Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Magnolia tripetala, måste-ha träd...
          Emmaibäcka
          Inlägg 20-03-2006, 12:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 4 864

Paraplymagnolia wub.gif

Undrar vart den kan gå o få tag i? såg att Zetas har den men då måsta jag åka till Stockholm... kan den finnas närmare Karlstad eller går det skicka efter tro (är kanske inte så bra om man är rädd om den..). annars är det väl perfekt att plantera den så snart tjälen släppt?

--------------------
          Emma, zon 3

Med hundar, katter och höns i trädgården glömmer man aldrig vart man har satt lökarna...:)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Jan af Lisö
          Inlägg 22-03-2006, 10:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Det finns många internet handlare som säljer magnolior på postorder, de flesta i utlandet. Värt att kolla frakt i förväg, kan vara dyrt, speciellt från England. Blir också dyrt om man beställer enstaka expemplar:

http://bulk-boskoop.nl/en/
          http://www.burncoose.co.uk/index.cfm
          http://www.eisenhut.ch/home_en.htm
          http://www.magnoliastore.com/
          http://www.esveld.nl/engels.htm

Tänk på att Eisenhut ligger utanför EU så det kan bli moms + tull. Jag har inte kollat om alla dessa ställen säljer just tripelata.

Sen undrar jag, är det för bladens skull du planterar tripetala?

PS: Jag såg att Burncoose hade den, de har dock höga "extrakostnader", i min offert ca 70 UK£ för 3 magnolior.

Citera
          woodcreature
          Inlägg 22-03-2006, 12:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 6 771

vet inte men det kanske blir för långt om du ska till skåne också??
          köpte en på flyinge plantshop ..eller rättare sagt jag trodde jag köpte en Magnolia obovata...men med nnärmare studier så såg jag att det varM tripetala:/...men den var trevlig den med smile.gif

--------------------
          Dan zonI, trädvård

Citera
          Emmaibäcka
          Inlägg 22-03-2006, 20:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 4 864

Ja främst är det bladen jag är ute efter, den ser så otroligt exotisk ut wub.gif
          Går o tittar på exemplaret som står i stadsträdgården i Karlstad emellanåt och känner att jag bara måste ha en...
          Skåne är ju klart längre än Stockholm så det är väl bara att se fram emot en lång bilresa och göra fler trevliga saker på vägen kanske rolleyes.gif Att skicka efter på posten känns lite riskabelt, vill ju inte få ett avbrutet träd hem, men tack för tipsen!

--------------------
          Emma, zon 3

Med hundar, katter och höns i trädgården glömmer man aldrig vart man har satt lökarna...:)

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-03-2006, 09:07
          Länk hit: #5

Medlem

Se då till att reservera din Magnolia hos Zetas, vissa sorter finns det bara få exemplar av och vissa finns inte alls vissa år. De trycker sin katalog långt innan de vet vad leverantörer kan leverera, t.ex så fick de inte tag på någon Daybreak i år.

Jag fick reservera både Galaxy och Yellow River, Zetas är MYCKET servce-mindet, tycker jag.

Citera
          MB1965
          Inlägg 23-03-2006, 10:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

Yellow river... snart skulle jag vilja se din magnoliaodling wink.gif

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-03-2006, 11:19
          Länk hit: #7

Medlem

Odlingen blir förhoppningsvis sevärd inom två till tre år och då är besökare/beundrare hjärtligt välkomna !!!! Det är de redan idag, men det är inte mycket att visa ännu !!!!

Har även beställt EvaMaria, Sunsation och Peachy från England samt Chameleont från Streliziia, så alla kontor-förtvinnade muskler skall återupplivas vid grävningen i slutet av april. blink.gif

Övriga på drömlistan är R 20-1 (sieboldii x asheii), Åshild Kalleberg och Coral Lake; mycket svåra att få tag på, går kanske under hösten eller nästa år. Sen får jag se om jag har plats för några fler, drömma kan man ju alltid !! rolleyes.gif

Leda, Frank's Masterpiece, Banana Split, Zeal, March Till Frost, Brozzoni låter som en dröm i Stockholmstrakten, men man kan inte mer än misslyckas. Och det är ju inte mycket sämre än att aldrig försöka. wub.gif

Citera
          susa
          Inlägg 23-03-2006, 17:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Hej!

Vad tror ni om en obovata och en Big Dude till Stockholm, dock bra skyddat läge i lä och mot stenmur. Banana split såg också trevlig ut...

Mvh Susa

Citera
          MB1965
          Inlägg 23-03-2006, 20:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

CITAT (Jan af Lisö @ 23-03-2006, 11:19)
          Odlingen blir förhoppningsvis sevärd inom två till tre år och då är besökare/beundrare hjärtligt välkomna !!!! Det är de redan idag, men det är inte mycket att visa ännu !!!!

Har även beställt EvaMaria, Sunsation och Peachy från England samt Chameleont från Streliziia, så alla kontor-förtvinnade muskler skall återupplivas vid grävningen i slutet av april. blink.gif

Övriga på drömlistan är R 20-1 (sieboldii x asheii), Åshild Kalleberg och Coral Lake; mycket svåra att få tag på, går kanske under hösten eller nästa år. Sen får jag se om jag har plats för några fler, drömma kan man ju alltid !! rolleyes.gif

Leda, Frank's Masterpiece, Banana Split, Zeal, March Till Frost, Brozzoni låter som en dröm i Stockholmstrakten, men man kan inte mer än misslyckas. Och det är ju inte mycket sämre än att aldrig försöka. wub.gif

helt klart en sann entusiast:D

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 24-03-2006, 09:55
          Länk hit: #10

Medlem

Obovata tror jag på (har en själv planterad 2005), dock det tar 8 - 15 år innan den blommar. Kärnplantor. Blommorna sitter högt uppe i trädet så den skall planteras så att man ser trädes övre delar, typ från en övervåning, altan, eller liknande.

Big Dude fanns högt på min önskelista tidigare, men jag fick info från en annan magnoliaentusiast att det finns ingen blommande Big Dude i Skandinavien, inte ens en tre meter hög hos Olav K.

Obovata finns på de flesta serösa handelsträdgårdar, Big Dude måste säkerligen importeras.

Själv rekommenderar jag de sorter som finns i mitt tidigare inlägg in samma tråd, men det finns nog många andra fina magnolior som klarar sig i Stockholmstrakten.

Det finns två listor som låg till grund för mina magnoliaval:

Olav Kallebergs lista över magnolior lämpliga för nordiskt klimat:
          http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta1-0...nolialista.html

samt magnoliastores "Wim's favourites":
          http://www.magnoliastore.com/

De som Olav gav *****, härdighet minst H3-H4 samt om de samtidigt fanns med bland favoriterna borde vara de bästa. Bland dessa finns Galaxy, Åshild Kalleberg, Coral Lake, Sunsation, Colossus, Sunspire, Daybreak (även om den lär blomma sämre i Sverige). ***** & WF, dock mindre härdiga är Leda samt Frank's Masterpiece. Men de skulle kanske klara sig mot en stenmur i lät ?

Citera
          susa
          Inlägg 24-03-2006, 18:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Tack för tipsen. 8-15 år -det verkar lite länge... Hur gamla är igentligen plantor§na man köper, ex en 1,20 hög Soulangiana jag köpte och planterade för två år sedan?

Jag har tänkt utöka samlingen med tre till 4 nya i år och jag har tänkt mig en som blir lite större och helst vill jag ha sommarblomning. Sedan letar jag efter tre mindre som ska planteras ihop och ska stämma färgmässigt. Det finns så mycket så det är svårt att välja!!!

Läste i trädgårdamatörernas lista om en "march to frost", den hittar jag dock ingen annan stans, har någon hört talas om den?

/Susa

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 26-03-2006, 20:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Tänkte bara tillföra lite erfarenhet från fröodling av subjektet. M tripetala behöver flera på varandra följande varma och kalla perioder innan det gror, först 3 mån kallt, sedan 3 mån varmt, sedan 3 mån kallt och sedan varmt. Det gör att de kräver lite tålamod. Junimagnolia är mycket enklare eftersom de bara kräver en helt vanligt stratifiering. Fröplantor tar långt tid innan de blommar, upp till 20 år. Många magnolior och alla namnsorter förståss förökas därför med sticklingar. När det gäller junimagnolior i Sverige så har jag läst (Magnoliaboken??) att de flesta i Sverige är fröplantor från Esperöds arboretum och Göteborgs botan, det borde vara en varningssignal om man vill ha blommor. Men för mig är också tripetala en drömplanta. Det finns exemplar i Enköping man kan titta på även om junimagnoliorna är mer storväxta där. Annars odlar man givetvis M.macrophylla om man är en tuffing! obs. jag är inte tuff...men den har övervintrats i zon 5 utan elvärme...

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-03-2006, 09:49
          Länk hit: #13

Medlem

March Till Frost heter den egentligen, kanske kan man göra en nätsökning på det namnet. Inte helt lätt att hitta information om, det som står bland mina anteckningar är:
          - litet träd
          - **** hos Olav
          - Härdighet H2-H3 eller H3+ (olika uppgifter om jag jämför Olavs lista & inlägg på norska "Hagepraten")
          - blomfärg purpur
          - blommar hela säsongen
          - oklart om blommorna öppnar sig helt

Med tanke på att en magnolia som blommar hela säsongen inte slog igenom måste det finnas något "aber" med den.

Sommablommande är just sieboldii, obovata samt deras "hybrider", wieseneri. Kanskle ett alternativ ?

Charles Coates är en hybrid mellan Sieboldii och Tripetala som jag har för mig blommar maj-juni och är lite större buske. Dessvärre, 8 -10 år innan den blommar.

Har också läst att de obovata som säljs i Sverige härstammar från frön från Botaniska Trädgården i Göteborg. Fast å andra sidan så importeras numera de flesta magnolior från Holland/Belgien/Tyskland så jag vet inte hur väl det stämmer längre.

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 27-03-2006, 17:12
          Länk hit: #14

Gäster

Hej Jan
          Jag såg att du skrev om Big dude, inget känt ex som trivdes, värdefull info.
          Jag håller på att sammanställa en beställning och nu stryker jag Big dude.
          Vad har jag att välja på när det gäller de med riktigt stora blommor?
          Jag bor på Öland så vi har hyfsat klimat.
          Skulle vara tacksam för tipps då jag snart skall beställa.
          Nu på listan
          Black tulip
          Stellata Shi Banchi Rosea
          Anilou
          Sayonara
          Anne Rosse
          Sunsation
          Evamaria
          xMags Pirouette
          Kritisera och opponera gärna på min lista innan det är för sent.

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 27-03-2006, 17:50
          Länk hit: #15

Gäster

Vad kan jämföras med de norska zonerna H1 osv.
          Någon som känner till detta?

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 27-03-2006, 21:10
          Länk hit: #16

Gäster

Här har man gått och dagdrömt hela vintern, ja även förra vintern med.
          Gissa vad som hänt under tiden.........
          Magnoliastore har sålt slut på det jag vill ha.
          Då får man vänta ett år till, suck.

Är det någon som handlat av http://bulk-boskoop.nl/en/
          Fungerar det bra?
          Alla tipps välkommna.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-03-2006, 08:24
          Länk hit: #17

Medlem

Thomas,

Mycket på din lista känner jag inte till då jag undersöker bara sånt som borde klara sig i zon 2 i Stockholm. Du har nog minst 2 - 5 (?) ggr större urval, skulle jag gissa.

EvaMaria & Sunsation har jag själv beställt från Burncoose i England. Svindyra men de har kanske några kvar? De övriga är tyvärr obekanta för mig så jag kan inte jämföra dessa med min "drömlista". Min "drömlista" finns i ett inlägg tidigare i denna tråd.

Jag har inte beställt från Bulk själv, men fick alltid bra svar på mina frågor.
          Här är en opinion från Olav Kalleberg klippt från magnolias diskussionsgrupp på Yahoo:

I will list several of the best ones I have come across: Rein & Mark
          Bulk (*****), J. M. Smits(*****), Karan Junker (*****)(PMA Plant
          Specialities), C. Esveld (***), magnoliastore.com(****), Eisenhut
          (***), Roslyn Nursery(***) and McCracken's Nursery(****). Burncoose
          Nursery has not succeeded exporting to Norway. They claim they export
          worldwide. Karan Junker managed what Burncoose did not: Export to
          Norway. Extra tests had to be done. I paid for this, of course. The
          asterix: 5: Best on quality/prices, 1: Not recommended.
          Best wishes, Olav

Det påstås att de norska zonerna skall motsvara de svenska, men det vete fåglarna. Sen är inte de svenska lika entydliga för magnolior som för äppelträden, t.ex för Magnolia Obovata sätter Trädgårdshuset zon 2, Zetas zon (4), Olav zon H3-H4. Jag adderar 1½ zon för säkerhets skull, dvs minst H3-H4 för zon 2 i Stockholm. Tiden får utvisa hur rätt det är. Sen skall jag kanske satsa på några gränsfall, men vill lära mig lite mer innan.

Magnoliastore kommer ut med en ny lista månadsskifte augusti/september och då måste man hänga på låset då de åtråvärda arterna går åt.... Sen måste man jaga olika plantskolor på webben och räkna med att man kanske få köpa "en här och en där...." Jakten är nog en del av tjusningen, längtar redan efter ett stort paket från England i slutet på april.

Har för mig att även Eisenhut uppdaterar sina listor i september, dock utanför EU betyder tull, mm.

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 28-03-2006, 14:01
          Länk hit: #18

Gäster

Det var roligt att höra om september listorna, då kan jag försöka igen.
          Jag har tidigare planterat Magnolior på hösten med framgång, det skulle vara roligt med lite av era erfarenheter vad det gäller höstplantering.
          Jan du har kanske några bra Magnolialänkar du kan dela med dig av?

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-03-2006, 15:16
          Länk hit: #19

Medlem

Hej

Såg precis att Magnolia Sayonara finns (i alla fall i prislistan) hos Junkers:
          http://www.junker.co.uk/index.htm

Här är länkar, för det mesta till internetplantskolor som säljer magnolia:
          http://www.burncoose.co.uk/index.cfm
          http://www.eisenhut.ch/home_en.htm
          http://www.esveld.nl/engels.htm
          http://www.metric-conversions.org/temperat...eit-celsius.htm (en nyttig länk när man läser amerikanska härdighetsangivelser)
          http://www.magnoliasociety.org/index.html
          http://www.mccrackensnursery.com/
          http://www.mccrackensnursery.com/
          http://www.rhs.org.uk/rhsplantfinder/plantfinder.asp
          Det finns också en magnoliabgrupp på Yahoo
          Mycket nyttigt fanns i gamla "hagepraten" hos http://forum.hageselskapet.no/ men dessvärre hittar jag inte de gamla inläggen sedan de gick över till nya hagepraten. Synd, då det fanns många nyttiga magnoliainlägg.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 30-03-2006, 13:21
          Länk hit: #20

Medlem

Såg i Olavs lista att Black Tulip klassificeras som zon 0 magnolia, så den kanske inte klarar sig ens på Öland annat är i en kruka. Synd, för det verkar vara en mycket fin magnolia.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon