Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gräsmatta som gränsar mot åker, Hur avgränsa, tips och idéer mottages
          Katti med torpet
          Inlägg 15-01-2006, 08:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Gräsmattan vid torpet gränsar mot åker i tre riktningar. Underbart när havren eller rypsen står i full skrud för då får vi en underbar låg "häck". Mindre kul när åkern ligger i träda (vilket verkar bli allt vanligare) eller är nyplöjd. Dessutom skulle det inte vara fel med lite vindskydd från åtminstonde ett håll.
          Har ni sett några bara avgränsningar av tomtmark mot åkermark?
          Har funderat mycket på både häck och staket/gärdesgård men fastnar hela tiden på problemet att man ju inte kan ha häcken/staketet för nära kanten får då riskerar den ju att få stryk av harvar och plogar. Alltså måste man dra in det en bit på gräsmattan. Dels tappar man en del yta och dels får man en hopplöst svårskött (= misskött) remsa utanför men det kanske är oundvikligt?
          Överhuvudtaget fattar jag inte hur man skall kunna hålla gräsmattan snyggt klippt mot ett staket men det är ju valigt förekommande så någon kan väl förklara hur tusan man kommer åt att klippa? Är det trimmer som gäller varenda gång?

Ps. för att få en uppfattning om ungefär hur det ser ut så finns det en del gammla bilder i mitt album Torpet. Det som ser ut som "ruff" är åkern... Bilderna har tyvärr rätt dålig kvalitet men tror att ni ser lite i alla fall.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Sommartorparn
          Inlägg 18-01-2006, 15:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Min tomt gränsar mot åker på tre håll. Det blir alltid en remsa svårskött ogräs i kanten på åkern, eftersom det är omöjligt för bonden att göra en jämn kant med sina maskiner.

Jag tror på häck! Den måste vara så långt in att den även i uppvuxet tillsånd går fri från bondens maskiner. Av nödvändighet blir det en gräsremsa utanför häcken. Hos mig är det så här:där det är uppvuxna buskage, så sköter sig denna gräsremsa själv. Går över med lien någon gång. Annars blommar den vackert med hudkex, nävor och plister. Som en vanlig ren. Om man ser den utifrån åkern. Där jag har en relativt nyplanerad häck klipper jag gräsremsan regelbundet med gräsklippare. Räknar med att sluta med det när syrenerna är så stora att jag slutar ogräsrensa dom. På en annan sida har jag en rad med nysatta pilar, men dom står ett par meter in från tomten och utgör inte någon egentlig avgränsning mot åkern. Det är den sida som är mest svår att hålla snygg kant. För ett år sedan hade vi en hög 'häck' av gråbo hela den sidan och det var inte så snyggt. Enda sättet att förebygga detta är att vara flitig med gräsklipparen just i kanten, och ta till lien där kanten är för bucklig. Funderar på att med tiden plantera häck även där. Gräsremsa blir det hur som helst: Väljer du en friväxande häck måste den ha plats att breda ut sig, väljer du en klippt häck måste du kunna gå runt den och klippa utan att trampa i grödorna.

Har svårt att tro att staket skulle vara snyggt. Kanske om du bor i ett landskap där det är vanligt med gärdsgård eller gråstensmurar, skulle det kanske kunna vara lösningen? Gräsremsan som blir utanför kan du hålla gräsklipparklippt, eller låtas förvildas till blommande åkerren.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Killensomvillhag...
          Inlägg 23-01-2006, 13:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 508
          Medlem nr: 2 423

Jag har samma problem som er.

Min lösning är följande.
          Jag har köpt en massa begagnad dansk sjösten. Lägger en rad utanför mitt staket och en inanför.

Hoppas det skall funka bra, blir lite tungt med alla lyft dock då det i första stadiet är 45 meter staket jag skall bygga.

Innanför staketet har jag fruktträd som vindskydd

--------------------
          Magister Mundi sum!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon