CITAT (Ramoth @ 06-07-2006, 14:02)
CITAT (Kat @ 03-07-2006, 12:22)
Absolut bästa sättet att hålla efter sly och hålla marker öppna heter 'bete'.
Får är jättebra till detta.
Det är ofta inte omöjligt att få någon fårägare att ha sina djur på sin mark mot att de stängslar själva. Annars kan man få EU-bidrag för att hålla markerna öppna genom att ha vall också.
Men hur sannoligt tror du att det är att detta system skulle passa i just det här fallet?
Här läst alla svaren och det enda realistiska hittills tycks fortfarande vara roundup.
Igenvuxen skogstomt som man inte är vid hela tiden, vad gör man?
Tomt låter som om det är ett stort område och då borde det ju gå åt oändliga mängder roundup för att döda slyt och risken är ju att annat också dör.
Mitt råd (jag har också skogsfastigheter som är slybevuxna pga att de tidigare skötts dåligt) är att ta bort slyt. Antingen med röjsåg eller också med hjälp av djur. Man behöver inte ha egna djur utan kan låna ut sin mark till en djurägare. www.bete.se finns på nätet där markägare och djurägare kan byta tjänster med varann. Djur är utan tvivel det allra lättaste då de inte lämnar nåt ris efter sig. Förutsatt att man får hjälp av djurägaren med staket + skötsel. Jag har tidigare lånat får och i år lånar jag grisar. Grisarna är enormt effektiva och väldigt trevliga. Luktar faktiskt inget alls!!!
Har du grovt sly är det inget för får. De har för små munnar. Då är kor bättre.
Röjsåg funkar ju också, men det blir en del ris efteråt. Röjsågen är mitt favoritverktyg hemma. Det är roligt att röja!!!
När slyt är röjt går du på stubbarna, ifall ditt sly är rotskott. Dödar du inte stubben är jobbet helt ogjort för lika mycket sly kommer att komma igen nästa år och nästa och nästa...
Som stubbdödare kan man antingen borra hål i stubben och hälla i salt eller också slå i speciella plugg med stubbgift (roundup tror jag faktiskt). Det finns säkert fler metoder också att ta kål på stubbarna.
Bilder på mina sommargrisar som utrotar sly och småbuskar i min skog finns att beskåda i mitt album (hur man länkar vet jag inte riktigt, men det är Odlas album)