Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pelargonhjälp behövs!, SOS
          Boxer
          Inlägg 15-02-2006, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Mina pelargonier ruttnar mitt på stammarna. Under och ovanför ser den bra ut, men plötsligt viker sig den svarta intorkade delen.

Vad är det för fel? Bakterier? Svamp?

Måste jag slänga hela plantan och sanera i fönstret. Förra året var det likadant. *suck*

Tacksam för svar från en som snart ger upp.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Boxer
          Inlägg 15-02-2006, 20:12
          Länk hit: #2

Medlem

Ingen? blink.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Margith
          Inlägg 15-02-2006, 21:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Det är en svår fråga du ställer, det kan bero på många olika orsaker.
          Varje höst när jag bär in mina pelargoner brukar jag räkna dem och på nåt underligt vis brukar det vara ca 300 olika varje år, men nån expert är jag absolut inte smile.gif
          Så fort nån pratar om svarta stammar brukar nån hojta "Black-legs" och det är en mycket smittsam sjukdom. Är det det så kan jag bara rekommendera släng allt och sanera!
          Hos mig drabbar det här nån pelargon här och där, framförallt nu i jan och feb. Det smittar alltså inte till pelargonerna bredvid, men den drabbade pelargonen kan dö väldigt snabbt. Det enda du kan göra är att slänga den drabbade plantan. Att ta en stickling av toppen löns inte, den kommer att svartna den också.
          Jag kallar det här för "material-utmattning" biggrin.gif Av någon anledning drabbar det främst stora pelargoner som jag köpt under sommaren. Jag inbillar mig alltså att de är för hårt drivna och/eller mår allmänt eländigt. För mycket vatten i förhållande till rotmassan tror jag kan vara bidragande orsak också.
          Om jag har kommit ihåg att ta en stickling av de här plantorna under hösten, så brukar sticklingen klara sig alldeles utmärkt.
          Så mitt råd blir: Släng allt som svartnar, du kan ändå inte göra nåt åt det! Men ge inte upp! Kom ihåg att ta sticklingar i höst av nyinköpen istället... bara för säkerhets skull!

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Boxer
          Inlägg 15-02-2006, 21:16
          Länk hit: #4

Medlem

Tack snälla för svar. wub.gif Då tar slänger jag dom och tar nya tag i vår.

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-02-2006, 21:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

300 Margith!!!

Det ska jag lägga på minnet och använda till mitt försvar när familjen klagar för mycket biggrin.gif laugh.gif

Citera
          Margith
          Inlägg 15-02-2006, 22:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (Eva i Skåne @ 15-02-2006, 21:32)
          300  Margith!!!

Det ska jag lägga på minnet och använda till mitt försvar när familjen klagar för mycket  :D  :lol:

300 är ingen större konst att samla på sig, inte ens i en vanlig villa smile.gif Kom igen när du har 500!! laugh.gif

Jag känner nu att jag kanske var lite otydlig i mitt svar till Boxer, men jag har alltså ungefär 200 i tvättstugan, ja, det är ganska fullt laugh.gif men om 5 eller 10 av dem drabbas av det här under en vinter, men inte resten, ja, då finns det ingen anledning att tro att det är smittsamt, eller hur? Eller om 2-3 stycken drabbas av de 100 jag har i sovrummet?

Förresten Eva, min variant är kanske inte så dum, lyssna inte på familjens klagande, knöka bara in ett par blomkrukor till smile.gif Min gubbe sitter och filar på bygglovs-ansökningarna till en vinterträdgård... han tror att det blir mindre blomkrukor inomhus då laugh.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 15-02-2006, 23:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Låt honom förbli i den tron biggrin.gif , för allt i världen laugh.gif Att det sen ger utrymme för mer växter behöver han ju inte upplysas om än...

Nej jag lyssnar inte alltför mycket på familjen ang detta. Lite får dom väl stå ut med och några krukor mer eller mndre ser dom inte längre.
          Sen har jag en växttokig väninna. Vi kan alltid skylla på varandra när man köper nytt. Hon hade för många, så jag fick en... rolleyes.gif wub.gif

PS. Vilka ovanliga sorter du har i ditt album. Snygga!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon