Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det för sent att klippa häckoxbär?
          Liselotte i zon ...
          Inlägg 29-03-2006, 15:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 118

Undrar bara om det är försent att "klippa ihop" min häckoxbär ...den är nu så "tjock" så att vi knappt når över med häcksaxen ( långt blad) unsure.gif
          ....vill nu fixa till den, är det för sent månne?????

Någon som vet?
          Vill också ursäkta mitt tomma inlägg på trädgårdsbygge om häcken.....har visst totalt hjärnsläpp wacko.gif , var ju meningen att jag skulle hit ju. smile.gif

Liselotte i zon 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-03-2006, 19:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Med risk för att få på tafsen av "dom som vet" så skulle jag nog säga att det går att klippa när som helst. Ingen häck eller buske avlider om man skulle beskära den vid "fel" tidpunkt. Sen finns det givetvis bättre och sämre tidpunkter. rolleyes.gif

Min beskärningsbok är lite splittrad i frågan. Dels så står det att normal beskärning görs bäst på eftersommaren. Däremot skall större beskärningar göras under våren. Hur skall dom ha det egentligen?

Så låtsas att det är en större beskärning för då kan du göra den nu. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ninnisky
          Inlägg 29-03-2006, 21:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Här klipps i tid och otid och har gjorts så i många år. Häcken har klarat av det bra. Vi klipper den sällan före lövsprickningen
          smile.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-03-2006, 00:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Häckoxbär Cotoneaster lucidus är en tålig buske som utan att frysa eller svara med döda partier kan beskäras i stort sett hela året, iallafall i zon 3 (den kan växa i zon 6).

Beskär man på vårvintern innan bladsprickningen svara den snällt med nya skott i små eskader, som gör häcken tätare. Beskär man senare på säsongen svarar den inte med samma eskaderliknande skott. Man kan beskära den på vårvintern för att få den tätare och klippa den på sommaren om man tycker den blivit för hög eller bred, eller för att formklippa den.

Somliga tycker att de här häckarna är tråkiga, men jag tillhör dem som verkligen gillar dem. Vill man ha en riktigt tät nästan buxbomsliknande häck som man kan forma hur som helst så är detta ett utmärkt alternativ. Tål kyla och torka också.

Som Åke/Ruda skriver dör sällan häckar eller buskar rakt av genom beskärning på fel tidpunkt, men ofta har man ju lite högre ambitioner med sin häck än så. Få gillar häckar som det blir hål i, döda partier, spretande grenstumpar hit och dit eller häckar som stammar upp sig och bara är gröna på ovansidan...

Men detta gäller dock inte häckoxbäret, som är tålig när den står i en varmare zon än den tål.

--------------------

Citera
          Liselotte i zon ...
          Inlägg 30-03-2006, 09:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 118

Strålande då vet jag vad jag skall göra nu i helgen...fram med sekatören biggrin.gif och klippa till täthet blink.gif nu blev det välan lite konstigt skrivet...hoppas ni förstår.

Mitt huvud är inte i toppskick just nu beroende på ett "skov" mer liknande wacko.gif blink.gif ...... laugh.gif laugh.gif ....så ha tålamod med mina ord.

Liselotte i zon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon