Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera in nässlor i trädgården, Är jag dum eller ... ??
          Gurkan
          Inlägg 23-04-2006, 23:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Grannen har en stor äng full av tistlar, kirs och allehanda ogräs.

Ängen ska sprutas och plöjas i sommar och allt som växer där kommer att alltså att förintas.

Jag har varit på exkursion idag och grävt upp och flyttat lupiner, gullris och tussilago in i min trädgård innan stora Round-Up sprutan kommer ... hittade ett område fullt med nässlor och blev lite sugen. Är det en superdum ide att ta med några hubbar nällor och sätta i ett hörn av trädgården ? Jag tänker mig att ha dem till nässelvatten, soppa, te, brödbak och allt annat som nässlor är bra till.

Hur aggresivt sprider dom sig egentligen om jag gräver upp en liten bit av gräsmattan och sätter dem där ? Jag kommer ju att slå dem varje år innan de hinner fröa av sig. Sprider de sig med rotskott ???

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-04-2006, 06:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Den sprider sig förutom med frö även med rotskott. Jag vet dock inte hur aggressiv den är. Men står den i gräsmattan är det enkelt att kapa av ev rotskott en gång per år genom att trycka ner med en spade runtom. Annars tycker jag den är värst med fröspridningen men skall du kapa innan den fröar så är det inga problem. Eller försök få tag på bara hanplantor, nässlan är tvåbyggare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 24-04-2006, 07:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag har fått in nässlor i en rabatt och det verkar nästan omöjligt att få bort dom. Inte omöjliga att hålla efter, men bort vill dom inte. Tussilago skulle jag inte ta in i min trädgård för dom kan vara riktigt besvärliga om dom hamnar fel.

/Åsa

Citera
          Gurkan
          Inlägg 24-04-2006, 10:02
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaren. Ingen jättefara alltså och om man tittar på nässelbestånd så brukar dom ju ofta vara väldigt sammlade och breder sällan ut sig speciellt snabbt. Ska ta och gräva lite ikväll. smile.gif Kirsen är ju också ätbar men det vore kanske att utmana ödet att flytta in den i rabatten. laugh.gif

Tussilagon ska jag inte plantera i trädgården utan den hamnar i krukor som jag ska försöka sälja när jag torgar med mina andra plantor.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 24-04-2006, 10:03
          Länk hit: #5

Gäster

Jag har ett litet nässelbestånd intill växthuset med gräsmatt runtomkring. Det har "alltid" funnits där och verkar inte sprida sig. Inte har jag hittat särskilt många fröplantor i rabatterna heller. Men du kan väl hitta något ställe som är lite avskilt så inte folk bränner fötterna när de går barfota i gräset tex. biggrin.gif
          Jag skulle nog vara mer rädd för att få med kirskål av misstag om jag hämtade plantor från ett sånt ställe du beskriver rolleyes.gif
          Min pappa tog för många år sedan hem en pion från en tomt som skulle bebyggas, och fick med en liten kirskålsbit. Gissa hur hans radhusträdgård såg ut efter en tid. Jag tror inte att han förstod riktigt vad han hade fått med för växt och den spred sig ohämmat. sleep.gif

Citera
          Gurkan
          Inlägg 24-04-2006, 11:06
          Länk hit: #6

Medlem

Jag ska vara försiktig med kirsen men där nässlorna växer verkar ingenting annat växa, dom verkar vara duktiga på att konkurrera ut allt som växer i den direkta närheten.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          mari_tres
          Inlägg 24-04-2006, 14:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

För säkerhets skull kan du ju bara ta rotstockarna av nässlorna, lättare att kontrollera vad som följer med om man inte har en stor jordklump...
          Vi har fullt med nässlor kring "vedupplaget" och jag river och sliter där flera gånger per år!! Alltid någon bit som blir kvar och som börjar växa igen.

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 24-04-2006, 16:24
          Länk hit: #8

Gäster

Inget experttips men plantera nässlorna i 10-15 liters hinkar med avsågad botten. Så har jag gjort med växter som jag vill ha men inte överallt. Eftersom du tänkt klippa ned och använda bladen så blir det väl inte så mycket frö

/Ewa smile.gif

Citera
          Gurkan
          Inlägg 24-04-2006, 22:27
          Länk hit: #9

Medlem

Nu har dom flyttat in !!! 8 "hubbar" planterade längst bort på gräsmattan... det får bära eller brista. Dom har fått guldvatten och hönsgödselvatten så nu tar dom nog snart fart.

En kul grej var att när jag snackade med markägaren idag (tjuvgrävde lite i smyg igår rolleyes.gif ) så fick jag veta att hans döttrar har ett stall på andra sidan byn och ska vårstäda och köra bort vinterns gödsel i helgen ...

Jag är överlycklig idag, har fått nya ogräs i trädgården och ska få ett helt traktorlass med skit nästa vecka. Vad mer kan man önska sig ??

Livet är bra härligt ! wub.gif

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          amaira
          Inlägg 27-04-2006, 10:02
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Grattis Gurkan till det Fina Fyndet! (brännässlorna)

De är fantastiska ur många olika synvinklar. Vårens nässelsoppa är ju en säsongens delikatess, men även nässelthé som hälsokur när det behövs, är ovärderligt.

Få växter har en sådant rikt näringinnehåll som brännässlor! Det är därför de bränns biggrin.gif , de är i naturen eftertraktad näring och behöver försvara sin existens. Tyvärr kan kväveinnehållet (nitrat) också vara lite högt, så man ska inte plocka brännässlor på starkt gödslade marker, eller äta dem varje dag under en lång tid.

Brännässlor är ovärderliga om man önskar fjärilar och andra vackra insekter och nyttiga småkryp i sin trädgård. Många insekter och småkryp har utvecklat resistens mot nässlans brännförmåga, och lever trygga bland de brännande bladen. (Fast allt är relativt förstås, även fiender t.ex. spindlar, har följt efter.)

Flera arter fjärilar har brännässlan som enda värdväxt för sina larver! Nässelfjärilen och det vackra påfågelögat är väl de mest kända.

Men för att fjärilslarverna ska kunna utvecklas får inte nässlorna växa i full skugga. Larverna behöver solvärmen åtminstone någon del av dygnet.

Jag har själv - givetvis - flera nässelbestånd, till stor glädje. Och så har jag mängder med fjärilar också, av alla de slag. Ja, redan nu fladdras det hej vilt i min trädgård: Nässelfjäril, påfågelöga, citronfjäril, vinbärsfuks, och sorgmantel, är de dagfjärilar som bor hos mig. Det är de som övervintrat som vuxna fjärilar.

Brännässlan är en gammal kulturväxt , och ODLADES från början!!! Man odlade den där annat hade svårt att trivas, t.ex. på steniga och soliga platser. Främst som textilråvara. Hört talas om "nättelduk"?
          Förutom en kryddträdgård, höll man också en nättelgård.

Innan linodlingen tog över var nässlorna en textilråvara.
          Någon som minns H.C. Andersens saga "De vilda svanarna"? Den bygger just på detta att man gjorde tyg av nässlorna.

Prinsessans 11 bröder hade förvandlats till vilda svanar, utom under natten. Enda sättet för prinsessan att rädda dem, var att med bara händer plocka brännässlor, bråka dem med bara fötter, och göra lin att spinna till garn och sticka elva pansarskjortor åt de elva bröderna.
          Hon hann göra klart alla skjortorna utom en ärm, så den yngste broderna hade kvar en svanvinge.

Det fornsvenska namnet var "nättla" som kommer av "nät". Nordens stenåldersmänniskor tvinnade sina fiskegarn av nässelfibrer.

Nässlan har också använts som vinterfoder. Om korna får nässelfoder sägs mjölk- och gräddproduktionen öka, samt smöret bli gulare och vitaminrikare. Hönsen ansågs värpa flitigare av malda nässelfrön.

Och så förstås, så har brännässlan haft en betydande folklig medicinsk användning både in- och utvärtes. Med bättre och sämre resultat. Att piska reumatiker och giktbrutna med friska nässlor är en "medicinering" som vi lämnat bakom oss tack och lov. ... ähum... (man glömmer en plåga för en annan?)

Ja, det finns hur mycket intressant som helst att berätta om brännässlan! Bara för det ska jag ut och plocka lite härligt gröna skott och koka ett förmiddagste på wub.gif *blivit sugen*

Jo, till sist. Inte sprider sig nässlorna särskilt! Fast det beror ju på var de växer. I en hörna av trädgården, med klippt gräsmata omkring, då stannar de ganska bra där. Men i en rabatt drar röterna gärna iväg. Å andra sidan är rötterna ganska lätta att fånga upp. Använd rötterna som hårchampo!! biggrin.gif Det gjorde chehalisindianernas kvinnor.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Gurkan
          Inlägg 27-04-2006, 10:46
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för ditt svar Amaira !!! Tack.

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          noora
          Inlägg 27-04-2006, 13:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Gurkan @ 24-04-2006, 23:27)
          Jag är överlycklig idag, har fått nya ogräs i trädgården och ska få ett helt traktorlass med skit nästa vecka. Vad mer kan man önska sig ??

laugh.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 27-04-2006, 14:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Tack, amaira, för intressant info!! smile.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          amaira
          Inlägg 28-04-2006, 10:03
          Länk hit: #14

Medlem

Varsågoda sleep.gif biggrin.gif wub.gif wub.gif

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 29-04-2006, 19:35
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ja nässlan är mycket lättare att tukta än kirskålen. Se upp med den och var noga med att begränsa. Ta gärna bort blomorna innan den fröar av sig. Plantera den gärna i kärl som du kan sätta ner i jorden. Kirsen är MYCKET besvärligare att bli av med än nässlor. Men kirs kan man hålla kort genom att klippa ner den kort. Den är ju även utmärkt i maten, du får väl bjussa bonden på kirs- och nässelpaj med tussilagote laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          Gurkan
          Inlägg 04-05-2006, 10:24
          Länk hit: #16

Medlem

Har tuggat en del på kirskålen när jag varit ute och pysslat, den är rätt god rå också, mild, "grön" smak men lite lite kryddig. Jag har ju sån fantastisk "tur" då så jag har en hel del kirs i trädgården också. Ska plocka ett lass när dom växt till sig.

Det enklaste sättet att bli av med ogräset är att omdefiniera det till "grönsak". laugh.gif

--------------------
          Hannasgarden.se

Citera
          amaira
          Inlägg 05-05-2006, 08:03
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Gurkan @ 04-05-2006, 11:24)
          Det enklaste sättet att bli av med ogräset är att omdefiniera det till "grönsak".  :lol:

Precis min paroll! laugh.gif Vill du bli av med ogräset - ät upp det!!

(fast vet vad du stoppar i munnen förstås!! en del dödar är mer hiskeliga än andra ... ohmy.gif )

Kirskkål är verkligen gott!! Denna nyttiga grönsak äter jag också rå när de första späda skotten dyker upp, som ett välkommet kosttillskott efter den "bleka" vintern.

Eller så gör jag "nässelsoppa" på den, och äter med kokt ägg. Lättare att plocka än nässlor, de bränns ju inte. Givetvis har vi redan ätit denna uppskattade soppa här biggrin.gif

Nässlorna är ju också goda och nyttiga - men inte råa förstås, om nu någon trodde det rolleyes.gif .

Den sträva och snärjiga snärjmåran, som är ett vanligt men "lätt" ogräs, använder jag till mina teer. Underbart god och mycket nyttig med extra kisel och andra närsalter i. (förväxla inte med vindorna för då får ni springa på toa biggrin.gif )

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 05-05-2006, 13:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

CITAT (amaira @ 05-05-2006, 09:03)
          Den sträva och snärjiga snärjmåran, som är ett vanligt men "lätt" ogräs, använder jag till mina teer. Underbart god och mycket nyttig med extra kisel och andra närsalter i. (förväxla inte med vindorna för då får ni springa på toa biggrin.gif )

Använder du måran färsk till te? Den lilla raringen härjar i det fördolda i de vildare delarna av min trädgård...

Citera
          amaira
          Inlägg 07-05-2006, 18:22
          Länk hit: #19

Medlem

Jaadå, färsk. Och torkad på vintern.
          Jag blandar gärna med lite hallonblad. Och pepparmynta för smakens skull.

(och en massa annat smått och gott, allt efter säsong)

Alla örter och blad som jag torkar till vinterns te, gör jag på sommaren te av de färska örterna. wub.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 20:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon