Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49
Jag vet inte vilken zon du bor i...men nu kan du sätta ner dom direkt i rabatterna ! Jag bor i zon 3 och här har jag planterat gladioluslökar och dahlior nu direkt! Annars kan du sätt i kruka och driva upp dom inne så kanske det går fortare och sedan ut med dom!
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Liljor -väldränerat ska ibland titta upp nästan med lökspetsen.. Iris nästan halva riozomen bar -ovan jord -soligt är fint läge Vita lilium och svarta iris är fina ihop
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
sorry ,Irisarnas rotknölar kallas riozomer Obs de växer lika bra om man kallar dem rotknölar .... Hälsar en som ska kolla in sina svarta irisars uppkomst idag ..
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209
När jag började täckodla, med flis täckte jag även irisknölarna med ett tjockt lager och döm om min förvåning när det plötsligt blev jättemånga fler irisar
Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 120
Iris förökar sig mycket... Det har inget med din täckodling att göra. Du ska tvärtom vara försiktig med att lägga för mycket på irisknölarna... Dom behöver ligga exponerade för solen för att blomma rikligt! Själv har jag nog typ fördubblat mina irisbestånd från i fjor. Efter ett par år måste man ta upp och dela...
Kerstin - som ser fram emot stor irisblommning inom kort, flera stänglar uppe och flera på gång...