Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pionproblem
          Smultronbuske
          Inlägg 17-06-2006, 12:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 7 238

Min pion har inga knoppar - hur kommer det sig? Jag längtar ju efter att få se den blomma!

Detta är andra sommaren i vår trädgård, men den kommer ursprungligen från en väns trädgård. Förra sommaren stod den inte bra, den fick alldelese för lite solljus och såg ynklig ut. I höstas planterade vi om den och blandade upp jorden med massor med ny härlig jord. Den ser ut att trivas. Men den har inga knoppar ännu... ´Kommer det att komma? Eller vad är det som gör att det inte kommer knoppar?

--------------------
          ~ Smultronbuske ~

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Tesa
          Inlägg 17-06-2006, 12:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

När man flyttat på på en pion kan det dröja ett par år...eller längre...om man har otur innan den blommar igen...men har man tur så kommer den snabbare..
          Iallafall beror det säkert på flytten att den inte kommer med knopp i år..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2006, 13:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

+Har man satt knölarna för djupt kan man få vänta i evighet max 5cm jord ovanpå knölen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          catlady
          Inlägg 18-06-2006, 08:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Ja, för djupt får de inte stå! Och sedan när du får knoppar första gången så ska myrorna få invadera och äta det söta från knopparna för att de ska kunna slå ut!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          frugb
          Inlägg 19-06-2006, 07:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Catlady, är det sant med myrorna? Jag som har plockat bort dem så fort jag kunnat för jag trodde att de förstörde ngt!

Så myrorna gör verkligen ingen skada på pionknopparna?!?

Mvh frugb

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-06-2006, 08:56
          Länk hit: #6

Gäster

Myrorna gör ingen skada, det vet jag, men jag tror inte de är "nödvändiga" heller! rolleyes.gif

Citera
          catlady
          Inlägg 19-06-2006, 09:46
          Länk hit: #7

Medlem

Nere vid kusten i Skåne är det vedertaget att pionerna inte kommer kunna bryta igenom och slå ut utan att myror först invaderar knopparna och äter bort det tunna höljet. Men det finns säkert olika pioner och olika omständigheter/marktyper där det kanske inte behövs!

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-06-2006, 09:52
          Länk hit: #8

Gäster

De av mina pioner som står nära huset har alltid besök av myror eftersom det är gott om myror under plattor och i gruset. De som står i rabatterna nere på "leråkern" har däremot inga myror. Men det är ingen skillnad vad det gäller knopparnas förmåga att bryta igenom. Det blommar lika bra på alla ställen. rolleyes.gif

Citera
          catlady
          Inlägg 19-06-2006, 10:06
          Länk hit: #9

Medlem

Jaha... men jag menade att det kanske var skillnad eftersom du bor i zon 5 Eva, och vi knappt i zon 1 i sandmark... Och jag tror inte att man kan ignorera skånska trädgårdsodlares erfaranhet hur som helst bara för att man själv inte upplevt samma problem.
          Det här med myrorna gäller förresten bara första året de är på väg att blomma. Efter det så ska det fungera av sig själv!

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-06-2006, 10:27
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT
          Och jag tror inte att man kan ignorera skånska trädgårdsodlares erfaranhet hur som helst bara för att man själv inte upplevt samma problem

Det var inte min mening att ignorera andras erfarenheter. Jag refererade bara till mina personliga erfarenheter. Har du personligen upplevt att dina pioner inte slagit ut pga brist på myror? Det är ingen ironisk fråga utan jag är verkligen intresserad av att veta. Jag har aldrig hört påståendet förut, och då har jag ändå läst det mesta jag kommit över inom ämnet trädgård de senaste 10-15 åren. Men jag kan naturligtvis ha missat just detta. Så om någon har upplevt detta i sin egen trädgård vore det kul att veta. Jag har dock svårt att förstå varför detta skulle gälla bara det första året som en pion blommar. Och om de inte bryter igenom då, kommer problemet i så fall att kvarstå år två, eller funkar det av sig själv då?

Citera
          catlady
          Inlägg 19-06-2006, 10:46
          Länk hit: #11

Medlem

Jag vet inte varför det fungerar utan myror efter första året, om det kanske är så att det höljet är som starkast vid första blomningen på nya växter. Kanske kan det också vara så att de hårdare vintrarna längre norrut tar hand om detta, och det bara är här nere vi behöver hjälp av myror? Min mor har haft pioner i flera år och hade alltid problem med att de inte slog ut. Förra året hörde hon från en trädgårdsodlare på Österlen att hon skulle sluta plocka bort myrorna, och efter det har hennes pioner blommat! smile.gif Men om man inte har några knoppar ens på sina pioner så tror jag att myror gör varken till eller från tyvärr. Då tror jag mer på att de står för djupt. Min mor hade problem med det först också innan hon planterade om dem.

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          Smultronbuske
          Inlägg 19-06-2006, 11:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 7 238

Tack för svaren! smile.gif

Jag tror inte att pionen står för djupt (men jag kan ju alltid dubbelkolla). Så troligtvis är det p.g.a. att den är flyttad alltså. Ja då behöver jag ju inte gå här och vänta direkt tongue.gif . Tack så mycket!

--------------------
          ~ Smultronbuske ~

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon