Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rumsindelnig, Hur gör man?? Svårt..
          Karrolina
          Inlägg 12-05-2006, 21:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej!

Vi skaffade hus förra sommaren men hann inte ägna oss åt trädgården eftersom det var hyfsat mycket att göra inne oxå. smile.gif Det tråkiga/svåra med vår tomt är att framför huset finns en jättestor platt fyrkantig gräsmatta. Minst 500 kvm. Det enda planterade är ett äppelträd i ena hörnet. Det är ett typiskt 50-tals villaområde vi bor i. Så ni kan se det framför er..

Hela vintern plöjde jag trädgårdstidningar och gjorde olika ritningar. Många fick kasseras då de innebar för mycket jobb och för mycket pengar. Ingen av dom var heller riktigt bra enligt min åsikt. Jag har så himla svårt med rumsindelning!

Lite gräsmatta vill jag ha kvar kanske max 200 kvm. Men resten vill jag fylla ut med hallonland, fruktträd, bäsbuskar, rabatter, buskar och andra träd.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga.. Det här med ritningar var nog för abstrakt för mig men jag har jättesvårt att komma på något på plats ute i trädgården också. Det finns liksom inget att utgå ifrån.

Det jag har tänkt nu är att jag börjar i kanterna och jobbar mig in mot mitten. Vilket väl ger en ganska traditionell och trist trädgård?

Jag skulle vilja komma på någon plan för att få upp stommen i trädgården. Så jag har något att utgå ifrån sen. Höga häckar runt om (utom mot huset såklart biggrin.gif ) är planerat. Sen blev det stopp.

Nån som har några förslag på hur jag ska tänka?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-05-2006, 21:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag tycker du ska göra din drömträdgård på ritning -MEN .. det är klart att det blir för dyrt -om du tänker göra alla projekt samtidigt
          En grusgång-om du nu ska ha det,+ En rabatt/eller buskage + träd=ett projekt
          ett eller två projekt /sommar
          Efter sju år börjar du ha nåt som liknar din ritning -eller också har smaken ändrats och du har gjort rosengårdar av hela gräsmattan smile.gif
          Trädgård tar tid -den blir finast då -och tillfredställande på ett annat sätt -när den långsamt växt fram
          Att arbeta sig utifrån och in är inte dumt -och att börja bestämma vad som ska vara kvar av gräsmattan

Du kan så mycket själv av perennerna -men buskar o träd kostar en del
          Här finns många bra tips att få
          Lycka till
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Karrolina
          Inlägg 13-05-2006, 07:47
          Länk hit: #3

Medlem

Ja jag ser trädgården som ett långsiktigt projekt. Men jag skulle vilja plantera träd i år eftersom dom tar ett tag på sig att bli stora. Då vill jag ju gärna sätta dom på bra ställen. Och jag tycker det är så svårt när man liksom inte har något landskap att utgå ifrån. Det är lättare på baksidan där vi har en fin skogsbacke. Då har man något att jobba med från början.

Men det är väl så att jag får acceptera att saker tar tid! Jag har lite svårt med det. biggrin.gif Jag har så bråttom jämt. I sommar hade jag tänkt att vi skulle hinna plantera häck, bygga veranda, renovera fönster, plantera träd, få bort all kirskål och helst hinna måla huset också.

Kanske lite väl optimistiskt. Det blir nästan komiskt när jag ser det nedskrivet..

Men det skulle iallafall vara skönt att plantera lite träd. Få en stomme att jobba med. Men jag kan ju inte bara slänga ut dom hur som helst. Fast jag kanske måste tänka lite till.. På den här tiden vi har haft huset har jag lärt mig väldigt mycket och insett vad jag tycker om och inte. Det får väl bli höstplantering så har jag ännu lite mer tid att känna efter.

Det är inte lätt det här. Men jättekul!!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-05-2006, 10:01
          Länk hit: #4

Medlem

HIHi.. jo .. just det .Men ett sätt kan vara att fundera över om du vill ha en lite skuggigare sittplats med tillhörande rabatt närmare huset
          -Där passar ett fint prydnadsträd -vårdträd bra -En malus tex med röda eller gröna blad röd rosa eller vit blommning och fina små miniäpplen till fågelmat
          För som du säger är det smart att börja med träd då de tar tid på sig .

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Karrolina
          Inlägg 13-05-2006, 17:18
          Länk hit: #5

Medlem

Har du några mer specifika namn på malus? Jag sökte på malus på sök bilder. Men det var ju nästan allt inom äppelvärlden som kom upp..

Ja. Imorgon ska jag gå ut och försöka bestämma platser för träd. Min sambo får vara med så kanske det går bättre..

Fast först ska vi plantera 35 m tuja!

Citera
          Gloriana
          Inlägg 13-05-2006, 18:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Börja med att bestäm var köksträdgården skall vara och ruta in det. Även om du inte gör den i år så vet du var du ska ha den - så skulle jag göra. Sen "rummar" man köksträdgården med äppelträd, hallon, vinbärsbuskar eller vad man nu vill ha. Se också till att planera in en arbetshörna som man kan gömma lite, glöm inte plats för jordsäckar, gödsel och det viktigaste, en fett stor kompost.
          Jag läste någonstans att man kan sätta upp stora pinnar med påsar på i trädgården - då ser du hur skuggorna förändras och får en bild av hur det tar sig ut när pinne blivit träd. Jag skulle börja i ett hörn och arbeta mig inåt som du skrev, och även kerstin z5-6. Markera rabatter kan man göra med vattenslangar och snören. Man kanske ändrar sig sen men då har man något att utgå ifrån när man tänker om du förstår vad jag menar. Sen kan man "binda ihop" träden med rabatter när man har tid!
          Sitthörnor med tjusig utsikt är också viktigt!

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-05-2006, 21:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Börja med att backa bakåt. Ta gärna fram tomtplanen, skisspapper och rita ut befintliga byggnader eller annar som inte kan flyttas på. Ta ett snack med familjen. Knalla ut med en stol och hitta STÄLLET som som har just DET och där ni vill sitta och fika på. Där ska du börja.

Håller med Kerstin, det är ett långtidsprojekt och börja med ställe där ni kommer att vistas mest och hugg inte in på 15 projekt samtidigt. Fundera på vad du/ni vill ha för former och färger. Gloriana har en toppenbra idé med utmärkningar, så gör man när man lär sig planering på Alnarp. Du har ett kanonläge att starta med (en tom fyrkant). Besök gärna andra trädgårdar och parker, skaffa idéer och inspiration. Lärs böcker. Börja INTE förrän du är redo.

Citera
          Karrolina
          Inlägg 13-05-2006, 21:22
          Länk hit: #8

Medlem

Tack Gloriana för lite hjälp med tänket! Det blir lite snurrigt i huvet av allt rolleyes.gif ´och så inget att utgå ifrån. Bra idé att utgå från köksträdgården och det där med pinnar och påsar hade jag aldrig kommit på själv. Jag hade faktiskt funderat på hur jag skulle göra för att inte skugga bort den trevliga kvällssolshörnan.

Det påminde mig om ett annat problem i min trädgård. Kirskålskomposten. Vi har jättemycket kirskål i alla gamla rabatter och jag tror jag hittat källan. Komposten. Jag skrapade på den lite för ca två veckor sen och hittade härlig doftande matjord som säkert legat där i ett decennium och förmultnat. När jag tittade på jorden jag skrapat fram igår så hade det börjat växa kirskål där. sad.gif Inte för att det alls hör hit. smile.gif Förrutom att jag måste hitta en ny plats till min egna alldeles nya kompost.

Ja men nu känner jag iallafall att jag har lite mer kött på benen! Tack Kerstin z5-6 också. Och jag tar tacksamt emot tips på några olika malus om du vet något!

Citera
          carren
          Inlägg 13-05-2006, 21:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 860

Ja, usch, visst är det svårt! Och kul! Man kan få lite ågren av alla tidningar och böcker som mycket bestämt slår fast att det behövs en plan för att trädgården ska bli lyckad. Och så är det kanske men jag funkar inte heller så att jag kan ta ett helhetsgrepp över min megagräsmatta. Det här är tredje säsongen vi bor i vårt hus och jag tycker att jag har kommit på ett ganska bra "knep". Jag utgår et från en funktion eller vad man ska kalla det. Oftast är det en sittplats jag utgår från. Nu senast ville vi få till en plats för en bänk i morgonsolen. Då gäller det förstås att hitta ett ställe med mycket tidig sol. Fixa plattor, grus, gräs eller vad man nu vill ha som underlag och sedan det kuliga: tänka ut vilka växter man vill ha runt sittplatsen. För vår del blev det en rönn som ska ge lite insynsskydd mot söder och så lite doftande buskar och perenner i lila, rosa och "svart".

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-05-2006, 21:31
          Länk hit: #10

Medlem

Själv har jag och är mycket förtjust i följande
          Malus Hopa

Malus 'Crittenden' Prydnadsapel 4 m V,ljusrosa blom,lackröda frukter,friskt träd Malus 'Eleyi' Purpurapel 3-5 m röda frukter, Malus floribunda Rosenapel 3-5 m IV, rosa blom, ngt hängande växtsätt
          Malus 'Royalty'
          samt den lågväxande och av blommor snart helt översållade malus sargentii
          som jag har som häck smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-05-2006, 21:35
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2006, 22:31)
          Själv har jag och är mycket förtjust i följande
          Malus Hopa

Malus 'Crittenden' Prydnadsapel 4 m V,ljusrosa blom,lackröda frukter,friskt träd Malus 'Eleyi' Purpurapel 3-5 m röda frukter, Malus floribunda Rosenapel 3-5 m IV, rosa blom, ngt hängande växtsätt
          Malus 'Royalty'
          samt den lågväxande och av blommor snart helt översållade malus sargentii
          som jag har som häck smile.gif

Åhhhhhh...jag hyser en djup och innerlig kärlek till Malus sargentii wub.gif wub.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-05-2006, 21:43
          Länk hit: #12

Medlem

Jag med wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          jag är så glad att den fungerar som friväxande häck i mitt kalla klimat
          Det är en buske som har allt-Ingen häckklippning , bara ans , fina grenar snyggt växtsätt -underbar blommning -ljuvligt knallgul höstfärg och underbara miniäpplen som fåglarna älskar smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-05-2006, 21:50
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2006, 22:43)
          Jag med wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          jag är så glad att den fungerar som friväxande häck i mitt kalla klimat
          Det är en buske som har allt-Ingen häckklippning , bara ans , fina grenar snyggt växtsätt -underbar blommning -ljuvligt knallgul höstfärg och underbara miniäpplen som fåglarna älskar smile.gif

Hur hög blir din häck? Den är rent FÖRTJUSANDE!! Jag gillar grenverket som får lite av knotighetscharm när den blir äldre (äppelknotighetscharmen). Den har sannerkligen allt....och är trevligt härdig?

Har bara sett sargentii i vitt. Finns den inte i lite mer rosablommande varianter?

Citera
          Karrolina
          Inlägg 13-05-2006, 21:50
          Länk hit: #14

Medlem

Oj! Jag håller med Ophelia! Den där skulle jag kunna tänka mig att kopiera.. biggrin.gif . Tack för tips! Ska kolla upp dom vid tillfälle.

Det var sättet med tomtkarta jag körde hela sommaren. Det var svårt. För abstrakt för mig. Och det är också svårt att utgå från en bra sittplats eftersom det bara är en stor gräsmatta än så länge. Men jag har faktiskt tänkt lite efter sittplatser. Resultatet har blivit att jag kommit på 5-6 st bra ställen att sitta på i vår 1500 kvm trädgård! Lite overkill kanske. Men du har rätt i att jag inte ska börja förrän jag är redo... Men jag är ju så ivrig!!!! Sugen på att vara ute och jobba som en tok hela sommaren medans min sambo är pappaledig och får ta hand om son och hushåll!

biggrin.gif

Jag ska tänka på alla era råd! Tack för så mycket feedback! smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-05-2006, 22:00
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Karrolina @ 13-05-2006, 22:50)
          Oj! Jag håller med Ophelia! Den där skulle jag kunna tänka mig att kopiera.. biggrin.gif . Tack för tips! Ska kolla upp dom vid tillfälle.

Det var sättet med tomtkarta jag körde hela sommaren. Det var svårt. För abstrakt för mig. Och det är också svårt att utgå från en bra sittplats eftersom det bara är en stor gräsmatta än så länge. Men jag har faktiskt tänkt lite efter sittplatser. Resultatet har blivit att jag kommit på 5-6 st bra ställen att sitta på i vår 1500 kvm trädgård! Lite overkill kanske. Men du har rätt i att jag inte ska börja förrän jag är redo... Men jag är ju så ivrig!!!! Sugen på att vara ute och jobba som en tok hela sommaren medans min sambo är pappaledig och får ta hand om son och hushåll!

biggrin.gif

Jag ska tänka på alla era råd! Tack för så mycket feedback! smile.gif smile.gif smile.gif

Lysande! Kanske bäst att börja med sittplatsen närmast huset då smile.gif Människan är ju lite av naturen lat av sig och inte orkar man springa trädgården runt med kaffepannan? Tycker det är jättebra att du hittat så många trevliga ställen att sitat på för du har ju faktiskt redan bäddat för rum.

Tomtkartan kan du pilla med under vintern när abstinensen kommer. Kan förstå att det är abstrakt men kan fungera som "komihåg" för dig om du kommer på några lösningar eller idéer och vill rita ut för att inte glömma. Ta tid, barn och karl med dig och åk runt och kika hur andra har det. Kopierar gärna smarta idéer.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-05-2006, 22:03
          Länk hit: #16

Medlem

Minimum tycker jag är 4 platser för kontemplation , även i mindre trädgårdar smile.gif
          Stol med o gå runt metoden är bra -
          en frukost
          en mittpådagen -sola ,slappa ställe -
          en i skuggan där man kan titta på nåt snyggt ,utan att svettas,äta lunch?
          en avskild plats med kvällssol
          kan räcka med en enda stol på ett ställe -men alltid något bakom ens rygg -så man känner sig lugn där smile.gif

Min sargentii häck är 2,5m cirka och har överlevt sorkangrepp och minus 30 grader -nu har den efter 8 år börjat knota till sig rejält med smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          linvik
          Inlägg 14-05-2006, 16:53
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

Jag såg några tips på hur man kan forma trädgården på Expressens leva och bo-sidor. På biblioteket finns en massa bra böcker också.

--------------------

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 15-05-2006, 07:00
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Ett klassiskt tips är ju att under vintern "skissa" i snön. Om tomten är ganska tom så blir nysnön ett jättebra skissblock. Om man går som man tycker att det känns bra, så ser man ungefär var gångar och liknande borde vara. Jag har gjort mängder med pappersritningar, och det är kul att pröva idéerna i naturlig storlek. Ibland kan man komma på saker som man inte hade en aning om innan!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon