Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För kallt?, för varmkompoststart
          Whiskuchi
          Inlägg 05-03-2006, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

När kan man "dra igång" en varmkompost? Funkar det även nu, när det är svinkallt och tjäle (knappast väl?)? Jag vill inte köpa kompost och börja hälla i avfall nu om det bara kommer ruttna till våren wink.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Eva 33c
          Inlägg 05-03-2006, 15:12
          Länk hit: #2

Gäster

Det kommer inte att ruttna till våren! Däremot fryser det tillsvidare. Men om du varvar hushållskompost och avfall så startar nedbrytningen när det blir varmare. En hushållskompost som är igång redan före vintern håller igång nedbrytningen lite längre. Men mitt i vintern stannar det mesta av i allafall hos mig. Det finns nog en liten varm kärna i mitten någonstans och det behövs inte många varma dagar för att processerna kommer igång igen.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 05-03-2006, 16:04
          Länk hit: #3

Medlem

Jag tänkte att det kanske ruttnade om jag hann hälla på för mycket nu under tiden det var fruset. Men är det bara att hälla på nu och det klarar sig när värmen kommer är det dags att åka ut och leta bra kompost. Några tips på bra varmkomposter? smile.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-03-2006, 16:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om det är så att du har sophämtning där du bor kanske du ska kolla med kommunen, i en del kommuner kan man få minskad sopavhämtningsavgift när man komposterar i en godkänd behållare så då är det ju bra att ta reda på vad de anser som godkänd behållare innan man investerar i en sprillans ny kompost.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 05-03-2006, 16:27
          Länk hit: #5

Gäster

Glöm inte att ströa med något emellan bara, det blir ganska fuktigt när det tinar! smile.gif
          När det gäller varmkomposter är min favorit Al-Ko Hot Pot från Ginge. Jag har en sedan flera år och ska nu köpa en till. Men hade lite svårt att få någon att ta hem den först.
          Anledningen att jag gillar den är att den är så lätt att tömma. Behållaren består av tre "ringar" och två botten/lock. (Fast den nya verkar bestå av två ringar) När den är full lyfter man helt enkelt av locket och lägger det på marken. Nu blir den botten istället. Sedan lyfter man av "ringarna" och bygger om komposten. Det som var överst i den gamla (och som sällan är klart) hamnar nu underst i den nya. Det som är klart ligger sedan i en hög på marken lätt att skyffla upp i en skotkärra eller så. Sedan tar man den gamla botten till lock. Enkelt att göra men lite svårt att beskriva. rolleyes.gif
          Men andra har säkert andra favoriter.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 05-03-2006, 16:31
          Länk hit: #6

Medlem

Det är rabatt om man komposterar här, det har jag redan kollat smile.gif

Som strö tänkte jag använda katternas kissade bränslepellets, det borde väl funka? Det är ju bara sågspån (och kattkiss då)

Jag får leta runt efter Hot Pot'en, det verkar ju onekligen smidigt att tömma den, tack för tipset smile.gif

--------------------

Citera
          nina L
          Inlägg 06-03-2006, 14:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

CITAT (Eva 33c @ 05-03-2006, 16:27)
          När det gäller varmkomposter är min favorit Al-Ko Hot Pot från Ginge. Jag har en sedan flera år och ska nu köpa en till.

ÄR den råttsäker? och vad kostar en sådan?

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 06-03-2006, 15:55
          Länk hit: #8

Gäster

Jag har inte haft varken råttor eller möss eller sork i den. Den är tät, har bara några avrinningshål för lakvatten. Har precis lyckats övertala järnhandeln i stan att ta hem en åt mig, jag tyckte han sa 1500kr. Man kan köpa till en extra ring också om man vill ha den lite högre. Jag har inte gjort det, jag har två stycken (snart alltså ) istället. tongue.gif
          Det enda man måste se upp med när man tömmer den är att man inte tappar bort "beslagen" som håller ihop ringarna. Det är lätt gjort. Jag hittade en ett år senare inuti komposten. smile.gif

Citera
          Gunnar
          Inlägg 10-03-2006, 08:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 1 241

Här kommer ett par användbara länkar:

www.biokub.se/ICA-kuriren.pdf
          www.radron.se/templates/test____3847.asp

Hälsningar Gunnar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 22:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon