CITAT (netaave @ 14-05-2006, 16:13)
CITAT (ah56 @ 14-05-2006, 15:28)
Som hustru ärver hon inte men äger redan 50 % av de gemensamma tillgångarna. Ni ärver således 50 % av gemensamma tillgångar.
Finns inga gemensamma tillgångar.
Borde väl finnas eftersom de är gifta i lagens mening om inte din far har äktenskapsförord eller papper finns på att han äger allt som finns i boet där han bor eller bodde ensam. Om det inte finns kan hon komma att kräva sin rättighet typ att något i boet är hennes och även om det finns pengar. Brukar ju ibland bli tvister när sådant händer och någon går bort trots att de kanske inte tål varandra i levande livet men om det vankas pengar eller liknande brukar de dyka upp.
Hade ett fall med min kusin (inte riktig var ej adopterad) men min moster och morbror hade honom från 1 år tills han dog 40 år gammal. Där fick hans alkoliserade riktiga mamma ärva allt som var kvar trots att han inte bott där.
Men en advokat hjälpte till så det delades mellan min moster och riktiga mamman. Så det gäller att se upp.
Jag ser i denna texten att lite stämmer det du säger. Klistrar in följande:
EFTERLEVANDE MAKES ARVSRÄTT. Är den som avlider gift när han eller hon dör, är huvudregeln att efterlevande maken ärver hela den avlidnes kvarlåtenskap. Har makarna inga gemensamma barn men den avlidna maken efterlämnar ”egna” barn (särkullbarn), har den efterlevande maken ingen arvsrätt efter sin avlidne make (se dock regeln om fyra basbelopp nedan). Efterlevande make har inte heller arvsrätt när den make som avlidit har testamenterat bort sin kvarlåtenskap. En make kan nämligen genom testamente göra den andre maken helt eller delvis arvlös.
SÄRKULLBARN. Barn till en avliden make som inte den andra maken också är förälder till kallas i arvssammanhang för särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta tills styvföräldern också har avlidit. Har särkullbarnet halvsyskon och vill bli behandlat på samma sätt som dem, kan särkullbarnet avstå från sitt arv till förmån för styvföräldern (efterlevande maken). Särkullbarnet blir då efterarvinge i dödsboet efter styvföräldern.
Men som du ser då finns reglen om fyra basbelopp som hon kan kräva tror jag.