Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Någon som jobbar i affär som kan hjälpa?, Hyfs
          Latmask
          Inlägg 10-04-2006, 14:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem sedan:
          31-03-2005
          Medlem nr: 5 267



          Kom att tänka på en fråga jag undrat över appropå trådarna jag sett nu.

          När jag är i affären och handlar och ex plockar en påse äpplen som jag sedan tappar i golvet så de får mjuka fläckar, vad är det rimliga att göra då? Plocka en ny påse och lämna kvar dem man förstört eller betala för påsen man tappat?

          Jag tar alltid med dem och köper dem, skulle aldrig komma på tanken att lämna kvar dem efter att jag förstört dem, men vet också att de flesta jag känner skulle lämna dem och plocka en ny påse. De tycker att jag beter mig konstigt.

          Vilket beteende uppskattas av personalen och räknas som det "normala" att göra?


          --------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

          Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
           
          Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Airamya
          Inlägg 10-04-2006, 16:18
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem sedan:
          30-06-2004
          Medlem nr: 3 968



          Hm, det är nog lika individuellt som allt annat tror jag... (vad personalen tycker alltså)... men jag har jobbat i många affärer och skulle tycka att det vore snyggt om man tog upp äpplena, gav dem till någon i personalen o talade om att de ramlat i golvet, och sedan plocka nya äpplen till sig.
          Då har man som personal möjlighet att ta undan de skadade äpplena (ofta hamnar de på personalens fikabord i ett sånt läge) samtidigt som kunden kan gå nöjd därifrån med fina äpplen.

          A win-win-situation som det brukar kallas.


          --------------------


          "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla
           
          Citera
          Reserv
          Inlägg 10-04-2006, 16:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem sedan:
          21-04-2005
          Medlem nr: 5 537



          CITAT (Latmask @ 10-04-2006, 15:56)
          Vilket beteende uppskattas av personalen och räknas som det "normala" att göra?

          Att gå till nån som jobbar i affären och tala om att det hände en olycka, då får dom själva avgöra om äpplena ska kastas eller läggas tillbaka. Så länge du är kvar i affären så är det inte dina varor, samma gäller om du tappar en dricka, är den inte betald så är den inte din. Men sen gäller det att hålla i äppelpåsen och drickorna så fort man passerat kassan rolleyes.gif
           
          Citera
          Biggan_
          Inlägg 10-04-2006, 16:24
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 447



          Jag skulle uppskattat om du kom med påsen och sa som det var, att du tappat dem i golvet. Då hade jag tagit hand om de kvaddade och du fick plocka nya, och inte hade du fått betala för dom kvaddade. För det första så hade du känt dej glad för att det löste sej så bra. För det andra så hade jag känt mej glad för att ha sluppit en påse kvaddade äpplen som kanske hade stått på golvet eller bland frukten i flera timmar utan att man sett det.
          Nu är ju inte kvaddade äpplen det värsta. Kunder kan välta ner eller tappa värre saker än så, och säger dom inte till så kan det gå riktigt illa.
          Det är ju inte så kul att halka i t.ex olja, sylt, saft, ägg o.s.v.
          Därför blir personalen väldigt tacksam om kunden säger till när det hänt en olycka, och inte tar vi betalt för varan som blivit förstörd i vår affär i allafall.


          --------------------
          Biggan
          *****************
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

           
          Citera
          Leia
          Inlägg 10-04-2006, 17:11
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem sedan:
          20-02-2006
          Medlem nr: 7 103



          CITAT (Birgitta P @ 10-04-2006, 17:24)
          Därför blir personalen väldigt tacksam om kunden säger till när det hänt en olycka, och inte tar vi betalt för varan som blivit förstörd i vår affär i allafall.

          Instämmer!
          Men jag upplever att många tror att de måste betala en förstörd vara, och därför inte riktigt törs säga till.
          Vi blir även tacksamma om en kund på ett trevligt sätt påpekar att en vara gått ut i datum, så att vi kan ta bort den.
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 10-04-2006, 17:20
          Länk hit: #6


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Angående datum så har jag ibland sagt till och blivit trevligt bemött i butikerna, de vill ju inte sälja gamla varor. Åtminstone tror jag inte det.

          Däremot säger jag inte till när det gäller potatis, det skulle helt enkelt bli för jobbigt att klaga varenda gång man går in i en livsmedelsaffär smile.gif Många affärer inser inte att potatis bör behandlas ungefär som ägg och mejeriprodukter. Att nån enstaka potatis är grön från bonden, det må väl vara hänt, men att de ligger ljust och varmt i butik och får både groddar och "solbränna", det är trist.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Latmask
          Inlägg 10-04-2006, 17:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem sedan:
          31-03-2005
          Medlem nr: 5 267



          Tack ska ni ha så mycket för era svar! Nu kommer jag våga säga till att jag tappat. (i fall som ägg etc skulle jag självklart ha sagt till hur som helst). Jag har alltid räknat med att om jag förstört det så måste jag betala för det. Men nu känns det genast bättre. Win-win är ju aldrig fel. biggrin.gif


          --------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

          Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 10-04-2006, 18:36
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          min mamma fick då betala halva av en sak min lillasyrra råkade hä sönder (i en djurbutik)...
          så alla är nog inte så snälla att dom låter en slippa betala.. sad.gif
          men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka...
          snälla dom va va smile.gif (ej samma butik)


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 10-04-2006, 18:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem sedan:
          31-01-2005
          Medlem nr: 4 935



          Det är väl ungefär som vissa av den äldre generationen som kan ställa sig och äta t.ex. vindruvor och jordgubbar och sånt från sitt pack direkt vid grönsaks/fruktdisken och sedan fylla på med fler druvor så att det är fullt när de går därifrån mätta och belåtna? Jag tycker det är skitfel och blir irriterad varje gång jag ser det men jag tror knappast någon av dem säger till personen i kassan att de redan inne i butiken ätit t.ex ett halvt paket med vindruvor och även vill betala för det.

          Man gör väl som samvetet tillåter och som man är uppfostrad att göra?


          --------------------


           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 10-04-2006, 19:01
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          har jag alldrig hört talas om....
          tror inte mina morochfarföräldrar skulle göra nått sånt
          men det kanske deras barnbarn också tror


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          LadyG
          Inlägg 10-04-2006, 19:01
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem sedan:
          23-07-2005
          Medlem nr: 6 231



          Det finns folk som snattar smågodis också, inte bara vindruvor.

          Det vore svårare om sådana, "snatt-vänliga varor", såldes över disk.

          F ö måste jag säga att jag våra kassörskor (Vi-butiken i Rinkeby) minsann måste vara de mest tålmodiga jag mött. Stackars tjejer vad de får stå ut med ibland, i synnerhet som somliga kunder har en tendens att sluta förstå svenska när de inser att de gjort fel.

          Om man har fel ber man väl om ursäkt? Eller har jag missat något? huh.gif


          --------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-04-2006, 19:50
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Leia @ 10-04-2006, 17:11)
          .

          Instämmer!
          Vi blir även tacksamma om en kund på ett trevligt sätt påpekar att en vara gått ut i datum, så att vi kan ta bort den.

          Och säger man till då blir man otrevligt bemött. I alla fall i vår ICA affär. Och går man dit nästa dag så ligger det fortfarande där.

          Jag skulle här aldrig köpa färskvaror utan att ha glasögon med mig.

          Tycker det är mycket dåligt. Det handlar så många äldre där som kanske inte ser så bra och då skall dom kunna lite på affären att dom färska varor.

          Tycker det är affärens skyldighet att ta utgångna varor bort

          Elisabeth
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 10-04-2006, 19:59
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          där vi köpte dom där mögliga bröden tog dom direkt ut dom ur sortimentet eller vad det heter
          han verkade lite generad över att dom var ute typ hur kunde vi lämna dom ute
          såg det ut som han tänkte och det var en ica butik
          men den var liten det kanske är förklaringen


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 10-04-2006, 20:14
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          04-12-2002
          Medlem nr: 462



          Javisst blir man tacksam när nån påpekar att ett paket har utgånget datum. Man vinner absolut inget på att prångla ut såna varor och det är absolut förbjudet i lag också. Men sen ska ni veta att det inte är lätt att hålla koll på alla varor . Man ska kanske kolla en rad med ca. 50 paket kokt skinka och att man missar ett paket är bara mänskligt. De flesta av oss som jobbar i butik gör allt för att kunden ska trivas och komma tillbaka .
          Vi försöker att bemöta alla klagomål och oförskämdheter med vänlighet, även om det är svårt många gånger. Tur att man får snacka av sig i fikarummet biggrin.gif laugh.gif
          Jag kommer ihåg en gång när en man var mycket upprörd och ARG för att det fanns en rutten körsbärstomat i en förpackning. Föreslog att han skulle ta en annan förpackning där alla var Ok. Men nej, han skulle inga ha. Han skulle bara se till att vi inte skulle sälja sådan skit. Om då en annan kund kommer en stund senare och klagar på nåt då kanske det inte är så lätt att le.Vi är trots allt bara gjorda av samma kött och blod som våra kunder.


          --------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 10-04-2006, 20:20
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          jag tyckte det var jätte svårt med alla frågor folk kom med när jag praoade på coop...
          jag sa alltid att jag var ny och skickade alltid domm till nån annan


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-04-2006, 20:22
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem sedan:
          27-11-2002
          Medlem nr: 429



          Eftersom jag själv jobbat i både chark och kassa så vet jag
          att man inte medvetet lämnar framme gamla varor.
          Sådant ger butiken dåligt rykte och vem vill då handla där.

          Ett fel som många gör.. är att de klagar till kassörskan
          både på dåliga varor och felaktiga priser.
          Men kassörskan kan inget göra åt det eftersom det är annan personal
          som matar in priser och extrapriser i datasystemet och har ansvar för
          olika avd. i butiken.
           
          Citera
          Rapchic
          Inlägg 10-04-2006, 20:25
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem sedan:
          01-04-2006
          Medlem nr: 7 335



          och jag som har planerat på att skola mig så jag kan öppna eget....
          men det finns ju bra och dåliga sidor med allt


          --------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 10-04-2006, 20:27
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:36)
          men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka...
          snälla dom va va smile.gif

          Självklart!
          Jag lämnar alltid tillbaka förstörda saker.
          Det är aldrig några problem att få pengarna tillbaka.

          Barnen har också lärt sej.
          Minns lille sonen, som ett par gånger ensam gick tillbaka till leksaksaffären med en trasig legsak. Abdra gången det gick sönder, fick han pengarna tillbaka. smile.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 10-04-2006, 20:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:36)
          men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka...
          snälla dom va va smile.gif

          Självklart!
          Jag lämnar alltid tillbaka förstörda saker.
          Det är aldrig några problem att få pengarna tillbaka.

          Barnen har också lärt sej.
          Minns lille sonen, som ett par gånger ensam gick tillbaka till leksaksaffären med en trasig legsak. Abdra gången det gick sönder, fick han pengarna tillbaka. smile.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 10-04-2006, 20:34
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:36)
          men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka...
          snälla dom va va smile.gif

          Självklart!
          Jag lämnar alltid tillbaka förstörda saker.
          Det är aldrig några problem att få pengarna tillbaka.

          Barnen har också lärt sej.
          Minns lille sonen, som ett par gånger ensam gick tillbaka till leksaksaffären med en trasig legsak. Abdra gången det gick sönder, fick han pengarna tillbaka. smile.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 04:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon