Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Plockningsrabatt" till mina döttrar, vilka blommor ska jag välja?
          emmapemma
          Inlägg 22-06-2006, 07:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Hej!

Mina döttrar kommer alldeles strax att bli överraskade med en lekstuga, och på var sida om den tänker jag göra rabatter.

På den mörka sidan av stugan funderar jag på att sätta en buskkörsbär samt två amerikanska blåbär ( jag hoppas det funkar?), så de får gå och mumsa på, men jag vill också sätta vackra blommor, så att döttrarna kan gå och plocka buketter (till mig wub.gif ). De (i alla fall den äldsta) älskar rosa, och ljusblått, kanske lila. Personligen har jag lite svårt för knallgult, knallorange och knallrött, så när vi handlar kommer jag diskret att försöka lotsa dem förbi dessa färger... (nå, skulle de verkligen verkligen vilja ha det, så får de naturligtvis det)

Jag skulle vilja ha tips på bra perenner och sommarblommor, som står fint och länge i vas, gärna som blommar länge under säsongen, eller om man ska blanda vår-, sommar- och höstblommande perenner, så att det alltid finns saker att göra buketter av. Vilken typ av perenner ska vi satsa på? De ska ju helst också se bra ut i rabatten. Funkar klematis som bukettblomma? Eller ska man istället sätta t.ex. luktärter som får klättra upp på lekstugan?

Den rabatten som blommorna ska stå i ligger i s-sv, lerjord, och den kommer att skuggas av en avenbokshäck så småning i s-sö. Alla tips mottages tacksamt. Ja, förresten, lämna de mest giftiga därhän.

/Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-06-2006, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Stjärnflocka brukar hålla fint i buketter och det finns både vita och lite mer rosa, rödtonade sorter. +Den är lättodlad. Den borde gå utmärkt att plocka hårt ifrån för när blommorna börjar bli lite utblommade så kan man klippa växten och sedan brukar det komma en ny blomning framåt hösten.

Man kan ju även plantera någon lågväxande rosenspirea det är visserligen en buske men den blommar i rosa och här springer ibland småtjejerna i området och plockar buketter från häckarna vet inte hur länge de håller i vas dock.

Kärleksört är också fin och den kan hålla flera månader i vas och den håller sig också ofta i rosaröda toner.

Angående körsbäret på den mörka sidan, körsbär brukar vilja ha sol så alltför mörkt bör det nog inte vara. (+buskkörsbär blir ingen liten buske så ge den plats att växa)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          emmapemma
          Inlägg 22-06-2006, 08:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Ok, tack för tipsen! Stjärnflocka tycker jag är fin, särskilt tillsammans med rosor. Kärleksört, när börjar den blomma? Det är väl på sensommaren?

Jag har nog aldrig sett rosenspirea, jag ska ta och kolla upp den!

/Emma

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 22-06-2006, 13:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Vad lustigt - stjärnflocka var min spontana tanke också! Kolla olika färger på den, det finns från blek gråvit över rosa till mörkt vinrött och grålila. Underbar!
          Tulpaner kan du alltid peta ned, det gillar min son att plocka. Sätt många! ch gärna en sort som står länge, mitt tips är 'Queen of Night' - svartlila, högvuxen. Fantastiskt fin till rosa och andra "romantiska" färger.
          Stor daggkåpa (Alchemilla mollis) tycker jag själv är en härlig snittblomma, och barn brukar gilla bladen med deras daggdroppar.
          Smultron kan du sätta runt blåbären också.
          Olika hornvioler brukar få riktigt långa blomskaft, och därför vara bra plockblommor. De blommar ofta hela sommaren också, så de är odlingsvärda. Sorter som 'Blaue Schönheit' och 'Boughton Blue' har jag och är mycket nöjd med.
          En plockvänlig annuell är zinnia, den står hur länge som helst i vas.
          Min son älskar lejongap och vill så sådana varje år.

Ska själv anlägga rabatt runt lekstuga i sommar, så jag kan återkomma om jag får några inspirationskickar!
          Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 05:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon