Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mördarsniglar
          e_sedell
          Inlägg 07-05-2003, 15:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Nu är det rätt tid gör att utrota de små asen. Det gör mycket större nytta nu när de är färre. En enda snigel lägger ju 700-800 ägg!!!!

--------------------
          Erik, zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 07-05-2003, 15:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 30

Är det någon som sett mördarsniglar i år? I fjol vid den här tiden var scillorna uppätna och vi plockade varje kväll. I år - ännu ingen!? törs man hoppas på att de är färre i alla fall? Vi har grunt med jord på berget så det har varit bottenfruset, men grannarna har mera jord ,,,,, unsure.gif

Citera
          e_sedell
          Inlägg 07-05-2003, 15:57
          Länk hit: #3

Medlem

Jag har inte sätt några presic vit tomten men en bit bort så kryllade av dem. De hade lagt ny asfalt så den var lite jumen fortfarande så jag antar att de var ute efter värmen...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-05-2003, 21:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

I vintras läste jag att många sniglar skulle dö eftersom vi hade ovanligt djup tjäle, så det finns nog färre i år smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 09-05-2003, 09:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Ursäkta en dum fråga - har mördarsniglarna hus? Jag rensade gamla blad ur mina iris på kolonilotten och hittade jättemånga med hus och plockade ihop dom i en plastkruka men jag kan inte ha ihjäl djur så jag slängde ut dom i en skogsbacke (långt från bebyggelse) när jag var på väg hem. Jag vet att skogssnigeln är svart men de här vara bara grådaskiga.
          /Gunvor unsure.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-05-2003, 09:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Nej spansk skogssnigel har inte hus, den liknar vanlig skogssnigel så väl att bara experterna ser skillnad och det efter att dom skurit sönder kräket.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 09-05-2003, 09:33
          Länk hit: #7

Medlem

Ja även om det var oskyldiga "infödingar" så har dom nu fått lite miljöombyte och det finns gott om växter att snaska på i den skogsbacke där jag dumpade dom! Tack för upplysningen Louise! Några sniglar utan hus har jag inte hittat!
          /Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Ella
          Inlägg 09-05-2003, 09:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Om det är mördarsniglar! Stoppa dem i saltvatten, eller i frysen, eller klipp sönder dem...

Metoderna är många, men att ge bort problemen till andra är varken snällt eller bra för naturen. mad.gif

Någonstans här på odla finns en länk till bra bilder på sniglarna och på rak arm kan jag säga att pantersnigeln behöver man inte ta ihjäl för den liknar inte mördarsnigel. Sniglar med hus heter snäckor, rent biologiskt sett i alla fall... wub.gif wub.gif

Ella

--------------------
          Ella

Citera
          e_sedell
          Inlägg 10-05-2003, 10:17
          Länk hit: #9

Medlem

saltvatten är nog inte någonting att rekomendera, de plågas till döts.

De sniglar som du beskriver låter som en sort som också har kommit hit med människan. Det är den ätliga snigeln, den finns vild lite här och var. Vi har den hemmomkring. Den kan också ställa till stora problem om de blir för många. Men det är inte så vanligt. Hitils ar jag bara pratat med en person som har haft det........

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 11-05-2003, 21:54
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Ella @ 09-05-2003, 10:52)
          Metoderna är många, men att ge bort problemen till andra är varken snällt eller bra för naturen. mad.gif

......eller bra för naturen???? Det är ju i naturen de finns! Förstår inte resonemanget! Inget i mitt fall gavs bort till någon annan utan lämnades i en skogsbacke och jag skulle tro att dom hittar något att äta där också och långt ifrån människoträdgårdar. Jag anser nog att detta är det mest humana istället för att plåga dem till döds! Namnet mördarsniglar är ju något som människan har hittat på, varför begriper jag inte heller - människan är väl det enda djur som verkligen dödar=mördar.
          /Gunvor

Ps! Nu var det ju snäckor som jag flyttade i tron att det var "mördarsniglar" Ds.

--------------------
          user posted image

Citera
          Ella
          Inlägg 12-05-2003, 07:59
          Länk hit: #11

Medlem

Jag kan hålla med dig om att det finns onödigt taskiga avlivningsmetoder känske är det ölfällorna som är det bästa, dör de fulla och glada eller drunknar de. Eller får man bygga ett elstängsel där de dör av elchocker. Den som har problemet får välja vilket sätt den ska angripa det!

Att flytta arter har ställt till mycket förtret i naturen. Ett är kisrkålen som fördes in i landet av munkar om jag är rätt informerad, ett annat är björnlokan.
          Björnlokan som är rejält giftig vid förtäring, växtsaften ger brännskador på hud dessutom är den hemskt ful. Jag som bor nere i skåne har sett och hört mycket om den. Den har säkert trängt ut utrotningshotade arter. Nu bekämpar man den med får, de tycker de små björnloke plantorna är jättegoda. Just nu kommer jag inte på fler exempel!
          Att artrikedomen är viktig kan vara lite svårt att förstå, men om man har 100 000 000 olika arter och en förändring i klimatet sker så borde ju några klara sig men om man bara har 100 olika arter så kan det ju bli få eller inga kvar. Har vi inga växter så tillverkas ingen syrgas... Ja det finns massvis med fler effekter som jag inte orkar minnas just nu.

genom att flytta växter eller djur så kan man flytta sjukdomar. Det finns teorier som säger att pesten kom hit med råttorna som kom med speppsfarten...

Mördarsnigeln äter andra sniglar därav namnet. Jag vet inte om den även äter vilda utrotningshotade växter men ser det inte som orimlig!

Vinbärssnigeln, den ätliga snäckan, är ganska stor, säkert 4 cm över skalet kanske till och med ännu större, de är jättefina!

Nu hade du ju tur att det inte var mördarsningeln du flyttade! och förhoppningsvis så hade inte de snäckorna någon sjukdom som kan drabba något annat djur i skogsbacken.

Jag skulle kunna skriva massvis om detta märker jag rolleyes.gif

--------------------
          Ella

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-05-2003, 08:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kan lägga till att enligt Maj-Lis Pettersson som jag gick en liten kurs hos förra veckan så kan alla snigelarter äta sina artfränder ifall de är döda eller försvagade på något sätt. Enligt henne var det en journalist som inte hade någon kunskap om sniglar som myntade uttrycket "Mördarsnigel" när han hörde att de kunde äta andra sniglar både levande och döda. Så egentligen borde nog alla sniglar heta mördarsnigel ifall kriteriet är att de äter sina egna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kay
          Inlägg 15-05-2003, 21:40
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 772

Det finns på sina håll ganska gott om spanska skogssniglar nu. På Göteborgs universitet forskar man sedan ett par år på sniglar och jag hjälper till med en del försök. De senaste 10-12 dagarna har jag samlat ca 1000 sniglar (fyra promenader) varav ca 90% spanska skogssniglar. ALLA på ett litet område strax utanför Göteborg. En mördarsnigel (spansk skogssnigel) blir könsmogen på ca 6 veckor och lägger ägg EN gång i sitt liv tror man. När den lägger ägg beror litet på dess genetiska ursprung. Den lägger ca 400 ägg¨men när det är fuktigt, gott om mat och den inga fiender har så blir det snart väldigt många sniglar. Har ni något att berätta eller fråga om som gäller spansk skogssnigel kan du maila till "snigelgift@zool.gu.se" där docent Christoffer Schander och hans medarbetare i mån av tid och kunskap skall försöka besvara era frågot.

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 16-05-2003, 07:36
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

CITAT (Ella @ 12-05-2003, 08:59)
          Att flytta arter har ställt till mycket förtret i naturen. Ett är kisrkålen som fördes in i landet av munkar om jag är rätt informerad, ett annat är björnlokan.

Mycket spreds via klostren men skyll inte kirskålen på munkarna, den odlades redan på bronsåldern, med stor framgång ohmy.gif kan man tänka

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Ella
          Inlägg 18-05-2003, 08:46
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT

CITAT
          CITAT (Ella @ 12-05-2003, 08:59)

Mycket spreds via klostren men skyll inte kirskålen på munkarna, den odlades redan på bronsåldern, med stor framgång kan man tänka

Jag anade att jag hört något om tidigare kirskål än munkarnas, det var därför jag skrev in "om jag är rätt informerad".

--------------------
          Ella

Citera
          Tengil
          Inlägg 19-05-2003, 13:44
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 1 415

wink.gif Och Gud skapade människan..

Ogräs eller inte? Döm själv...

//Tengil

--------------------
          The twilight zone

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon