Grattis Gurkan till det Fina Fyndet! (brännässlorna)
De är fantastiska ur många olika synvinklar. Vårens nässelsoppa är ju en säsongens delikatess, men även nässelthé som hälsokur när det behövs, är ovärderligt.
Få växter har en sådant rikt näringinnehåll som brännässlor! Det är därför de bränns

, de är i naturen eftertraktad näring och behöver försvara sin existens. Tyvärr kan kväveinnehållet (nitrat) också vara lite högt, så man ska inte plocka brännässlor på starkt gödslade marker, eller äta dem varje dag under en lång tid.
Brännässlor är ovärderliga om man önskar fjärilar och andra vackra insekter och nyttiga småkryp i sin trädgård. Många insekter och småkryp har utvecklat resistens mot nässlans brännförmåga, och lever trygga bland de brännande bladen. (Fast allt är relativt förstås, även fiender t.ex. spindlar, har följt efter.)
Flera arter fjärilar har brännässlan som enda värdväxt för sina larver! Nässelfjärilen och det vackra påfågelögat är väl de mest kända.

Men för att fjärilslarverna ska kunna utvecklas får inte nässlorna växa i full skugga. Larverna behöver solvärmen åtminstone någon del av dygnet.
Jag har själv - givetvis - flera nässelbestånd, till stor glädje. Och så har jag mängder med fjärilar också, av alla de slag. Ja, redan nu fladdras det hej vilt i min trädgård: Nässelfjäril, påfågelöga, citronfjäril, vinbärsfuks, och sorgmantel, är de dagfjärilar som bor hos mig. Det är de som övervintrat som vuxna fjärilar.
Brännässlan är en gammal kulturväxt , och ODLADES från början!!! Man odlade den där annat hade svårt att trivas, t.ex. på steniga och soliga platser. Främst som textilråvara. Hört talas om "nättelduk"?
Förutom en kryddträdgård, höll man också en nättelgård.
Innan linodlingen tog över var nässlorna en textilråvara.
Någon som minns H.C. Andersens saga "De vilda svanarna"? Den bygger just på detta att man gjorde tyg av nässlorna.
Prinsessans 11 bröder hade förvandlats till vilda svanar, utom under natten. Enda sättet för prinsessan att rädda dem, var att med bara händer plocka brännässlor, bråka dem med bara fötter, och göra lin att spinna till garn och sticka elva pansarskjortor åt de elva bröderna.
Hon hann göra klart alla skjortorna utom en ärm, så den yngste broderna hade kvar en svanvinge.Det fornsvenska namnet var "nättla" som kommer av "nät". Nordens stenåldersmänniskor tvinnade sina fiskegarn av nässelfibrer.
Nässlan har också använts som vinterfoder. Om korna får nässelfoder sägs mjölk- och gräddproduktionen öka, samt smöret bli gulare och vitaminrikare. Hönsen ansågs värpa flitigare av malda nässelfrön.
Och så förstås, så har brännässlan haft en betydande folklig medicinsk användning både in- och utvärtes. Med bättre och sämre resultat. Att piska reumatiker och giktbrutna med friska nässlor är en "medicinering" som vi lämnat bakom oss tack och lov. ... ähum... (man glömmer en plåga för en annan?)
Ja, det finns hur mycket intressant som helst att berätta om brännässlan! Bara för det ska jag ut och plocka lite härligt gröna skott och koka ett förmiddagste på

*blivit sugen*
Jo, till sist. Inte sprider sig nässlorna särskilt! Fast det beror ju på var de växer. I en hörna av trädgården, med klippt gräsmata omkring, då stannar de ganska bra där. Men i en rabatt drar röterna gärna iväg. Å andra sidan är rötterna ganska lätta att fånga upp. Använd rötterna som hårchampo!!

Det gjorde chehalisindianernas kvinnor.