Det beror nog på vilka fuchsior det är, olika sorter blir olika stora. Själv brukar jag plantera om dem gradvis i större kruka. När rötterna når kanten på krukan och börjar titta ut lite i dräneringshålen kan man plantera om i en något större kruka. Man bör inte sätta en liten planta i en stor kruka det brukar lätt bli för blött för fuchsians rötter. Jag brukar sluta plantera om i mitten-slutet av maj, jag tycker inte att fuchsiorna blommar just något förren de har fyllt krukan med rötter och fortsätter man plantera om så växer de mest och blommar inte så mycket. Lagom slutstorlek första året kanske kan vara runt 15-20cm, är det en ganska kraftigväxande sort kanske den kan behöva 20-30cm. Fuchsior trivs i lerkruka men det går bra med plast bara den inte är svart, fuchsior tycker inte om när det blir alltför varmt om fötterna.
Jorden till fuchsior bör vara lucker, väldränerad och porös så tryck inte till jorden runt rötterna så mycket + blanda gärna upp jorden med ex. grus, små lecakulor, perlit och liknande.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|