Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu har fuchsiorna åkt ut
          kristerh
          Inlägg 26-04-2006, 10:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Nu har jag tagit fram mina fuchsior från vintervilan, planterat om och ställt dem ute, måste säga att min metod med att knyta en plastkasse löst om rötterna fungerar jättebra, ingen enda har varken ruttnat eller torkat,
          de som jag hade plastpåse på var dessutom "piggare" än de som jag bara ställt undan, har bara vattnat 1 gång denna vinter,
          Ställde även ut mina afrikanska liljor samt annat medelhavsaktigt som oliv, rosmarin mm, får slänga på en fiberduk om det skulle bli kallt, men jag tar inte in dem igen...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          yenny
          Inlägg 26-04-2006, 11:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jag måste säga tack för tippset kristerh!
          Tack vare det har jag för första gången lyckat med att övervintra några fuchsior.
          Mina åkte ut förra veckan, de står på en hylla som jag satt fiberväv runtom.
          Fast jag har inte planterat om ännu... tänkte de skulle få börja komma fram grönt ordentligt på dom först.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          kristerh
          Inlägg 26-04-2006, 12:55
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (yenny @ 26-04-2006, 12:10)

Det var så lite så wub.gif all xpertis säger ju att man inte får ha påsar runt dem eftersom de då kan ruttna, men som sagt det gör inte mina wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          yenny
          Inlägg 26-04-2006, 17:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (kristerh @ 26-04-2006, 13:55)
          CITAT (yenny @ 26-04-2006, 12:10)

Det var så lite så wub.gif all xpertis säger ju att man inte får ha påsar runt dem eftersom de då kan ruttna, men som sagt det gör inte mina wink.gif
          krister

jag brukar snarare ha problem åt det andra hållet... mina torkar ut o jag är tokdålig på att vattna rätt under vinter vilan. Så det här är första gången jag lyckats smile.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-04-2006, 18:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Oh, vad jag blir frestad Krister, att flytta ut en massa saker, t ex fuchsiorna, men vågar jag verkligen det?
          Ge mig ett råd.

De har stått inne i ca 8-10grader i vinter, har fått lite vatten några gånger på sistone och förvånansvärt många (för att vara hos mig) har börjat grönska. De står fortfarande i samma temperatur inne, MEN där är alldeles för dåligt ljus nu när de blir gröna. Vågar jag verkligen flytta ut dem på terassen? Skulle ju så gärna vilja bli av med dem från huset.
          Jag är inte där varje kväll och kan täcka om det blir en kall natt, men kan jag isåfall lämna dem med fiberduk över i 2-3 dagar?

Och förresten. Omplantering i ny jord har jag inte gjort ännu. Kan jag göra det innan jag ev vågar flytta ut dem?

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 27-04-2006, 20:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Åh, är det dags nu smile.gif
          Jag har ett fuchiaträd som jag dessvärre inte vet om jag klarat unsure.gif .
          Det har stått i svalt utrymme hela vintern. vattnat har jag i princip glömt sad.gif .
          Det kommer gröna kvistar i från botten på stammen, men jag vet inte om det är fuchia eller något annat. Bör jag klippa bort det , eller kanske t.o.m rycka upp det?
          Är det bäst att ha det kvar i garaget, kanske under lysrör, eller bör jag ställa ut det i solen/skuggan?
          När är bäst att plantera om, nu direkt eller när (om) det tar sig?
          Ska jag näringsvattna?
          Ska jag beskära (gjorde inte det när jag ställde in det)?

Tusen frågor, men jag vill ju så gärna lyckas/Lisa

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Carex
          Inlägg 27-04-2006, 21:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

ryck inte bport det förrän du vet att det är stendött! Det kan vara så att stammen har dött men den skjuter från basen. Ta ut det från garaget, vilka möjligheter har du att ha det på nu? Vattna inte, det är något som experterna får berätta hur man gör.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 27-04-2006, 21:11
          Länk hit: #8

Medlem

Jag har inget växthus eller så, endast ett sådant där mini fuskvariant med plastöverdag. Alltan i sol, men inget inglasat, eller är det bättre på skuggsidan?

Att rycka bort det som kommer från botten va mest med tanke på om det inte är fuchian som sjuter nytt. utan ogräs. Eller om trädet trots allt lever så vill jag ju inte att det kommer nytt från roten

Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Gåsis
          Inlägg 27-04-2006, 21:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag tror på fullaste allvar att fuchsior inte är så känsliga. Jag förvarar mina under huset - mörkt och frostfritt. När dom kommer fram får dom stå i sommarstugan som vi nyttjar året om. Ibland 14 grader och somliga helger 20 grader. Sen ber jag min pappa vattna "bara när dom är kruttorra", ett råd som han aldrig följt. Han vattnar flera gånger i veckan. Dom har börjat blomma nu, fast lite taniga kanske men inte så farligt. Dom kommer att bli jättefina till sommaren.

/Åsa

Citera
          Carex
          Inlägg 27-04-2006, 21:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

ta inte bort det om du inte är hundra på att det inte är fuchsian. Skugga blir bra, ingen sol, ytterst sparsam vattning, vattna inte när du tror att den håller på atttörsta, utan vänta lite till då. Ungefär som att vattna en rhododendron, vattna tills den skriker på hjälp, då vattna du lite till, ungefär så fast åt motsatta hållet.
          http://www2.dicom.se/fuchsias/omplantering...gvalborg01.html

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-04-2006, 10:48
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 27-04-2006, 19:14)
          Oh, vad jag blir frestad Krister, att flytta ut en massa saker, t ex fuchsiorna, men vågar jag verkligen det?
          Ge mig ett råd.

De har stått inne i ca 8-10grader i vinter, har fått lite vatten några gånger på sistone och förvånansvärt många (för att vara hos mig) har börjat grönska. De står fortfarande i samma temperatur inne, MEN där är alldeles för dåligt ljus nu när de blir gröna. Vågar jag verkligen flytta ut dem på terassen? Skulle ju så gärna vilja bli av med dem från huset.
          Jag är inte där varje kväll och kan täcka om det blir en kall natt, men kan jag isåfall lämna dem med fiberduk över i 2-3 dagar?

Och förresten. Omplantering i ny jord har jag inte gjort ännu. Kan jag göra det innan jag ev vågar flytta ut dem?

Mina står ute i sol med fiberduk över, skulle köra utan duk men litar inte på meteorologerna, som natten till igår fick jag gå ut o slänga duk över kl 04.00 när tempen hade sjunkit till +0,8 och meteorologerna sade att det inte skulle sjunka under 4-5 grader wink.gif, Dessutom vattnar jag dem, har alltid gjort så ohmy.gif hur ska de annars kunna börja växa om de inte får vätska wink.gif
          Tror nog att du kan ställa ut dina, speciellt i zon 1.
          passa på att byta jord på dem innan de börjar växa, när de börjat sliter man alltid sönder lite av de vita sugrötterna.
          Dessutom fick mina kogödsel som jag blandade i jorden wink.gif ohmy.gif
          (experterna sliter nog sitt hår när de läser detta) men det fungerar för mig,
          Plastpåsar.... vatten.... gödsel.... sol... laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-04-2006, 12:31
          Länk hit: #12

Medlem

Tack Krister. Jag lyder ditt råd. biggrin.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 28-04-2006, 13:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Mina står också ute under fiberväv, jag tycker ditt förslag var kul att läsa Christer, jag har själv aldrig vinterförvarat knölarna snustorrt utan haft dom i höga plastspannar eller svarta plastpåsar med nerrullad kant och så massor av jord runt. Då torkar dom inte sönder, har sorter jag haft i över 20 år. Man ska testa själv och inte tro på allt man läser.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Kajsa
          Inlägg 28-04-2006, 13:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Glöm detta inlägg, nyvaknad efter en en jobbnatt. Fuchsior var det, himmel
          Mina fuchsior står ute under fiberväv, men inte omplanterade ännu.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 28-04-2006, 19:37
          Länk hit: #15

Medlem

Nu fick även mitt fuchiaträd åka ut. Känns lite oroväckande, med jag bädda om det med 4 lager fiberduk wub.gif .

I morgon blir det till att plantera om.

Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-04-2006, 19:43
          Länk hit: #16

Medlem

Jag är också lite orolig, men mina är också ute nu och då är det definitivt. Tre lager fiberduk här.
          Imorgon ska jag kolla vilka det är liv i och plantera om dom. Vissa är gröna och fina, men jag ska följa rådet att skrapa på stammen och kolla hur många andra som lever.
          Från att inte ha klarat några alls över vintern förr så känner jag mig nöjd med att ungefär hälften verkar ha lite livsgnista.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 28-04-2006, 19:51
          Länk hit: #17

Medlem

Du menar att de är gröna efter vinterförvaringen ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          Hur bär du dig åt då? Mina ser verkligen stendöda ut. Men trors detta så finns det hopp.
          En kompis till mig var helsäker på att hennes träd var dött så hon bröt av det, opps, då var det liv i stammen, men försent.
          Det misstaget tänker inte jag göra. Därför får den stå ett tag till och se urtrist ut.
          Men omplantering ska den få wub.gif

Lisa

--------------------

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-04-2006, 20:02
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Här är det inte dax än på ett par veckor att sätta ut Fuchsiorna så min får stå i växthuset med värmefläkt så länge

Så här såg den ut i sommras

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-04-2006, 20:17
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Lisa:) @ 28-04-2006, 20:51)
          Du menar att de är gröna efter vinterförvaringen ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          Hur bär du dig åt då? Mina ser verkligen stendöda ut. Men trors detta så finns det hopp.
          En kompis till mig var helsäker på att hennes träd var dött så hon bröt av det, opps, då var det liv i stammen, men försent.
          Det misstaget tänker inte jag göra. Därför får den stå ett tag till och se urtrist ut.
          Men omplantering ska den få wub.gif

Lisa

Nej, det gröna är nya skott som kommit nyligen. Jag rensade bort allt grönt när jag tog in dem i höstas så de har också sett heldöda ut och vissa är det nog, men som du skrev så ska man ge dem en lååång chans

Citera
          kristerh
          Inlägg 29-04-2006, 10:15
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 28-04-2006, 20:43)
          men jag ska följa rådet att skrapa på stammen och kolla hur många andra som lever.

men jag tycker det känns när man tar på dem om de lever eller inte, är de döda är de torra, varma, och skrynkliga, medans om det finns liv i dem känns det direkt, de känns lite svala på stammen, och är inte så skrynkliga ihopsjunkna som de är när de är döda, undantag finns ju förståss.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 02:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon