Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rhododendron, Azalea, Magnolia...mmmmm
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 06-05-2003, 10:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Vi har underbara gamla Rhododendron som blommar nå´t så kopiöst att man bara dånar - enda hjälpen från vår sida är att vi är noga med att efter blomning plocka av alla gamla blomställningar eftersom vi fått tipset att dom försvårar knoppsättningen till nästa år om dom får sitta kvar - dessutom ger vi gott om Rhododendron-gödsel på våren (april-maj) samt när blomningen är avslutad.

Då kommer vi till frågan:

Våra Rhododendron står i den jord som har funnits på tomten i snart 30 år, under Rhododendronen ligger deras egna blad kvar tillsammans med ett täcke av eklöv som ständigt tillkommer om höstarna, läget är full sol, ganska blåsigt söderläge...inte direkt det som det tipsas om när folk undrar hur dom skall planteras.

Men, innebär detta att även Azalea och Magnolia skulle fungera fint även om deras planteringsrekommendationer är de samma som Rhododendron i allmänhet?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Cilla
          Inlägg 06-05-2003, 11:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har också sett städsegröna Rhododendron välla fram på ställen i full sol och blåst. I vissa fall kan de ha haft mer skugga i sina unga år (av träd mm) men i de flesta fall tror jag det är jordförhållandena som gör det - att där finns rikt tillskott av humus och gärna eklöv som inte bryts ned så snabbt, att jorden är sur och fuktighetshållande och har ett skyddande täcke mot vind, och att mikroklimatet i omgivningen är så att växterna inte behöver kämpa mot insekts- och svampangrepp i större utsträckning. De härligaste rhododendronen jag sett har varit de som står och trängs med träd och andra växter - oavsett full sol eller skugga. Mycket sällan blir rhododendron stora och ymniga i en platt gräsmattemiljö som krattas, kalkas och städas.

Azaleor vill normalt ha mer sol än sina städsegröna släktingar, och de fäller ju bladen och avdunstar därför mindre vatten på vintern och borde därför tåla mer sol och uttorkande vind. Detta är iallafall teorin. I praktiken har jag erfarenhet att städsegröna rhododendron klarar vårtorkan bättre än de bladfällande - men jag har inte sysslat med hundratals rhododendronplanteringar så det kan vara tilfälligheter. Min finaste azalea står mycket utsatt i vind och stark sol, strax intill två träd.

Magnolia gillar inte alls vind, så för att få en sådan att må bra skulle jag vindskydda den.

--------------------

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 06-05-2003, 11:24
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret - där Rhodedendron fungerar borde även Azalea göra det med andra ord om jag tolkar ditt svar lite i positiv överkant biggrin.gif men Magnolia - klarar den verkligen zon 3 hos dig tror du? Jag trodde att det var en ren Skåne-växt...kanske nå´t att prova hos oss. Vet bara inte vart jag skall hitta soligt lä i söderläge...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-05-2003, 13:00
          Länk hit: #4

Medlem

Jag menade inte att jag skuolle plantera en magnolia här, utan att jag även i din zon skulle tveka att plantera den på blåsigt ställe.

Fet finns magnoliaträd lite varstans i Stockholm och till och med i skärgården. På innergårdar, längs väggar mm. Stjärnmagonlia har hittills varit den med störst härdighet.

--------------------

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 09-05-2003, 08:59
          Länk hit: #5

Medlem

...då får jag på nå´t sätt lyckas få plats med den i lä av vår häck, där är det både söderläge, soligt och "hyfsat" läigt...stjärnmagnolia sa du, det är alltså det man bör satsa på - doftar den i stil med praktmagnolian, eller vad skiljer?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-05-2003, 09:10
          Länk hit: #6

Medlem

Den doftar inte lika starkt, har flikigare blomblad och är helt vit.
          Lätt att slå upp i www.google.com.

--------------------

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-05-2003, 09:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Stjärnmagnolian blommar tidigare än praktmagnolian och blir aldrig så stor. Stjärnisen blir en stor buske medans praktisen kan bli ett stort träd.

Praktmagnolia behöver inte full sol, men däremot lä. Här på västkusten har många dött av höststormarna, kanske saltet ha med saken att göra, vem vet.

Läs gärna om min "Perssons magnolia" under småprat.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 09-05-2003, 10:47
          Länk hit: #8

Medlem

Vet du om detta innebär att Stjärnmagnolian klarar lite vind och havsluft med salt bättre än Praktmagnolian - eller är den lika känslig?

Helst vill jag ha den rosaskimrande färgen - är då Praktmagnolian enda valet? Kan man beskära den ifall man vill behålla den mer som buske än som träd? Anledningen till frågan är att jag har inte speciellt läigt högre upp så en buske kan jag nog ge lä åt men inte ett träd.

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-05-2003, 21:50
          Länk hit: #9

Medlem

Ja stjärnmagnolian är lite härdigare över huvud taget, men blommorna fladdrar sönder i vind. Att vissa magnolior blir träd skulle jag inte vara så rädd för - de flesta träd hukar om de utsätts för vind från början.

...om du inte bor i zon 1 förstås... Där kan ju det mesta braka iväg och vilja bli riktigt praktfullt.

Men visst kan du läa ett mindre träd? Du kan ju alltid plantera ett annat träd en liten bit ifrån på norrsidan. Ett annat sätt är att göra en "solfångare" i flätad pil. Ett "böjt" staket, vidare än en halvcirkel, som fångar in solvärmen. Visserligen mer vanlig för lägre planteringar, man det kan gå med trädhöjd också som man bygger upp eftersom trädet växer.

Har sett härliga experiment med dessa solfångare, bl a på Sydkoster. Bodde jag i zon 1 och endast hade vinden att tampas med för en magnolia skulle jag prova att läa en riktig praktmagnolia.

--------------------

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 12-05-2003, 08:25
          Länk hit: #10

Medlem

Ja zon 1 är det ju - åtminstone enligt zonkartan wacko.gif så jag vill nog helst satsa på en Praktmagnolia - skall fundera ut vilken plats som är bäst - hur är det med jordmånen - är Magnolia en surjordväxt precis som Rhod. och Azalea?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 04:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon