CITAT (freya @ 13-06-2006, 20:24)
Det var ju mångkulturellt samhälle vi skulle ha, inte totalneutralt.
Nästa skolavslutning i moskén då?

Eller, det kanske inte går av diverse skäl, men, synagoga kanske. I många skolor är idag (kulturellt) kristna i en minoritet, jag kan inte se att man där ska hålla fast vid gamla traditioner från en svunnen tid de flesta barnen saknar kontakt med.
Hur som helst, Jag menar att skolan ska vara fri från religion.
Sorry, men det finns många barn som har det svårt med påtvingad statskristendom (vilket skolavslutning i kyrkan och julspel är rest från). Känner att jag ikläder mig en politisk rock fullproppad med korrekthet här. Gick själv i skola med jehovas vittnen, och en så fånig och meningslös tradition som att ge varandra julklappar i skolan orsakade dem problem.
(Att jag själv sen skydde julspel och annat trams som pesten hoppas jag inte påverkar mina åsikter i detta fall)
Får väl avsluta med att jag är för en obligatorisk neutral och vetenskaplig religionsundervisning i skolor som ingen ska kunna smita undan.
Barn ska slippa indoktrineras i "sin egen" religion åtminstone i skolan, även om de får aldrig så mycket hjärntvätt hemmavid.
OBS! Har goda vänner som är mer eller mindre kristna. Vilket jag inte har några som helst problem med. Trevligare folk finns väl knappast. Jag har även själv läst bibeln för nöjes skull då och då. Samt gått i kyrkan, om än sporadiskt. Jag är inte anti-kristen, och absolut inte anti-svensk (tro mig vad gäller den saken).
Tillägg : när det gäller "Den blomstertid..." och några låtar av Alice Tegnér så är jag beredd att lägga in dem i läroplanen om så behövs eller önskas...