Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Den blomstertid nu kommer, bör ej sjungas enligt DO
          Snöflinga
          Inlägg 13-06-2006, 18:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Enligt diskrimineringsombudsmannen bör ej "den blomstertid..." sjungas på avslutningar ... ej heller bör de förläggas till kyrkan eftersom vi lever i ett mångetniskt samhälle där vissa grupper kan ta illa upp och därigenom bli dikriminerade... Skolavslutningar skall därför vara neutrala ohmy.gif

Vilket trams wacko.gif Skall på skolavslutning i morgon och då vill jag verkligen höra barnaröster stämma opp "den blomstertid.." rolleyes.gif

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Pirum
          Inlägg 13-06-2006, 18:30
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Om man begränsar sig till de mest icke-religiösa verserna av "Den blomstertid..." så tycker jag helt klart att man bör kunna sjunga den på skolavslutningar, då den av folk flest inte uppfattas som religiös utan mer som en skolsång.

Att vi inte ska ha skolavslutnignar i kyrkan tycker jag däremot verkar helt rimligt. Har vi bestämt att vi ska ha ett samhälle som är mångkulturellt så måste vi ta konsekvenserna av det. Att ateist-barn tidigare fått gå till kyrkan må vara hänt, en kyrka är ju för dem ingenting. Men för en jude, muslim, whatever, gå till kyrkan, det kan ju vara svårt speciellt för ett barn. Detsamma gäller julspel.

Däremot tycker jag att Lucia gott kan vara kvar om de kristna delarna skalas bort, i grunden är det ju ett tämligen hedniskt firande.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Björken
          Inlägg 13-06-2006, 19:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Nähä, nu måste jag få sätta ner foten och säga min mening. Klart att vi ska sjunga Den blomstertid........och har man haft skolavslutningen i kyrkan innan så ska den vara kvar där.
          Inte ska vi rätta in oss efter andras kulturella och religiösa sidor.....det finns något som heter "att ta seden dit man kommer"

Citera
          freya
          Inlägg 13-06-2006, 19:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 7 642

Det blir liksom en omvänd diskriminering, omvänd rasism om vi ska skrota alla våra gamla traditioner. Och apropå att lucia är en hednisk tradition.. de flesta kyrkorna är byggda på gamla hedniska kultplatser..

Tänk så utslätat o trist allt blir om det ska vara neutralt hela tiden, vill inte ha ett Callocain-samhälle, nej usch usch. Det var ju mångkulturellt samhälle vi skulle ha, inte totalneutralt.

Här var avslutningen i kyrkan med en präst som pratade till barnen, inte om kristendom utan om fotboll o sommalov o lekar o spring i benen, och när de sjöng "Den blomstertid nu kommer" då kändes det at nu är det sommalov...

freya

--------------------
          Freya zon 5-6

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-06-2006, 19:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag håller med - vilket trams! Det är ju löjeväckande! Och att ha avslutningarna i kyrkan är en fin tradition tycker jag, jag tror det är mest en del vuxna som får för sig att det skulle vara förtryckande, inte tror jag barnen tänker så. Sverige är väl ändå ett kristet land även om alla inte är aktiva kristna! Jag tror ärligt talat inte invandrarna bryr sig om vi sjunger Den blomstertid eller hissar svenska flaggan, jag tror mest de tycker vi är märkliga som ens för en diskussion om saken.

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-06-2006, 19:26
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (freya @ 13-06-2006, 21:24)
          Här var avslutningen i kyrkan med en präst som pratade till barnen, inte om kristendom utan om fotboll o sommalov o lekar o spring i benen, och när de sjöng "Den blomstertid nu kommer" då kändes det at nu är det sommalov...

Det låter ju nästan som om det kunnat vara min man som var den prästen. smile.gif Han hade till och med tagit med sig en fotboll framme vid altaret en gång för många år sen och försökte dribbla med den. Tyvärr resulterade det i att han halkade och föll baklänges men det var säkert underhållande det med! biggrin.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-06-2006, 19:50
          Länk hit: #7

Validating

CITAT (freya @ 13-06-2006, 20:24)
          Det var ju mångkulturellt samhälle vi skulle ha, inte totalneutralt.

Nästa skolavslutning i moskén då? smile.gif Eller, det kanske inte går av diverse skäl, men, synagoga kanske. I många skolor är idag (kulturellt) kristna i en minoritet, jag kan inte se att man där ska hålla fast vid gamla traditioner från en svunnen tid de flesta barnen saknar kontakt med.

Hur som helst, Jag menar att skolan ska vara fri från religion.
          Sorry, men det finns många barn som har det svårt med påtvingad statskristendom (vilket skolavslutning i kyrkan och julspel är rest från). Känner att jag ikläder mig en politisk rock fullproppad med korrekthet här. Gick själv i skola med jehovas vittnen, och en så fånig och meningslös tradition som att ge varandra julklappar i skolan orsakade dem problem.
          (Att jag själv sen skydde julspel och annat trams som pesten hoppas jag inte påverkar mina åsikter i detta fall)

Får väl avsluta med att jag är för en obligatorisk neutral och vetenskaplig religionsundervisning i skolor som ingen ska kunna smita undan.
          Barn ska slippa indoktrineras i "sin egen" religion åtminstone i skolan, även om de får aldrig så mycket hjärntvätt hemmavid.

OBS! Har goda vänner som är mer eller mindre kristna. Vilket jag inte har några som helst problem med. Trevligare folk finns väl knappast. Jag har även själv läst bibeln för nöjes skull då och då. Samt gått i kyrkan, om än sporadiskt. Jag är inte anti-kristen, och absolut inte anti-svensk (tro mig vad gäller den saken).

Tillägg : när det gäller "Den blomstertid..." och några låtar av Alice Tegnér så är jag beredd att lägga in dem i läroplanen om så behövs eller önskas...

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-06-2006, 19:54
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag får säga att jag tycker det är på tiden att man skiljer på skola och kyrka. Eftersom kyrkan är skild från staten så behöver kyrkan och skolan inte ha något med varandra att göra och så borde det vara. Jag tyckte alltid att skolavslutningarna i kyrkan kändes konstlade.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-06-2006, 20:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har aldrig varit med om skolavslutning i kyrkan. Kanske beroende på att det dels inte fanns nån kyrka i närheten av min skola, Bjurslättskolan, dels på att vi var nära 2000 elever. Finns inte många kyrkor av den storleken. laugh.gif

Men att sjunga Den blomstertid ingår som obligatorum. Basta. Den som inte vill sjunga låter bli. Fattar egentligen inte varför det skulle vara diskriminerande för andra religioner, kristna, judar och muslimer tillber faktiskt samma gud men har bara olika namn på honom.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          netaave
          Inlägg 13-06-2006, 20:16
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag tycker stämningen blir trevligare när man har skolavslutningen i kyrkan. Akustiken är bättre och jag tror dom som sjunger vågar och vill ta i mer, det finns många sittplatser och då plats även för föräldrar m.fl. mest praktiskt alltså! Varje spår har 45 min, så det är många avslutnigar den dagen.
          Här hos oss tågas det med svenska flaggor till kyrkan från skolan, både prästen, som inte är särskilt kyrklig i dessa sammanhang, och rektorn pratar helt kort. Körerna sjunger, naturligtvis "Den blomstertid" och "I denna ljuva sommartid" men också "Du ska inte tro det blir sommar" den tycker jag slår de andra med hästlängder när det gäller skolavslutningen numer.
          Sen skiljs klasserna med "Raketen" på brandstationens gård och vi åker hem och äter jordgubbar på altanen.
          På torsdag är det dags.

--------------------

Citera
          Bessie
          Inlägg 13-06-2006, 20:31
          Länk hit: #11

Gäster

Har inte diskrimineringsombudsmannen viktigare saker att syssla med måste Sverige vara ett gott land. Mitt förslag till svenska skolor är att låta eleverna själva rösta i frågan, som övning i hur direktdemokrati fungerar.
          Mycket enkelt: Dela ut en röstsedel i klasserna med frågan: Vill du sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen? Ja/Nej? Det går ju också att skriva nya sånger.

Vi hade för övrigt alltid skolavslutningarna i skolornas festsal/gymnastiksal.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-06-2006, 20:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

I och med att vi är ett mångkulturellt samhälle innebär det ju inte att vi skall avsäga oss våra rötter och traditioner det vore ju absurt huh.gif Självklart skall vi visa respekt för andra kulturer och religoner men inte genom att utplåna våra egna ...

Så jag ser fram mot morgondagen och "den blomstertid..."

smile.gif smile.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-06-2006, 20:51
          Länk hit: #13

Validating

Vi hade skolavslutningarna alternerande i kyrka/skola under låg- mellanstadie, på högstadie och uppåt har det dock varit ickereligiöst. Jag kan inte påstå att jag tyckte bra eller dåligt om kyrkan. Inte heller brukade vi sjunga "Den blomstertid..." vad jag minns, alla klasser hade en egen sång som de övat in. Den enda av dessa jag kommer ihåg var något om "Till Bohuslän jag traktar..." eller nåt. Rätt lokalpatriotisk sång gissar jag smile.gif

Möjligen tror jag att vi sjöng "Den blomstertid..." hela skolan samtidigt. Hm.

Hur som helst, första versen är ju helt ok :

1. Den blomstertid nu kommer
          Med lust och fägring stor:
          Du nalkas, ljuva sommar,
          Då gräs och gröda gror.
          Med blid och livlig värma
          Till allt som varit dött
          Sig solens strålar närma,
          Och allt blir återfött.

Medan de övriga, exv fjärde, är mer tveksam:

4. Du milde Jesu Kriste,
          Vår glädjesol och sköld,
          Ditt ljus och hägn ej briste,
          Uppvärm vårt sinnes köld.
          Giv kärlekseld i hjärta
          Men dämpa lustans brand;
          Vänd bort all sorg och smärta
          Med mild och mäktig hand.

Ovanstående är 1937 års version, då det väl kanske är den som anses bäst idag. Vet inte om Britt G Hallquist har lagt vantarna på även denna psalm på senare tid, misstänker det.

Alltså, vers 1 bör alla kunna sjunga. Vers 2-6 är helt andra bullar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-06-2006, 20:54
          Länk hit: #14

Validating

CITAT (Bessie @ 13-06-2006, 21:31)
          Mycket enkelt: Dela ut en röstsedel i klasserna med frågan: Vill du sjunga Den blomstertid nu kommer på skolavslutningen? Ja/Nej?

Demokratiskt, men om nu en majoritet av klassen är icke-kristna... Kanske någon klass röstar fram Alice Coopers "School's out"? Kanske en muslimsk sång framröstas att sjungas? Någon kanske röstar fram Ebba Gröns "Häng gud!"?

Tycker det är bra att samråda med elever, men i slutändan måste skolledningen få bestämma. Om en kristen friskola vill sjunga alla 6 verserna i "Den blomstertid..." så är det inget jag har invändningar mot. Men offentliga skolan ska vara ickereligiös.
          (Ett problem här är ju att religiösa traditioner som ofta upplevs som ickereligiösa hamnar i trångmål såklart, men jag vet inte hur man löser det enklast)

--------------------
          zon2.5

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-06-2006, 21:08
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Det är väl självklart att "Den blomstertid nu kommer..." hör skolavslutningar till.

För några år sen var det inte lämpligt att sjunga "Du gamla du fria" för då ansågs man vara rasist. sad.gif

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 13-06-2006, 21:26
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

Det blir liksom en omvänd diskriminering, omvänd rasism om vi ska skrota alla våra gamla traditioner.

Instämmer!

Underbart!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 13-06-2006, 21:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Björken @ 13-06-2006, 20:12)
          Nähä, nu måste jag få sätta ner foten och säga min mening. Klart att vi ska sjunga Den blomstertid........och har man haft skolavslutningen i kyrkan innan så ska den vara kvar där.
          Inte ska vi rätta in oss efter andras kulturella och religiösa sidor.....det finns något som heter "att ta seden dit man kommer"

Håller med helt och fullt. Ska alla traditioner försvinna från Sverige p.g.a. av invandring av andra nationaliteter. Det är en skamm.

Får jag hissa svenska flaggan?
          Får jag säga att jag är svensk?
          Får jag leva efter svenska lagar?
          Får jag prata svenska?
          Får jag vara svensk trots inskriven i svenska kyrkan, svenskt pass m.m.?

Snart heter vi väl inte Sverige som land heller utan Europa hela bunten och vårt språk blir någon blandning av alla språken inom EU.
          Jag är trött på allt daltande. mad.gif
          Hos oss så klass 1-7 har avslutning i vår hembygdsgård med sång av elever och lärare bl.a. sedan har de en sed där de som börjar klass 1 till hösten överlämnar en ros till de som slutar i 7:an och börjar i 8:an för den är i ett annat område. Sista så sjunger alla Den blomstertid nu kommer även anhöriga.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          mulle
          Inlägg 13-06-2006, 21:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Vi i Finland sjunger faktiskt också Den blomstertid nu kommer...
          Men vi gick aldrig i kyrkan då jag var elev utan höll till i skolans festsal.
          Mulle

Vill bara tillägga att den sjungs på finska också!

Citera
          Tesa
          Inlägg 13-06-2006, 22:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag tycker nog att vårt svenska kulturarv är värt att måna om...det månas om alla andras kulturella rättigheter hit och dit men våra egna är det bara att skrota..
          Det går inte att komma ifrån att kyrkan är en mycket stor del av vår kultur...den har präglat folket i århundranden och jag tror att för att kunna förstå historien så är den minst lika viktigt som alla sorters museum och sånt..
          Och konstigt nog så har de flesta kristna människor inte så svårt för att ränna omkring i pyramider och tempel av alla de sorter...de besöker moskéer och synagogor och buddisttempel...allt i en strävan efter kunskap och förståelse och nyfikenhet..
          Och jag tror ärligt att alla andra jordens folk är lika nyfikna..så varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor?? och samtidigt måna om och visa upp våran kultur och tradition!!

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-06-2006, 01:14
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Tesa @ 14-06-2006, 00:03)
          Och konstigt nog så har de flesta kristna människor inte så svårt för att ränna omkring i pyramider och tempel av alla de sorter...de besöker moskéer och synagogor och buddisttempel...allt i en strävan efter kunskap och förståelse och nyfikenhet..
          Och jag tror ärligt att alla andra jordens folk är lika nyfikna..så varför stänga en alldeles naturlig kanal in i våra svenska kyrkor?? och samtidigt måna om och visa upp våran kultur och tradition!!

Superbra poäng där Tesa! Varför ska det vara så fruktansvärt kränkande att fira avslutning i en kyrka när folk glatt provar på allt annat? Vi svenskar är faktiskt väldigt öppna för alla möjliga kulturer och seder men våra egna traditioner ska det spottas på. Vi är i sanning ett mycket märkligt folkslag måste jag säga! wacko.gif

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 21:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon