CITAT
Har du kollat de utlänska fröfirmorna de har några storblommiga kolla även på fröer.nu de har en del
Ja, jag har letat en del, mest på de svenska. Och jo, jag hittade i alla fall en sort som skulle vara storblommig, och en som har fyllda pomponblommor (dem har jag beställt) men skillnaden i vad som finns att tillgå i form av frö gentemot vad som finns i knölväg var ändå slående för en novis som jag.
CITAT
Precis som syskon inte blir identiska
Liknelsen med syskon kontra kloner var toppen. Nu förstår jag så mycket bättre! Jag antar att det är mycket liten genetisk variation i de vilda blommor som sår sig själva och ser likadana ut generation efter generation.
Men hur skulle man gå tillväga om man ville få fram en stor fin sort? Blir det till att så tusentals frön och hoppas på att korsningar och mutationer gör att någon av dem blir vacker?
Har det spontant uppstått 30-centimeters dahliablommor (som de tallriksstora som finns)?
Hur går de tillväga som tar fram nya med sikte på marknaden? Ingår genmodifiering nuförtiden? Isåfall, hur gjorde man tidigare under 1800- och 1900-talen?
Frågan skulle kunna gälla såväl dahlior som andra blommor och fruktträd.
Ni märker att det här fascinerar mig :-)
M.v.h. Andreas