Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Chilifråga, Ska man knipsa bort de första blommorna?
          AndreasBlomquist
          Inlägg 13-03-2006, 01:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Jag har på ett par av mina Chilisar, frösådda den 24 januari, blomknoppar som har börjat slå ut. Frågan är ifall jag ska låta dessa vara kvar eller knipsa av dem för att låta plantan ägna all sin kraft åt att växa nu istället för att få blommor och kanske till och med sätta frukt. Vad tycker ni?

Nedanstående är en bild tagen för ett par dagar sedan där man tydligt ser blomknoppen i toppen. Nu har den böjt sig lite. Ska fixa en bättre bild idag. Själva plantan är ju rätt så liten och spenslig ännu och jag blev förvånad över att den redan fått blomknoppar.

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Gurkan
          Inlägg 13-03-2006, 13:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Väldigt fin planta du har. Vad är det för nån ?

Mina jämngamla har inte visat några blomanlag än.

Ofta ser man rekomendationen för paprika och chili att nypa bort den första blomman/fruktanlaget för att stimulera större fruktsättning. Har aldrig kunnat jämföra och se om det blir nån skillnad.

Jag tror inte plantans tillväxt hämmas nämnvärt av att en blomma får titta fram men tydligen skall den fortsatta blomningen gynnas av att man offrar den första.

Svar på din fråga : Vet ej ! wacko.gif

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-03-2006, 13:24
          Länk hit: #3

Gäster

Jag har testat lite olika varianter när det gäller paprika. Men det är inte någon "vetenskaplig" utredning. Numera tar jag i allafall bort den första blomman för att inte tillväxten ska stanna upp. Nu tror jag inte att själva blomman är boven utan eventuell fruktsättning. Men vill man inte ha frukt kan man ju lika gärna ta bort blomman. Som du ser så grenar sig plantan efter blomanlaget, var försiktig så du inte nyper bort för mycket. Om du vänta lite så sträcker de nya grenarna ut sig lite och det blir lättare ett se vad man gör. Sedan kommer de nya skotten att grena sig vid nästa blomma osv. När man slutar ta bor blommor vet jag inte, det få bli lite på känn. Har du flera likadana plantor så kan du ju göra lite olika och se om det gör nån skillnad i slutändan!

Citera
          noora
          Inlägg 13-03-2006, 14:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Ta bort blommorna så att det inte blir någon frukt, annars kommer tillväxten att hämmas. Mina chiliplantor har brukat gå i blom när de får "slut" på näring. Plantera om den i större kruka med bra jord, eller gödsla. Jag vet inte vad det är för sort du har på bilden, men så vitt jag vet kan alla sorter bli mycket större plantor än så där. Större planta ger större skörd, och det är ingen brådska med fruktsättningen än. Det blir dessutom bättre frukt om frukten kommer i sommar när den kan få ordentligt med sol smile.gif

Det är en väldigt stadig och fin planta i övrigt, men om du vill ha stor skörd ska du låta den växa till sig lite innan den får gå i blom smile.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 13-03-2006, 14:41
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren, jag gör som ni råder och knipsar bort blommorna.

Eva, jo jag ser att den har grenat sig och nu vore det inga problem alls att knipsa bort blommorna heller. Vill ju hellre ha en stoor chileplanta.

Noora, bör man redan nu staga upp den med en pinne eller klarar den sig ett litet tag till?

Det är en Hot Cheyenne...

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 13-03-2006, 17:02
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tror inte att din chili behöver stöd än på ett tag. Du märker om den börjar bli ranglig och vill välta, men om du har ordentligt med extraljus borde det inte vara något problem. Det går alltid att sticka ner ett par blompinnar när det visar sig behövas, och om du sticker ner en "lång" pinne nu bara för att vara förberedd kommer du förmodligen märka i juni att pinnen är alldeles för kort smile.gif

Innan jag hade extraljus fick jag staga upp både det ena och det andra med blompinnar, men nu när jag har extraljus och lägre temperatur har det gått mycket bättre.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 27-03-2006, 16:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 7 179

CITAT (noora @ 13-03-2006, 14:27)
          Ta bort blommorna så att det inte blir någon frukt, annars kommer tillväxten att hämmas. Mina chiliplantor har brukat gå i blom när de får "slut" på näring. Plantera om den i större kruka med bra jord, eller gödsla. Jag vet inte vad det är för sort du har på bilden, men så vitt jag vet kan alla sorter bli mycket större plantor än så där. Större planta ger större skörd, och det är ingen brådska med fruktsättningen än. Det blir dessutom bättre frukt om frukten kommer i sommar när den kan få ordentligt med sol smile.gif

Det är en väldigt stadig och fin planta i övrigt, men om du vill ha stor skörd ska du låta den växa till sig lite innan den får gå i blom smile.gif

Det kan hända att du har rätt till en viss del. Men jag odlar chili i både jord och i hydro och de som är av samma sort har gått i blom exakt samtidigt. I hydron tar det ju lixom inte slut på näring. Det finns ju åtskilliga lite näringslösning att blöta rötterna i! smile.gif

--------------------
          Stolt ägare av Gävle Chili-Farm

Citera
          noora
          Inlägg 28-03-2006, 12:10
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (chilihead @ 27-03-2006, 16:10)
          Det kan hända att du har rätt till en viss del. Men jag odlar chili i både jord och i hydro och de som är av samma sort har gått i blom exakt samtidigt. I hydron tar det ju lixom inte slut på näring. Det finns ju åtskilliga lite näringslösning att blöta rötterna i! smile.gif

Du kanske ger dem tillräckligt med näring både i hydrokultur och i jord, så att de blir "fullvuxna" innan de går i blom? Mina gick i blom innan de var ens i närheten av "fullvuxna" när de hade fått för lite näring smile.gif Efter omplantering i större kruka slutade de göra fler blommor och började växa, tills de hade nått en ny "nivå" där de åter igen började blomma. Jag får känslan av att de är i tillväxtfas tills de anser sig vara "lagom" stora för sin omgivning (med avseende på näring, ljus osv) och sedan går i blom, men det är mest en teori jag har smile.gif

--------------------

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 28-03-2006, 17:56
          Länk hit: #9

Medlem

Mina 'Hot Cheyenne' sätter blommor hela tiden nu och grenar sig väldigt mycket uppåt. Jag knipsar fortfarande av dem allt eftersom. Köper inte riktigt att de sätter blommor pga näringsbrist för de blev omskolade knappt 10 dagar sedan i en större kruka med U-Jord från Hasselfors samt hönsgödsel. Dessutom får de numera även blåkorn tillsammans med bevattningen.

Mina 'Tropical Heat' däremot har fortfarande inte satt en enda blomma. De växte till sig ordentligt i miniväxthuset där det var lite varmare så nu står de återigen på den vanliga brickan. De är aningens sneda efter att ha sträckt sig mot ljuset som var lite starkare på ena sidan, hoppas detta rättar till sig nu dock.

--------------------

Citera
          Gurkan
          Inlägg 28-03-2006, 19:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Din "Tropical Heat" ser ut som en Capsicum chinense, dom har i regel längre utvecklingstid än t.ex. C. annum som din cayenne är (antar jag) så det är nog inget konstigt att dom börjar blomma vid olika tid.

Hur många timmar ljus får dom per dygn ??

Jag har några C. baccatum (Aji Crystal, Aji Amarillo, Hot Lemon m.fl.) som jag sådde i slutet på jan., dom börjar grena ut sig nu medans alla mina habanero (röd, gul, orange) samta andra C. chinense inte visar några tecken på att börja blomma eller "dela" sig.

Har nyligen planterat om dem i 50-50 plantjord-kogödsel och 1 dl hönsgödselpellets per 10 liter jordblandning. Krukorna är 9x9 cm och det verkar räcka ett bra tag.

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 28-03-2006, 22:51
          Länk hit: #11

Medlem

Alltså, min Tropical Heat vet jag ju inte riktigt vad det är för någon. Namnet Tropical Heat är nämligen vad mixen heter hos Thompson & Morgan. Det står dock angivet att det ska vara en C. Annuum men jag vill gärna tro att det är någon habanero för på bilden så är det rätt så mycket habanerofrukter blandat med vanliga chilisar. Så, anledningen till att jag använder namnet 'Tropical Heat' är för att veta vilken påse de kom ut plus att det låter bättre än "de där chiliplantorna".. smile.gif

De har hittills fått 14 timmar ljus per dygn men ändrade om detta vid sommartid så numera får de 15.5 timmar om dygnet. Temperaturen i rummet ligger på 16 grader dagtid och har så gjort under hela perioden. Naturligtvis är det varmare under lysrören men bara ett par grader samt att temperaturen under nattetid då lysrören är av faller temperaturen till 15 grader. Som lägst har det varit 15.3 grader varmt i rummet.

Mina står nu i 11 x 11 cm krukor och där tänker jag ha dem ett bra tag till. Nästa omkrukning så blir det ett par liter innan den slutliga destinationen i slutet av maj då de hamnar i 10 liters hinkar.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 03-04-2006, 23:28
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (noora @ 28-03-2006, 12:10)
          CITAT (chilihead @ 27-03-2006, 16:10)
          Det kan hända att du har rätt till en viss del. Men jag odlar chili i både jord och i hydro och de som är av samma sort har gått i blom exakt samtidigt. I hydron tar det ju lixom inte slut på näring. Det finns ju åtskilliga lite näringslösning att blöta rötterna i!  :)

Du kanske ger dem tillräckligt med näring både i hydrokultur och i jord, så att de blir "fullvuxna" innan de går i blom? Mina gick i blom innan de var ens i närheten av "fullvuxna" när de hade fått för lite näring smile.gif Efter omplantering i större kruka slutade de göra fler blommor och började växa, tills de hade nått en ny "nivå" där de åter igen började blomma. Jag får känslan av att de är i tillväxtfas tills de anser sig vara "lagom" stora för sin omgivning (med avseende på näring, ljus osv) och sedan går i blom, men det är mest en teori jag har smile.gif

Vid 6 veckor gick mina i blom och det är den mest snabblommande sort jag odlat.

Jag är ganska säker på att du har fel i din teori, men teorier är alltid bra att ha och det är såna som får en att växa som odlare om man kan dra nytta av dom.

Kolla in min chiliblogg för bevis biggrin.gif

Gävle Chili-Farm 2006

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 03-04-2006, 23:34
          Länk hit: #13

Medlem

Anders:

Dom ser väldigt fina och buskiga ut. Jag tror inte det framgår vilken belysning du använder. Kan du informera lite mer om din utrustning?!

--------------------

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 04-04-2006, 18:04
          Länk hit: #14

Medlem

Jag antar att Anders är jag tongue.gif

Jag har sådderna på en underbevattningsbricka från Willab. Ovanför hänger 8 stycken 36W 840-TLD lysrör från Aura.

--------------------

Citera
          chilihead
          Inlägg 04-04-2006, 21:17
          Länk hit: #15

Medlem

oj, ursäkta Andreas wink.gif jag läste lite slarvigt där biggrin.gif

det låter som du har belysning så det räcker ett tag. jag går i tankar om att uppgradera mina 20wattare till 50wattare när nästa löning kommer. tänka sig, 50watt LE på e27!, men så kostar dom därefter också sad.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon