Har du perlite så blanda i lite av det, det ger små luftfickor till rötterna och chilirötter gillar när dom får syre har jag börjat förstå. Jag har dissekerat flera krukor och kollat rötterna och ångrar mig att jag varit för snål för att använda bra jord och perlite i de flesta.
De exakta blandningsförhållandena är inte så noga, en bunke jord, nån näve perlite och nån näve leca så blir det nog utmärkt bra, kanske också några centimeter leca i botten på krukorna så får dom luft underifrån och riskerar inte att stå med vatten i botten.
Nu när jag har allt möjligt hemma ger jag dem en blandning av Hasselfors P-jord, stora och små leca, lite hästgödsel med spån, lite perlite, lite kossa från säck, lite algomin och lite hönsgödsel ... onödigt krånglig blandning om man bara ska ha några få krukor dock. Man tager vad man haver som sagt och jag tror på en varierad "kost" ... så jag blandar lite av allt som finns till hands.
Chili gillar i regel att skolas om flera gånger till större och större kruka så om du orkar, sätt dem inte direkt i en jättestor kruka utan ge dem ett eller ett par "mellansteg".
Men ... man kan misshandla dem relativt mycket och ändå få fina plantor till slut.

Oj ... vilket långt svar det blev, hoppas du kan sålla ut informationen bland allt svamlet.