jag, av i Huddinge passar det bra att stå längst bak på perrongen - det har jag alltid gjort, men nu stannar tågen (utan att det står att det är kort tåg) alltid (!) på halva perrongen. Svårt att komma med och trångt som 17.
Detta pratas det aldrig om när man diskuterar statistik. Det hjälper ju inte mig att ett tåg är i tid om jag inte får rum på det!
Kakaduan
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:31
|
Medlem

|
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:43
|
Medlem

|
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2006, 10:19) Ska man, som jag, av i Huddinge passar det bra att stå längst bak på perrongen - det har jag alltid gjort, men nu stannar tågen (utan att det står att det är kort tåg) alltid (!) på halva perrongen. Svårt att komma med och trångt som 17. Det är det sällan det står  jag har bett SL att de åtminstonde skriver ut om det är korta tåg, så man slipper springa längs hela perrongen om man som jag som kliver på längst bak i tåget och sedan när tåget kommer upptäcka att det är ett kort tåg, bli tvungen att springa i halkan för att sedan iaf inte komma i tåget. jag tycker att de har bättrat sig lite iaf på min linje Västerhaninge/kungsängen. Sedan har jag undrat varför de alltid "ljuger" på infotavlorna om tiden, den är alltid friserad med ca 2-3 min, om tåget är 5 min sent så står det att det är 2 min sent, men det har jag kommit på varför, det är nämligen så att ett tåg inte räknas som försenat om det bara är 3 min sent, därför friserar de tiden så tåget inte kommer med i statistiken över sena tåg. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:49
|
Medlem

|
Jag tror mig veta det där med när det anges på tavlan om det är kort tåg eller inte. Min sambo har jobbat på banverket och har en teori: Om tåget är avkortat med två vagn-set - dvs fyra vagnar - står det "kort tåg" på tavlan. Om det däremot "bara" är avkortat med ett vagn-set - dvs två vagnar - anges det inte. För mig som resenär spelar det ingen roll, för jag får springa som en tokig och trängas som en sill i alla fall. Djur skulle aldrig få åka så här.
Jag har alltid stått längst bak på perrongen men nu står jag på mitten och det verkar som att det inte räcker det heller!
Kakaduan
|
|
|
|
|
10-01-2006, 10:59
|
Medlem

|
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2006, 10:49) Djur skulle aldrig få åka så här. Precis vad jag alltid har sagt.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2006, 11:07
|
Medlem

|
Det verkar som om de kör med korta tåg på er linje nu, tidigare i höstas var det västerhaninge linjen som gällde,varför inte göra något åt saken istället de har ju köpt in nya tåg som skulle testats nånstans i norrland, men de tågen har lika mycket fel på dörrar o annat som de gamla, så det var ju ett bra köp dessutom verkar de inte vilja slita på de nya vagnarna, åker man förbi Älvsjö står de på rad där, men vi resenärer får hålla tillgodo med de gamla tågen har haft "lyckan" att åka med de nya tågen en gång och då var det fel på dörrarna, vi kom knappt ut ur tåget, och så var det svinkallt i vagnen pga att värmen inte fungerade... krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 11:10
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 10:59) CITAT (Kakaduan @ 10-01-2006, 10:49) Djur skulle aldrig få åka så här. Precis vad jag alltid har sagt.  Precis, det blev ett himla liv när de visade de stackars djuren som transporteras i europa i trängsel o hetta, men vi pendelresenärer vi kan behandlas hur som helst, fattas bara att någon sticker ut huvudet genom gluggen till fönster i sommarhettan så ser det precis likadant ut krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 11:38
|
Medlem

|
Jag minns en gång på 80-talet... en hel vinter krånglade tågen oavbrutet. Växlarna frös och tågen isade ihop. Då plockade man faktiskt fram ånglok och ett antal gamla bruna tågvangar som man körde med. Det knirrade och knarrade och det var kallt i vagnen, men tåget gick!
Om jag får välja mellan nya fräscha tåg som inte går och gamla risiga tufftufftåg som stånkar sig fram, så väljer jag det senare.
Kakaduan
|
|
|
|
|
10-01-2006, 12:01
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Samma här. Hellre gamla tåg med gott om plats än nya tåg där man får trängas. "Bättre komfort" i form av mjukare stolar spelar ingen roll, om tågbolaget för att betala för de nya vagnarna drar ner på antalet sittplatser. Tycker att kommuner bör se till att alla skolbarn oftast får sitta om de måste åka buss eller tåg till skolan.
För övrigt är det vansinnigt varmt i många tåg, folk har ju ändå på sig ytterkläder så då är det ju onödigt med bastutemperatur tycker jag.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-01-2006, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
Jag har åkt med nya tåget två gånger och vid det ena tillfället höll jag på att frysa ihjäl. Utomhustemperatur den gången: -1 grad. Tågen har testats i Kiruna. Jag har ifrågasatt om det var vid midsommartid, men det lär ha varit förra vintern. I och för sig var det periodvis ovanligt milt i Kiruna förra vintern...
|
|
|
|
|
10-01-2006, 18:58
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 10-01-2006, 12:01) För övrigt är det vansinnigt varmt i många tåg, folk har ju ändå på sig ytterkläder så då är det ju onödigt med bastutemperatur tycker jag. Du har inte haft "lyckan" att åka med de där tågen som SL köpte in från tyskland, de var tillverkade till munchen os, och har bara två lägen på värmen hörde jag av en konduktör, när jag bad dem skruva ner värmen, antingen full fräs eller ingen värme alls, jag skojar inte om jag säger att det var minst 40 grader i de vagnarna, på vintern... jag som åker långt höll på att svimma när jag skulle av, man kände hur det riktigt rykte om mig när jag gick av. det enda som skilde de vagnarna och en bastu var att i bastun sitter man naken och i de vagnarna sitter folk helt påpälsade med sina vinterkläder, och inte hjälpte det speciellt när man tog av sig ytterkläderna. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
10-01-2006, 19:04
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
 Jag måste vara lite trött, läste om och om igen och fattade inte vad du menade Kakaduan, vadå, det skiljde ju bara några minuter... Min referensram är att bussar går förbi ca 4 gånger/dygn!! Kommer dock ihåg hur det var när jag bodde i större stad (Karlstad) där gick bussarna med 10-minuters intervaller och man höll på att bli knäpp om man missade en... Försöker inte bagatellisera problemet bara visa på hur långt Sverige är och hur olika det är.
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
10-01-2006, 20:05
|
Medlem

|
Bara några minuters skillnad??? Nä, du var nog lite trött.
Från det att jag kom ner på perrongen fanns följande möjligheter: 1. Tåget som stod inne kl 17.09 2. Tåget som skulle gå 17.12 3. Tåget som skulle gå 17.17 4. Tåget som skulle gå 17.27
1. Tåget gick bara halvvägs - togs ur trafik för det var trasigt = gick inte dit jag skulle 2. Tåget var bara hälften så långt som normalt och dessutom sent = de flesta som skulle på fick inte plats (däribland jag) 3. Tåget var helt inställt 4. Fem minuter sent tåg som skulle plocka upp de som skulle åkt med tåg nr 1, 2, 3 och 4.
Det säger sig självt att det inte går. De tåg som gick var för sena, hade knappt halv kapacitet eller var helt inställda och nya resenärer strömmade till hela tiden. Jag blev alltså inte några minuter försenad - jag blev brutal-sen!
Och några bussar går inte från centralen till där jag bor.
Kakaduan
|
|
|
|
birgitek
|
10-01-2006, 20:19
|
Gäster

|
Tur att man inte behöver bry sej! Birgit Ek
|
|
|
|
|
10-01-2006, 20:31
|
Medlem

|
Det är nog inte så lätt för folk ute i landet att förstå våra "stockholmsproblem" visserligen skall ju tågen gå rätt ofta, pendeltågen ska ju gå var 15:e minut, tågen är ofta så fulla när de kommer in på stationen att man inte kan kasta in en tändsticksask utan att tåget spricker  och nytt folk kommer hela tiden som tror att de ska med så det är inte så säker att man kommer med nästa heller  och hur länge ska man hålla på så, gå hem och vänta på att rusningstrafiken lagt sig inte många arbetsgivare ställer upp på sådant. Och inte hjälper det att försöka hinna med ett tidigare tåg heller, eftersom man iallafall inte vet när eller om man kommer fram Som sagt, tät trafik men oxså massor av människor som ska med tågen. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
11-01-2006, 08:51
|
Medlem

|
Ja, Birgit - du är avundsvärd! Det är värre för oss som måste ta oss hem på det här sättet.
Håller med Krister att det nog är svårt att föreställa sig hur det ser ut på perrongen när systemet brakar. Kanske verkar det lyxigt med så många tåg per timme, men antalet resenärer är enormt.
Oavsett om det går fyra bussar (eller vad det nu är) per dygn eller åtta i timmen så spelar det ju ingen roll om de inte dyker upp eller om man inte kan ta sig ombord.
Kakaduan
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|