CITAT (Anna Maria @ 31-05-2006, 21:33)
Hej!
Fortsätter med att fråga: jag har en rätt stor "äng" dvs det växer gräs, daggkåpa, gullvivor, vitsippor, förgätmigej (som jag vet nu i a f, det är första säsongen här). Kan jag så in ängsblommor genom att gräva bort grässvål och så senare i sommar? Och så slå med lie. Det är för stort att ta bort all grässvål, dessutom blir vi dessutom av med det vackra som redan finns där.
Maria utanför Enköping
Jag tycker inte att du ska gräva bort grässvålen om du vill skapa en äng utav två anledningar.
1) Om du skapar stora ytor med blottad jord så kommer du garanterat få in fröogräs som kommer konkurrera med ängsväxterna eftersom ogräset kommer växa snabbare än ängsväxterna.
2) Du har redan några ängsväxter i gräsmarken som gullviva och förgätmigej. det är ju synd att ta bort dem. Ett alternativ är att gräva bort grässvålen på några mindre ytor och så in ängsväxterna där och sedan låta dem sprida sig över resten.
Eller skippa grävandet helt. Eftersom du inte vet vad som växer där så kan du börja med att se vad som kommer upp i år och slå gräset med lie senare under sommaren. Kanske har du lite prästkragar, fibblor och väddväxter i gräsmarken fast du inte vet om det? Då behöver du inte så in så mkt arter kanske. Börjar du med slåtter så kan du väcka liv i de frön som kan finnas kvar i marken oxå. Du har kanske en slumrande ängsvegetation och har du inte det så kan du alltid så in nästa år.