|
Varit på mässan!, och detta kan jag rekomendera... |
|
|
|
23-03-2006, 18:57
|
Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 6 987

|
Hejsan! Nu är jag glad men trött i fötterna... Har tillbringat dagen på mässan och gjort av med alldeles för mycket pengar men har massvis med fynd/måste ha med mig hem!
Jag kan verkligen rekomendera det! Nu är jag ju frögalning så att jag kan varmt rekomendera ett besök i "Viktoria-hallen" där både STA och Sällskapet Blomstervännerna sålde fröer. Detta är vad jag kom hem med därifrån: Judaspenningar; Guldlök, Jättelilja, Tolvgudablomma, Fackelranka, Kungsängslilja, Kungslilja, Svärdslilja, Sammetsiris, Liten basunlilja, Iris setosa, Solanum sp (vet ej riktigt vad det är), Kobrakalla, Akleja Green apples, Paradislilja, Alpmartorn, Strandvallmo, Trollsmultron, Kaphyazint... Dessa kostade 5 kr stycket.
Sen kan jag även rekomendera Runåbergs fröer, mkt trevlig man som stod där och givetvis blev det några påsar med hem oxå.
Från raraväxter.com blev det oxå lite smått och gott. Trevlig monter med bra bilder och bra info om dom fröer man köpte.
Impecta var bra men där var lite väl mycket folk för att man skulle vilja gå runt mer än ett varv, men på ett sätt kanske det är tur förannars hade fler frön följt med mig hem :-)
Pelagoner fanns i massssssssvisssss!!! Jag hörde många "ahhh" och "åhhh" runt de många utställarna.
Wexthuset.com sålde varigierad Änglatrumpet och på något konstigt vis kunde jag inte motstå det utan några sådana följde snällt med mig hem.
Jag får erkänna att det har varit en rätt jobbig dag, huvudet snurrar av intryck och jag hade velat gå där längre om det inte vore för vätskebrist och ömma fötter. En vattenflaska är ett MÅSTE!! Jag hade med mig en som jag fyllde på ett par gånger men hade ändå behövt mer.
Sen kan jag verkligen rekomendera "pryl"garderoberna. Det var bitvis mycket folk men attfå slippa bära på sina saker var gudaskönt.
Ni som oxå varit på mässan, något jag glömde nämna?
--------------------
Agge/ Trädgårsnybörjare som odlar på i zon 1-2.
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
23-03-2006, 19:39
|
Medlem
Antal inlägg: 1 046
Medlem nr: 6 984

|
Jag köpte också en variegerat änglatrumpet - den heter Vienna Silverstar. Den sägs vara något svårare att övervintra än de andra men man kan ju försöka .....den är i allafall jättesnygg!
--------------------
Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel. Henry Miller (1891-1980)
|
|
|
|
|
23-03-2006, 19:51
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Variegerad änglatrumpet... Jag dreglar! Mulle
|
|
|
|
|
23-03-2006, 21:38
|

Medlem
Antal inlägg: 360
Medlem nr: 5 531

|
Mina intryck från mässan i år: Många utställare, kändes större i år än förra året. Växter som dominerade var bl a pelargoner, fuschia, änglatrumpeter, ranunkel, hortensia, bellis, julrosor och vivor. Jag har säkert glömt en del. Allt i full blom förstås! Se upp med trädgårdsböckerna. Jag hade kollat upp priser på internetbokhandlarna innan jag åkte och nästa utan undantag var det mycket billligare där än på mässan. Vet inte om jag hade otur i år men de föredrag jag lyssnade på höll inte samma klass som förra året. Bäst var Gunnel Carlsson men jag vet inte om hon kommer igen de andra dagarna. Bäst toaletter är utan tvekan de som ligger direkt till vänster när man kommer in i stora hallen. Inte kö någon gång och många toaletter. Jag var där från det de öppnade nästan till de stängde. (Ja alltså inte på toaletterna, utan på mässan!  ). Tiden rusade förstås iväg och det fanns saker man hade velat ägna mer tid. Sammantaget tyckte jag att det var en bra och "matigt " mässa. Och nästa helg blir det Örebro! Hoppas ni som ska dit fre - sön får lika trevligt som jag hade. Gunne Ö
|
|
|
|
ewa zon 3
|
23-03-2006, 22:07
|
Gäster

|
Clematis, clematis ,clematis....... I år blev de 4 st från SVENSKA CLEMATIS SÄLLSKAPET. Kanonfina plantor. Alltid lika trevligt att handla från kunnigt folk som gärna delar med sig av sin kunskap. C. alpina 'Blue Princess' C. flammula botanisk, vit C. flammula 'Rubrimarginata' C. tubolosa 'Cassandra', buskclematis Sen blev det ju en hel del annat också Flytande gödning av favoritsort från Wexthuset, Pluggbrätten lite djupare modell från Althea. Pelargonsticklingar svämmade det över av och hade jag inte redan varit på Rockdala och handlat sticklingar så fanns chansen nu. Flera försäljare. Pelargonfönstret hade många Änglatrumetsticklingar från Skavkulla. Orchidéhuset hade stort utbud av orchidéer och tropiska växter mm mm Vill man förbereda sig lite mer finns en katalog med utställare mm att skriva ut på Trädgårdsmässans hemsida Katalog Kanske går jag en dag till i år /Ewa
|
|
|
|
ewa zon 3
|
23-03-2006, 22:09
|
Gäster

|
CITAT (gunnelö @ 23-03-2006, 21:38) Och nästa helg blir det Örebro! Hoppas ni som ska dit fre - sön får lika trevligt som jag hade.  :) Gunne Ö Vad skiljer Örebromässan från Älvsjö? Aldrig varit där. /Ewa
|
|
|
|
|
23-03-2006, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 360
Medlem nr: 5 531

|
CITAT (ewa zon 3 @ 23-03-2006, 22:09) Vad skiljer Örebromässan från Älvsjö? Aldrig varit där.
/Ewa Framför allt är det mycket mindre. De flesta företag som finns med på Örebromässan finns också på Stockholmsmässan. Och sedan är det förstås lokalavdelningar av olika trädgårdsföreningar och förbund. Det brukar komma mycket folk men man går lätt över det hela på ett par timmar. Gunnel Ö
|
|
|
|
|
24-03-2006, 07:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Var också på mässan igår och den kändes stooooor tycker jag!
Har funderat på växthus så det blev lite lokiloki på dessa. En bra mässa med bra blandning tycker jag i alla fall.
Inhandlat? Sticklingar av pelargoner samt lite annat smått och gott.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
24-03-2006, 09:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
Det finns en handlare som säljer 5 pelargonsticklingar för 99 kr. Vad jag kunde se var det nog det mest prisvärda vad gäller pelargoner.
Kom tyvärr inte ihåg vad ståndet heter. När man går in i stora salen håller man till vänster rätt när väggen och så går man ganska långt, mer än hälften av salen tror jag (man går förbi ett par blomstersäljare innan man kommer fram)
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
24-03-2006, 10:06
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
Kul att höra era erfarenheter! Jag ska till mässan på söndag. Det låter som att det kan bli en hel del som "följer med hem"
--------------------
|
|
|
|
|
24-03-2006, 10:07
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (mulle @ 23-03-2006, 19:51) Variegerad änglatrumpet... Jag dreglar! Mulle Vad är det????? undrar Stina
|
|
|
|
|
24-03-2006, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Framförallt sista timmen på söndag toksäljer de allt!!
Förra året köpte jag ex.vis 2 stora Hortensior för 80,- tillsammans.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
24-03-2006, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Jag var på mässan igår så i dag viiiilar jag mig. Det finns maaaassor att titta på och myyyycket som man vill köpa. Jag var hos Adrian och köpte en blomma som jag ska ge min son när han fyller 25 år. Jättehäftig blomma!! Jag köpte också 5 pelargonsticklingar för 99kr. Skulle igentligen inte ha några men kunde inte låta bli. Fyra fucksiasticklingar åkte också med  Hittade också en brokbladig Änglatrumpet med aprikos blomma som doftar liljekonvalj. Den heter Vienna Silverstar. Den ska bli spännande att uppleva (är nu en stickling). Sedan blev det lite annat smått och gott. mvh Irene
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
24-03-2006, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag saknade flera utställare i år. Ex. Lilla fiskaregatan de brukar vara med de var även med när mässan var i Sollentuna, Växtmästaren saknade jag också de har alltid varit med förr under många år + Jürgen Peters från Tyskland saknade jag också, även om jag inte har råd att lägga tusentals kronor på en sippa så har han haft några växter som man haft råd att köpa. Tyckte att det blivit mera krims krams detta år och inte så många udda växtrelaterade produkter. De var exempelvis ingen som verkade sälja frön till lite mer annorlunda tomater typ ryska utan det var de gamla vanliga firmorna och sorterna, och istället för att sälja lite olika slags sticklingar så fanns det mest pelargoner och fuchsior i vart och vartannat stånd. Och kompostering verkar vara helt ute, jag skulle ha en ny kompoststav för att jag brutit av den gamla och jag ville ha en ny som man skruvar ner men inte fanns det såna banala saker på mässan.
De olika sällskapen var dock bra även om jag tycker Gesneriasterna verkade ha ett magert utbud iår jämfört med tidigare. Pomologiska sällskapet hade ett bra utbud (150 sorter stod det på skylten jag köpte bara Tersmeden, Skoklosters grågylling och Ribston det får ev. bli fler nästa år) med ympkvistar och det var rejäla kvistar som man kan få ut flera ympar ifrån.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
24-03-2006, 12:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-03-2006, 12:12) Och kompostering verkar vara helt ute, jag skulle ha en ny kompoststav för att jag brutit av den gamla och jag ville ha en ny som man skruvar ner men inte fanns det såna banala saker på mässan. Vad är en kompoststav? Eller snarare, vad gör man med en sådan?
--------------------
|
|
|
|
|
24-03-2006, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
Ingen som har hälsat på hos Sv.hoyasällskapet? Så jag vet vad jag missar.  (har för mig att de skulle vara där)
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
24-03-2006, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Där ser man Åsa, intressant jag kommer tyvärr inte dit i år, men med tanke på all snö så är det uthärdligt för man får ju kruka allt, men kul och läsa vad ni skriver.
noora Har en sådan där skruv till min matkompost, den har ett handtag på en stav och nertill ser den ut som en skruv, i plast. När man lägger i matavfallet skruvar man ner det i komposten.
Kan den kalla våren gjort att en del utställare hoppat av ??
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
24-03-2006, 14:11
|

Medlem

|
CITAT (noora @ 24-03-2006, 12:44) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-03-2006, 12:12) Och kompostering verkar vara helt ute, jag skulle ha en ny kompoststav för att jag brutit av den gamla och jag ville ha en ny som man skruvar ner men inte fanns det såna banala saker på mässan. Vad är en kompoststav? Eller snarare, vad gör man med en sådan? Man rör runt i komposten med den får man ner syre i komposten går förmultningsprocessen snabbare.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
24-03-2006, 14:13
|

Medlem

|
CITAT (Linda_A @ 24-03-2006, 13:54) Ingen som har hälsat på hos Sv.hoyasällskapet? Så jag vet vad jag missar.  (har för mig att de skulle vara där) Jag var där men sticklingarna är i dyraste laget tycker jag, orotade sticklingar ca 100-150kr styck är för mycket tycker jag.
--------------------
Mvh Åsa
|
|
|
|
|
24-03-2006, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-03-2006, 14:13) Jag var där men sticklingarna är i dyraste laget tycker jag, orotade sticklingar ca 100-150kr styck är för mycket tycker jag. Beror väl på vad det var antar jag, men jag kan hålla med dig om det gäller vanligare sorter. Orotat är ju lite trist dock.(galningen i mig pratar, så det är bara att igga lite halvt om halvt.)
--------------------
//Linda
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|