Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Om man sätter frön nu..., Hinner man få nåt till sommaren då?
          Elin80
          Inlägg 23-04-2006, 14:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 5 520

Hej!

Eftersom jag verkligen inte kan någonting om odling...än...så ställer jag kanske jättedumma frågor...

Om jag sätter frön nu, hinner jag få något till sommaren då? Då menar jag ätliga saker...som t ex sallad, morot, bär, frukter, örter m.m....Eller tar det betydligt längre tid än så?

Usch, man känner sig allt lite dum...Men jag blir ju inte klokare av att hålla tyst så... :-)

/Elin

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2006, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

sallad får man ofta så flera gå´nger så det är då absolut inte försent -du hinner med tre skördar fortfarande -morötter likadant
          men nog måste du väl ha nåt som blommar med -solrosor ? Ringblomma ?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Elin80
          Inlägg 23-04-2006, 14:50
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-04-2006, 16:41)
          sallad får man ofta så flera gå´nger så det är då absolut inte försent -du hinner med tre skördar fortfarande -morötter likadant
          men nog måste du väl ha nåt som blommar med -solrosor ? Ringblomma ?

Tack för svaret!

Ja, lite blommor vill jag absolut också ha. Har bara fastnat väldigt mycket för grönsaker för tillfället. Men jag har en vit ros som står på balkongen för tillfället. Fick den förra året...Hur lång tid tar det innan den kan tänkas blomma...?

/Elin

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-04-2006, 14:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mycket utav grönsakerna är inte för sent att så, snarare tvärtom en hel del grönsaker sår man inte förren jordtemp. är runt +10-15C. Många grönsaker kan man också så i omgångar + en del grönsaker ex. asiatiska kålväxter brukar funka bra att så i juli.

Morot kan direktsås på många håll nu i sverige det brukar räcka med att jorden har rett sig (morot kan inte förkultiveras). Sallat kan man så i flera omgångar man kan börja så snart jorden rett sig. Rädisor går utmärkt att så samtidigt som morötterna och salladen + man kan så spenat, bondbönor, sockerärt, kryddkrasse så snart som jorden har en temp på +5C.

Med frukter, bär och kryddväxter så finns det ju så mycket i den kategorin.

Tomat, physalis, paprika, chili är frukter och de är för sent att så men normalt sett så hinner man få skörd samma år man sår men man brukar förkultivera dessa inomhus. Squash och pumpa kan nog också räknas till frukter och dessa är det inte för sent att så det brukar räcka med att förkultivera dem i maj. (äpplen, plommon, körsbär, vinbär ger inte skörd vid sådd första året dessa brukar man dock inte så eftersom det inte blir samma frukt/bär som man tog fröerna ifrån utan dessa brukar förökas vegetativt).

Fleråriga kryddväxter brukar inte bli så mycket att skörda av första året men ettåriga+ tvååriga kryddväxter som ex. koriander, persilja, dill, basilika brukar man kunna skörda av under sommaren.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2006, 14:52
          Länk hit: #5

Medlem

krukrosor blommar ofta ganska tidigt -redan i juni sätter den nog igång

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Elin80
          Inlägg 23-04-2006, 15:24
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för era svar! Nu har jag beställt lite fröer. Ska bli spännande...

/Elin

Citera
          mrsgreen
          Inlägg 23-04-2006, 17:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 900

Är det för tidigt att sätta ut krukrosor i rabatten? Zon 4 ??

--------------------
          -----------------------------------------------------------------------

mrsgreen
          Valbo, Zon 4

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2006, 17:58
          Länk hit: #8

Medlem

kanske -har tjälen gått helt o hållet så du kan gräva 50 cm ner .. då är det ok -
          Vattna vattna första tiden o kupa jord runt grenarna i början smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 23-04-2006, 20:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Har du snöat in på grönsaker men vill ha lite blommor också, odla jordärtskockor! Min favorit, men det ska vara sorten Bianca, annars blir det troligen inga blommor. Men du behöver antingen ett land eller en stooor kruka, de blir över två meter höga och behöver en hel del näring och plats för knölarna. Men de överlever även i mindre krukor, jag satte en knöl i en plasturna för ett par år sedan och de plantor som kommer upp är visserligen små men lever gör de. (Bara för att jag säger så har de väl dött i vinter, förstås.)

Andra snyggingar är gul- och rödskaftad mangold, rosenböna, palmkål och fänkål. Av dem är det dock bara bönan som blommar vackert.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          netaave
          Inlägg 23-04-2006, 21:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (mrsgreen @ 23-04-2006, 18:54)
          Är det för tidigt att sätta ut krukrosor i rabatten? Zon 4 ??

Ja i Gävle är det för tidigt, vänta till frostrisken är över!

--------------------

Citera
          ingha
          Inlägg 26-04-2006, 16:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 7 516

MOROT KAN FORKULTIVERES! Ser at "Åsa, Mälardalen" skriver at morot (gulrot på norsk) ikke kan forkultiveres. Joda - det går fint! Man tar en melkekartong/mjölkkartong, skjærer av toppen, stikker hull i bunnen for drenering. Deretter fyller man opp med vanlig jord 2/3 fullt, resten med såjord. Langs kanten sår man 12 frø i hver kartong, trykk frøene ned i jorden, gjerne litt sand over. Dekk med plast og hold fuktig. Spirer raskt på et varmt badegulv. Fjern plasten så snart det første frøet spirer - gi litt gjødsel etterhvert som de vokser. I mitt drivhus står nå kartongene klare til utplanting med spirte gulrøtter - og slik gjør jeg da: Jeg kutter av bunnen på kartongen - da vil røttene være helt nede i bunnen. Deretter graver jeg ned kartongen med ca. 10 cm mellom hver kartong. Jeg dyrker alle gulrøtter i kartong. Fordelene er at man kan sette mange gulrøtter på liten plass, begynne å høste tidlig, og man får store, rette og saftige gulrøtter. Jeg sår med noen ukers mellomrom så jeg har gulrøtter hele sommeren Gulrøttene får plass ved at kartongen sprekker etterhvert.

Lykke til![B][B][I][B]

Citera
          Bessie
          Inlägg 04-05-2006, 19:39
          Länk hit: #12

Gäster

Jag vill absolut slå ett slag för asiatiska bladgrönsaker (Bröderna Nelson har en helt okej blandning). Det dumma är att de lätt går i blom när de får för mycket ljus. Förra året sådde jag i balkonglådorna i augusti och hade färska blad till sallader, wokar och frukostmackor ända tills frosten tog dem. Det kommer jag absolut att göra igen. (Nybakat bröd, keso, mizunablad och tomatskivor är en fantastisk frukostmacka.)

Ringblommor och krasseblommor blir också jättefint i sallader.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon