Denna information har jag fått på msn om just denna lök, och som jag kommer att prova. -------------------------------------------------------------------------------------- Hej alla glada Jag har fått ett bra tips från en äldre dam här i Karlsborg. "Ställ ut krukan med knöl och allting på våren, gärna i halvskugga, låt vår moder jord sköta vattningen, ställ den lite mörkare och svalt i augusti. När bladen har vissnat ner ta fram krukan utan att vattna och byta jord OBS inte byta jord inte vattna. Låt den stå i fönstret till den första knoppen kommer, fortfarande utan vattning,. Jag testade hennes råd förra året och det funkade utmärkt. Mina amarylissar stod i en grannens och vår häck, med samma kruka inget vatten under sommaren heller. Wow vilka amaryllisar jag fick. Kommer ju naturligtvis inte till jul med den här behandlingen utan man får vänta till månadsskiftet jan- feb. Skall förklara igen så alla förstår ser att det blev lite luddigt.
1. Ca en månad efter att löken blommat ut ställer jag ut dom i garaget mörkt och svalt. 2. När frosten är över ställer jag de skuggigt någonstans på tomten. 3. När frosten kommer åker de in i garaget igen, så att bladen torkar ihop. 4.När bladen är helskrumpna klipper jag av de och krukan får komma in igen. 5. När man börjar se knopp, får den vatten och lite gödning igen. -----------------------------------------------------------------------------------------
--------------------
Mvh. /Diana i Järbo ----------------------------------------------------------------------- Zon 4
|