Min tomt gränsar mot åker på tre håll. Det blir alltid en remsa svårskött ogräs i kanten på åkern, eftersom det är omöjligt för bonden att göra en jämn kant med sina maskiner.
Jag tror på häck! Den måste vara så långt in att den även i uppvuxet tillsånd går fri från bondens maskiner. Av nödvändighet blir det en gräsremsa utanför häcken. Hos mig är det så här:där det är uppvuxna buskage, så sköter sig denna gräsremsa själv. Går över med lien någon gång. Annars blommar den vackert med hudkex, nävor och plister. Som en vanlig ren. Om man ser den utifrån åkern. Där jag har en relativt nyplanerad häck klipper jag gräsremsan regelbundet med gräsklippare. Räknar med att sluta med det när syrenerna är så stora att jag slutar ogräsrensa dom. På en annan sida har jag en rad med nysatta pilar, men dom står ett par meter in från tomten och utgör inte någon egentlig avgränsning mot åkern. Det är den sida som är mest svår att hålla snygg kant. För ett år sedan hade vi en hög 'häck' av gråbo hela den sidan och det var inte så snyggt. Enda sättet att förebygga detta är att vara flitig med gräsklipparen just i kanten, och ta till lien där kanten är för bucklig. Funderar på att med tiden plantera häck även där. Gräsremsa blir det hur som helst: Väljer du en friväxande häck måste den ha plats att breda ut sig, väljer du en klippt häck måste du kunna gå runt den och klippa utan att trampa i grödorna.
Har svårt att tro att staket skulle vara snyggt. Kanske om du bor i ett landskap där det är vanligt med gärdsgård eller gråstensmurar, skulle det kanske kunna vara lösningen? Gräsremsan som blir utanför kan du hålla gräsklipparklippt, eller låtas förvildas till blommande åkerren.
--------------------
Hellre planering än plantering
|