Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Norrabatt vid husväggen
          katsan
          Inlägg 06-06-2006, 09:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 1 299

Känner mig lite förkyld så jag får nog hålla mig inne idag. Hade annars tänkt att gräva ner kompost i mitt lilla trädgårdsland och sätta lite frön, men det får nog vänta. Nu har jag i alla fall tid att planera lite rabatter i min trädgård.

Jag bor i ett grändhus där köksfönstret ligger mot norr och har en rabatt/gräsmatta som är 5-6 m längs med väggen och mellan 1.5 och 1.8 m bred. Sedan kommer ´vägen´, eller gränden kanske man ska kalla den.

När vi flyttade hit så var där en stor rabatt med diverse skuggväxter, men det var svårt att få fint i rabatten och vi såg den sällan eftersom man måste gå runt huset och ut på ´vägen´för att se den ordentligt, så vi tog bort den. Sparade bara en del närmast entrén och de tre clematis som växer mot väggen. Sedan sådde vi in gräs. Gräset har inte riktigt trivts så bra i mörkret men ogräset frodas, så grönt blir det i alla fall, men jag känner mig inte riktigt nöjd med detta.

Nu har jag en fundering om vad man kan sätta där för att det ska bli fint. Man kanske rent av ska ha en stenträdgård som är vacker att titta på? Men hur ska den se ut i så fall?

Eller så sätter man några buskar som trivs i lite skugga, men då blir det ju ganska tråkigt nertill. Visserligen får man upp det vackra grön så att man ser det från köksfönstret vilket ju är positivt, men...

Ja, man kan ju också kanske låta någon klätterväxt slingra sig på marken vilket fyller ut den tråkiga jorden, men då kanske även ogräset trivs så att man får problem med att det blir mycket ogräsrensning istället och det var ju inte det jag ville ha.

Är det någon som har provat något av mina förslag? Eller kanske har andra som kan fungera?

Min trädgård ligger i zon 5, och rabatten har sol från soluppgång (ca. kl.2 just nu) fram till 9, och sedan på kvällen från 17,18 till solnedgång (ca. 23 just nu).

Katsan

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Ophelia
          Inlägg 06-06-2006, 09:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag har inte provat dina förslag. Vad skulle du själv vilja ha. Grönt eller sten? Kanske båda två? Stenar och funkia blandad med andra lummiga växter av olika höj med trampstenar så man kan gå där? Låta det hela växa ihop. Använda växter med trevliga variegerande färger och trevliga bladverk för att få liv?

Citera
          katsan
          Inlägg 06-06-2006, 10:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 1 299

Ja, jag vet inte. Nå´t lättskött som man inte behöver ägna så mycket tid åt , vore bra.

Kanske det lutar mer åt sten för att det inte ska kräva så mycket skötsel. Det var ju en av orsakerna till att vi tog bort rabatten förut.

Katsan

Citera
          linvik
          Inlägg 06-06-2006, 15:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 6 919

Istället för gräs kanske du kan sätta marktäckare som trivs i skugga? Men eftersom det är mycket ogräs måste du nog täcka först.

Några förslag:
          penningblad - med gula eller gröna blad
          ormöga - söta blå "förgätmigejblommor" i maj
          myskmadra - täcker <i>väldigt</i> bra och söta vita blommor på försommaren
          hasselört - gröna glansiga blad
          vintergröna - som ju är vintergrön!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon