Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaryllisarna?
          caprifol
          Inlägg 25-01-2006, 10:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Så står de här igen, nyligen utblommade, ser kraftiga och fina ut.
          Hur gör man för att "återanvända" denna fantastiska växt? Jag har läst råd här och där men lyckas aldrig. Bara att putta undan dem någonstans i en undanskymd vrå och ge dem en skvätt vatten då o då under sommaren, säger en del. Har ställt ut dem i krukor, har grävt ned dem i rabatten (då försvann löken helt) men aldrig lyckas jag få dem att blomma om. Hur gör ni som lyckas??

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Big Gardener
          Inlägg 25-01-2006, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Amaryllis behöver som alla lökväxter en "naturlig årsrytm" för att blomma om. Denna kan man få till på artificiell väg med en lagom kylperiod innan blomning (2-3 månader i ca +5 garder). Dessutom kräver blomning väldigt mycket energi av löken och för att den ska lyckas återhämta krafterna att blomma igen, behövs näring och solljus.

Alltså, vatten, näring, lagom mycket ljus, omplantering och kylperiod. Exakt hur mycket vågar jag inte säga. Har bara försökt en gång och där blommade två av tre om (inte så kraftfull blomning) medan den tredje fick någon röta i löken.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Betty
          Inlägg 25-01-2006, 10:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag låter dem stå kvar i fönstret hela sommaren. Vattnar regelbundet och ger blomgödning en gång i veckan under vår och sommar - alltså sköter om dem som en helt vanlig krukväxt. I september minskar jag ner på vattningen för att efter några veckor helt upphöra med det. Ställer sedan undan dem mörkt och ngt svalt så de får vissna ner helt och hållet. Klipp inte bort bladen, låt dem få vissna ner. Jag låter dem vara så ända tills de börjar visa knopp efter några månader. Då tar jag fram dem och planterar om i ny blomjord, vattnar igenom krukan och låter den sedan vara tills knoppen har kommit upp ordentligt ur löken. Vattnar sedan sparsamt (ca ett snapsglas i veckan) tills blommorna slår ut.
          Jag har inte lyckats driva mina amaryllislökar så att jag prickat in kommande blomningar till julen men jag tycker det är helt okay med amaryllisblommor både i januari och april. smile.gif Har just nu en 'Papillio Improved' på G, den slår ut endera dan nu Bild från blomningen dec. -04 . Tog även fram en 'Elvas' ur förrådet för ett par dar sen, den kommer att blomma med fyllda vita blommor med rosa strimmor om några veckor- en månad.Bild från förra blomningen -dec. -04

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Diana
          Inlägg 25-01-2006, 11:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 781

Denna information har jag fått på msn om just denna lök, och som jag kommer att prova.
          --------------------------------------------------------------------------------------

Hej alla glada
          Jag har fått ett bra tips från en äldre dam här i Karlsborg. "Ställ ut krukan med knöl och allting på våren, gärna i halvskugga, låt vår moder jord sköta vattningen, ställ den lite mörkare och svalt i augusti. När bladen har vissnat ner ta fram krukan utan att vattna och byta jord OBS inte byta jord inte vattna. Låt den stå i fönstret till den första knoppen kommer, fortfarande utan vattning,. Jag testade hennes råd förra året och det funkade utmärkt. Mina amarylissar stod i en grannens och vår häck, med samma kruka inget vatten under sommaren heller. Wow vilka amaryllisar jag fick. Kommer ju naturligtvis inte till jul med den här behandlingen utan man får vänta till månadsskiftet jan- feb.

Skall förklara igen så alla förstår ser att det blev lite luddigt.

1. Ca en månad efter att löken blommat ut ställer jag ut dom i garaget mörkt och svalt.

2. När frosten är över ställer jag de skuggigt någonstans på tomten.

3. När frosten kommer åker de in i garaget igen, så att bladen torkar ihop.

4.När bladen är helskrumpna klipper jag av de och krukan får komma in igen.

5. När man börjar se knopp, får den vatten och lite gödning igen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

--------------------
          Mvh.
          /Diana i Järbo

-----------------------------------------------------------------------
          Zon 4

Citera
          Betty
          Inlägg 25-01-2006, 11:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Finns som synes flera metoder som funkar bra. smile.gif Har bara en liten kommentar till din femte punkt Diana; Någon gödning behöver inte tillföras i det skedet, näring finns lagrad i löken redan så det räcker till för blomningen. smile.gif

Största anledningen till att jag behåller mina innomhus hela sommaren är att då har jag bättre koll på både vatten och näringstillförsel + att jag slipper riskera att få lökarna uppätna av glupska marodörer typ sniglar och larver.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          caprifol
          Inlägg 25-01-2006, 13:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Tusen tack för bra råd! Detta är ett pålitligt forum - alltid snabba o bra svar. Det vore väl 17 om jag inte ska klara en del av dem nu. De tillhör definitivt mina favoriter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon