Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 7 096
Hej alla!!
Jag läste i en bok att man kan plantera sötpotatis (halva under jorden och halva ovanför) i en kruka och den börjar skjuta skott och blir en jättefin krukväxt...
Så jag har provat, gjorde precis som det stod i anvisningarna.. men nu har dom blivit alldelens mjuka o halvruttna.. Vad gör jag för fel???
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 5 544
Hej,
jag planterade två sötpotatisar som du skrev halva under jorden och halva över. Jag vet inte hur länge sedan du satte dom, men ibland får man ha lite tålamod. Det kommer grönt. De är lätta att rota också så du kan få nya växter utan potatis. Om du vill kan du sätta pinnar el en liten spalje så den klättrar, eller hålla den ganska kort så den blir lite buskigare.
Mina två fick dessvärre ohyra så de fick kastas, men skam den som ger sig, jag ska nog göra om det igen, för dom blir trevliga och lite annorlunda krukväxter.
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 5 544
Glömde svara på din fråga, vattna inte för mycket, låt dom torka upp mellan vattningarna. En del potatisar ruttnar, men det beror nog mer på hur de har behandlats innan du satte dom. Kanske var de halvgamla när du köpte dom. Se till att de är hårda och inte har bruna fläcker som tyder på ålder.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Sötpotatis funkar inte att odla någon längre tid inomhus, plantera potatisarna längre fram i vår och ställ ut den i sommar (efter avhärdning). Den trivs bättre utomhus och växter som trivs i sin växtmiljö blir inte angripna av skadedjur lika mycket som växter som står i en miljö de inte trivs i.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439
När jag odlade sötpotatisen som prydnad så kapade jag av den på hälften och borrade ner den i såjord så att den fina toppen tittade upp. Jag tog en knöl som hade flera små skott och jag vattnade lite ungefär varannan dag. Det låter som att din knöl är en riktig knöl mot dig, skaffa en ny!