Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad fick er att börja med hoyor, (lite kort om er och hoyan)
          Linda_A
          Inlägg 11-03-2006, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 477
          Medlem nr: 6 145

Tagit ifrån en annan tråd, så vi kan ju fortsätta i den här tråden istället.

CITAT
          Usch, jag tycker det är så opersonligt med alla alias. Kan vi inte alla presentera oss så vi vet vem vi pratar med? Eller är det bara jag som vill det...? Kanske för att de flesta vet vem jag är.

Trevlig helg på er allihop!//Christina

Vet inte vad jag ska börja med att skriva,
          snart 21 årig tjej ifrån sthlm men bor i nordöstra skåne.
          Fastnade för hoyor tack vare en tråd på zoopet. Där någon visade upp en bild på en blommande multiflora, sen den dagen förra sommaren så visste jag bara att jag den blomman skulle jag ha.
          Nu ska ni inte tro att det var den första som jag skaffade. Nä den första blev en carnosa stickling av en på zoopet. Och sen blev det bella och pink silver. Med andra ord jag var otroligt seg att skaffa den som jag hade velat ha ifrån början. Multifloran fick jag av en annan zoopet/odlare (hej morellen! wink.gif ) och nu så väntar jag min stora multiflora ska blomma och den lilla har med knoppar men är såld. (står här hemma och väntar på våren)
          Nu har jag 90 hoyor ungefär. laugh.gif

Lägger till allt detta startade i sommars. Så jag har jobbat snabbt. wub.gif

--------------------
          //Linda

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-03-2006, 13:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det var faktits efter jag blev medlem här så blev jag intreserad sen klippte jag av en stickling av mammas gröna compact sen rotade den sig sen blev mormor inttreserad med . sen på hoya utställnigen på blomsterlandet så köpte jag en masssa sen dog två av dom under vintern å nu har jag 11hoyor och bella blommar för fult även multiflora blommar wub.gif wub.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 11-03-2006, 13:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

har haft en gammal risig carnosa i många år....
          fick den någon gång i tiden när jesus fortfarande gick i sandaler laugh.gif laugh.gif
          hade inte en tanke på att det kunde finnas flera olika "porslinsblommor" fören jag såg en disskusion här på odla.... smile.gif
          nästa blev en carnosa variegata, sen kom en pubikalyx och sen.....
          ja ja resten är historia nu, tre år senare laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-03-2006, 13:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

mitt är ju reöatift nytt för mig med hoyor

Citera
          Blomtokan
          Inlägg 11-03-2006, 13:51
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem nr: 6 489

Min första hoya fick jag av min mormor. Den var är carnosa fast mycket större blad den vanliga. Detta var ca. 20år sedan. jag visste inte att det fanns så många olika sorter,men jag var på trädgårdsmässan i Sollentuna (1998)och där såg jag en massa olika sorter . Alla dessa blommor med olika färger storlekar !! Jag blev helt såld. Jag köpte några sticklingar. Sedan kom internet och man började söka efter hoyor . Jag hittade en massa olika hoyor och det så kallade "vill ha " begäret. Nu har jag ca. 180 stycken, men begäret fortsätter ändå. Ibland gillar jag små bladiga och små blommiga. sedan kommer nästa . Just nu vill jag ha olika sortens lacunosor. Snart är det trädgårdsmässa i Älvsjö och gissa om man ska dit.

Citera
          morellen
          Inlägg 11-03-2006, 18:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 383
          Medlem nr: 5 180

Jag hade norpat ett skott av en carnosa som stod och tokblommade där jag sommarjobbade för evigheter sedan, den växte ytters motvilligt och långsamt men blev kvar hos mig. Sedan började jag prata krukväxter emd en som jag brukade prata fisk med på nätet och hon hade flera olika sorters hoyor. Bla en chloranta och de gröna blommorna gjorde mig ha-galen. Det var förr förra året i november så knappast hoyasäsaong men jag råkade köpa på mig en brokbladig carnosa (tror jag att det är) och några andra och sedan så fick jag en massa sticklingar av min fisksnacksbekant. Däribland den efterlängtade chlorantan.
          Samlingen växte rejält men tyvärr så gick flera såligt rotade sticklingar åt i vintras men nu verkar det som om vårens tillväxt kan bli explotionsartad. Sticklingsbyte, traderafynd och så skall jag på blomsterlandets utställning med..
          Chlorantan klarade förresten vintern och är en klar favorit fast än den inte blommat hos mig ännu.
          kan ju nämna att jag inte bara gått ner mig i hoyaträsket utan även har ett gott öga till pellisar och orkidéer - bland annat *S*
          Gör vad jag kan för att sprida smittan vidare rolleyes.gif Har lurat på Linda en multiflora och delat ut H bellasticklingar på jobbet.

--------------------
          Ibland blir det mer växter än man plan(t)erat

Citera
          yenny
          Inlägg 11-03-2006, 20:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Här är en hoyatok från stockholm (33å)

Jag har börjat ganska så nyligen och mina hoyor är inte mycket mer än sticklingar.
          Det började med en australis och en bella i ... jag tror det var juli förra året.
          Nu har jag ca 15st

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          zaaritha
          Inlägg 11-03-2006, 22:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Gick in o kollade på en hoyasida på nätet o blev "frälst"! Nu har jag ca 15-16 hoyor o vill ha fler.. rolleyes.gif

Citera
          mayababy
          Inlägg 11-03-2006, 22:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 5 942

Det var faktiskt alla ni här på Odla som genom era fina bilder å hoyaprat gjorde mej intresserad. Har innan haft en stor hoya i alla herrans år (gissar på en carnosa variegata men som luktar jättemycket choklad så nån trodde dapple grey?) men har nu genom Blomsterlandets utställning och traderas sköna värld skaffat mej ytterligare 12 st! Började i höstas, har bara 2 fönster i min lilla etta men kan nog med lite god vilja klämma in nåra till wub.gif
          / Maya

--------------------
          Gud sover i stenen,
          andas i växten,
          drömmer i djuret och
          vaknar i människan

Indiskt ordspråk

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 12-03-2006, 20:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

På Sofieros trädgårdsdagar small det till. Impulsköpte en H. pubicalyx "Hawaiin Purple" av några tjejer i Sv. Hoya sällskapets (?) stånd och kollade sedan runt lite på nätet, senare på kvällen. Det skulle jag aldrig ha gjort. Hoyorna jagade mig i drömmen de följande veckorna......och jag köpte mig fattig på Tradera .

Nu har jag coolat ner mig, men är så GLAD för mina hoyor. Ett 40-50-tal st.

wub.gif smile.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Lotta150
          Inlägg 12-03-2006, 20:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 367
          Medlem nr: 6 572

För min del började det med att jag såg en blommande macgillivrayii på nätet...Nu är en stickling av den plantan min och blommar hemma hos mig wub.gif wub.gif wub.gif

Citera
          *Grodan*
          Inlägg 13-03-2006, 10:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 6 524

För mig började det med att jag fick ett skott av hoya carnosa i juni 2005. Sedan var jag, precis som Maria i Helsingborg, på trädgårdsmässan på Sofiero i augusti och köpte en pubicalyx "silver pink" och en davidcummingii från en helt underbar blommande planta som hängde hos Sydsv. hoyasällskapet.
          Därefter brakade nojan loss och nu har jag ca 50 sorter, varav 8 stora plantor och resten sticklingar och småplantor.

I övrigt är jag gift och har två döttrar på 13 och 15. Vi har fyra katter som gillar att ta sig en smakbit av en och annan hoya emellanåt.

--------------------
          "Om du blott har två penningar, köp bröd för den ena så du kan leva, köp blommor för den andra så livet blir värt att leva"

Citera
          sitascorner
          Inlägg 16-03-2006, 17:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 6 822

Så hittade även jag hit. Har varit medlem på odla nu i flera år men aldrig skrivit där.
          Jag har hållit på med Hoyor i 30 år. Tycker det är en otroligt tålig växt och blir väldigt gammal. Jag har ca 250-260 olika sen tillkommer en del dubbletter. Min första var som vanligt H. carnosa. Efter något år köpte jag neocaledonica, diversifolia inte den man odlar idag och en flock till.
          Kul att se ett så stort intresse för just Hoyor.
          Rosita
          sitascorner

--------------------
          Hälsningar
          Rosita
          sitascorner

Citera
          stennie
          Inlägg 16-03-2006, 19:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Hej Rosita ! kul att se dig här laugh.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          sitascorner
          Inlägg 16-03-2006, 21:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 6 822

CITAT (stennie @ 16-03-2006, 19:01)
          Hej Rosita ! kul att se dig här laugh.gif

Hej
          Tackar, fin bild på Tiny .är han oxå som en liten planta?

--------------------
          Hälsningar
          Rosita
          sitascorner

Citera
          MyHoyas
          Inlägg 16-03-2006, 21:42
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 7 187

Jaha, då var vi 3 Trelleborgare här... Rosita, Pia och lilla jag!

Det är trevligt att läsa om allas "början" men visst vore det trevligare om vi slapp tilltala varandra med alias?!?

Mitt "hoyaliv" började när min mamma dog för lite mer än 12 år sedan eftersom jag då fick hennes stora carnosa. Sedan gick det några år av flitigt blommande och vi fick internet på jobbet (usch, låter som det var på stenåldern!) och jag skrev in ordet hoya på AltaVista... Ja, sedan var det kört! Idag har jag över 120 olika och de flesta har hunnit bli stora, vissa mycket stora. Väntar med spänning på blommor i bl. a. cv. Sunrise för första gången. Vidare rapport kommer... //Christina

--------------------
          user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 20:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon