CITAT (Sollan @ 05-05-2006, 16:44)
Vilket fint ställe!
Jag tror du skulle behöva lite rumskänsla i din trädgård. En berså eller spaljeer som omgärdar olika delar av trädgården. Då känner man sig mer skyddad.
Buskar som gör att man måste gå runt för att se vad som finns bakom osv. Större uppbyggda rabattöar med perenner i olika höjder.
Rum skulle jag gärna vilja ha, men jag vet inte riktigt var och hur jag ska göra dem. Har en liten rosenberså vid ena gaveln av huset. En rundel av gräs med tusenskönor och med ett päronträd i mitten och runt om en lång rad av alba-rosor. Låter väl snyggt? Fast det är det inte. Rosorna växer så långsamt. Blommar fint och rikligt och visst har de vuxit, men de är långt ifrån den mur av rosor som jag önskar mig. Inget insynsskydd eller lä ger de. Såvida man inte är av dvärgväxt

Busarkna på baksidan skulle också rama in åt ena hållet och berget åt andra. Syrénerna syns knappt och de har stått i snart 5 år. Schersminen är hög och smal.
Har du nåt bra exempel på var jag kunde anlägga ett rum? Och kanske även vad för sorts växter som snabbt kan ge resultat?