CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2006, 15:51)
Beträffande vetenskapsbloggen så vet jag inte hur mycket man skall lita på den. Hon gör samma fel som jag gjorde i början, kallar medlet för glyfosfat när det heter glyfosat. Sänker trovärdigheten en del.
Svar till "Gossen Ruda"
Beträffande beteckningen glyfosat/glyfosfat så är det enda "felet" att jag har direktöversatt från engelska glyphosphate som är en ekvivalent term för likaledes engelska glyphosate som har gett det svenska glyfosat. Åtminstone enligt pesticideinfo.org gäller båda termerna (tillsammans med ca 20 andra beteckningar och nummerkoder) exakt samma ämne.
Med tanke på att både marknadsetiska rådet, naturvårdsverket, svenska dagbladet och lantmännens riksförbund vid en snabb googling verkar ha använt exakt samma beteckning ("glyfosfat") som jag - utan att det verkar ha varit en felstavning - så kanske du vill ifrågasätta deras trovärdighet också? Jovisst, glyfosat verkar vara en vanligare beteckning - men den är inte den enda rätta.
Snabbt försök att svara på ett par andra undringar jag såg i tråden:
Vad gäller grodor och känslighet så är grodor oftast mycket känsligare för diverse miljöstörningar och påfrestningar än vad andra djur är. Och det är som sagt inte glyfosat/glyfosfat som är problemet här, utan ett annat ämne i samma bekämpningsmedel (POEA). Ofarlighet är en definitionsfråga: man ska kanske inte äta Roundup, åtminstone: ca 85 ml (koncentrat) ger allvarliga förgiftningssymtom hos människa. Har inte hittat nåt om insekter däremot, och det är lite för sent på dagen för riktig research.
/Malin
Ledsen för bristen på länkar, men jag får uppenbarligen inte posta nåt med länkar i - då får jag bara säkerhetsvarningar. Lämna en kommentar på min blogg om ni vill ha referenser.