Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höns i landen!, Hur håller jag dem därifrån?
          Ramoth
          Inlägg 21-04-2006, 12:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Ingen akut fråga dessvärre, då mina arma hönor är internerade på obestämd tid pga av fågelinfluensan sad.gif

Men, glada pigga höns på frifot upptäcker gärna *hela* trädgården.
          Inget går säkert för mina mask och insektsletande vänner.
          Visserligen tar de alla skadeinsekter de hittar, men eftersom de krafsar hej vild i sin jakt på naturlig mat så ryker plantor och blomsterlökar åt alla håll.

Finns det något som dessa befjädrade vänner inte gillar att krafsa i?
          har täckt runt äppelträden med ris från skogen för att den öppna jorden runt stammarna inte ska försvinna och bytas ut mot stora hål ....
          Att ha alla land och rabatter täckta av granris året runt . . . - .... Nej helst inte mad.gif

Några tips någon?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Gloriana
          Inlägg 21-04-2006, 15:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Jag hade höns i många år men inte släppte jag lös dem i trädgården inte. Men de fick allt mitt rensade ogräs istället! Våtarv var godast. Hönsen hade istället en stor hönsgård med nätat tak (blev så när vråken tagit en av tupparna). Du kommer aldrig få dem sluta krafsa eller äta smaskiga småplantor.
          Om du gillar att ha hönsen i trädgården så kan du ju näta in grönskslandet ordentligt istället biggrin.gif och slå får du ha det ifred för rådjuren!

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          Bambis vän
          Inlägg 21-04-2006, 16:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 2 857

När våra höns inte trivdes i hönsgården utan ville ut och pröva sina vingar i vid världen, så flyttade jag trädgårdslandet till hönsgården istället. Där var det både höns- och rådjursfritt.
          Något knep för att hålla hönsen borta från rabatter finns nog inte. Mina perennrabatter var dock väldigt fina när vi hade höns. De luckrade jorden mellan plantorna och gödslade dessutom titt som tätt. Utmärkta trädgårdsmästare!
          Idag är jag dock glad att jag inte skaffade några nya pullor. Stackarna, att inte få gå ut när solen skiner och man kan ha det underbart i någon jordhög. wub.gif

Lycka till med dina nya trädgårdsmästare!
          Lena

Citera
          Ramoth
          Inlägg 22-04-2006, 09:42
          Länk hit: #4

Medlem

Det är gotlandhöns (en av lantraserna) jag har.
          De mår inte mentalt bra av att hållas i hönsgård konstant, utan drabbas av debrission av att vara instängda. (teori av några av oss gotlandhönsägare efter observationer)
          Hur jag (med flera) ska få våra höns att uthärda infuensarisktiden är för mej en gåta sad.gif

Men än så länge verkar det som om jag i vart fall får fortsätta räkna med höns i landen --- ja ja, det är de värda tongue.gif

Grönsakslandet i hönsgården laugh.gif
          Underbart förslag !

Citera
          Gloriana
          Inlägg 22-04-2006, 16:58
          Länk hit: #5

Medlem

Jag hade genbanksbesättning på Bohus Dals svarthöna och Hedemorahöns och inte var de deprimerade inte av att gå i hönsgård. De var hur glada och lyckliga som helst. Jag var tvungen att göra mig av med hedemorahönsen när jag flyttade men behöll svarthönorna. En hönsvagn fick jag låna och kunde ha en liten hönsgård (tänkte bygga hönshus våren efter men det blev för dyrt)- det gillade inte hönsen så jag sålde svarthönorna också. Det blev tomt men idag slipper jag i alla fall tänka på fågelinfluensan.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Citera
          Ramoth
          Inlägg 23-04-2006, 11:20
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Gloriana @ 22-04-2006, 17:58)
          Jag hade genbanksbesättning på Bohus Dals svarthöna och Hedemorahöns och inte var de deprimerade inte av att gå i hönsgård. De var hur glada och lyckliga som helst. Jag var tvungen att göra mig av med hedemorahönsen när jag flyttade men behöll svarthönorna. En hönsvagn fick jag låna och kunde ha en liten hönsgård (tänkte bygga hönshus våren efter men det blev för dyrt)- det gillade inte hönsen så jag sålde svarthönorna också. Det blev tomt men idag slipper jag i alla fall tänka på fågelinfluensan.

Jag påstår inte att det gäller alla lantrashöns.
          Vi är några stycken som dragit slutsatser av vad vi sett av hur våra egna och andras höns reagerar i dessa situationer.
          För oss är det en uppenbar skillnad på hönsens synliga livsglädje när de måste gå i inhängnad konstant och när de kan får tillfällen att "ränna omkring".

Citera
          Gloriana
          Inlägg 23-04-2006, 16:43
          Länk hit: #7

Medlem

Hönsgården var rätt stor så de hade gott om plats. Man får väl bestämma sig om man vill ha höns eller lite manfall i rabatterna. Som ngn påpekade så luckrar och gödslar ju hönsen också. Jag kommer däremot ihåg när mina hade smitit och massakrerade mina skolade plantor. Det var inte kul fast det tyckte ju hönsen ha ha. De tyckte plantorna var himla goda laugh.gif

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Citera
          amaira
          Inlägg 28-04-2006, 10:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jag blir deprimerad av instängda höns... huh.gif
          Är det väldigt dyrt att vaccinera dem mot fågelinfluensa? Finns kanske någon fond eller annat sätt att få hjälp när det gäller lantraser och genbanksbesättningar? *hoppas*

När jag hade höns var det nät runt rabatterna som gällde. Det är ju inte bara maskletande som är oemotståndligt i rabatterna, utan även tillfällena till sand- och jord- BAD!
          wub.gif wub.gif alltså, om man är höna laugh.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon