Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 7 432
Tack Cilla!
Jag tänkte fräsha upp trädet med beskäringen. Förra året blommade trädet nästan ingenting för att det drabbades av gul, grön mögel .Jag tänkte att beskära är en lösning. Kanske finns det andra sätt att bekämpa mögeljäveln?
Medlem
Antal inlägg: 723
Medlem nr: 1 235
Om ett träd är allmänt försvagat p g a angrepp av någonting så blir det knappast piggare av att man beskär det.
Jag skulle föreslå att ta lite närmare reda på vad det drabbades av, och sedan hur vad-det-nu var kan förebyggas/bekämpas om det kommer igen. "Gul, grön mögel" på träd är inget jag känner igen. Kan du förklara lite närmare hur det såg ut, var på trädet det kom, när det började etc..?
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 7 432
Håll ett öga på mitt inlägg. Till helgen ska jag skaffa mig en digital kamera och befoga foton. Från din länk läste om trädkräfta. Mitt trä har en sådan äckel mitt på stammen . Det är kanske en orsak till det hela. Men som sagt en bild beskriver bättre än tusen ord.
Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126
Kräfta är inte helt ovanlig på prydnadsprunus, men de kan leva med det ganska länge. Fler råd kan säkert ges om du sätter in bilder, men det kan vara svårt att se vad som är dött och inte i trädet även med ett foto. Kräfta kan man hyfsat säkert avgöra om det är via en närbild.
Om risighets-utseendet beror på att mycket dör i trädet kan du ta bort det döda. Säkrast är att göra det på sensommaren.