Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläderblomssaft
          Anita S
          Inlägg 28-06-2006, 21:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 3 536

Jag har kollat runt lite efter recept på fläderblomssaft. Jag tycker att sockermängden alltid verkar så hög. Är det någon som har ett bra recept? Varför ska det vara citronsyra i när man har citroner i? Hur brukar ni som gör saften göra, rent praktiskt alltså?

Anita S

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 16)
          fandolin
          Inlägg 28-06-2006, 22:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 146
          Medlem nr: 7 593

Man kan minska rejält på sockermängden om man fryser saften sedan den blivit klar. Den går sedan att "skopa" upp ur frysen efter hand, blir inte stenhård utan mer som sorbet. Kall saft som inte blir för söt.
          Brukar blanda ingredienserna i en stor hink och låta stå i rumstemperatur så länge som receptet föreskriver , kring tre veckor, (Annas mat) och sedan sila ifrån.
          Gott är sedan också att skopa upp en tesked och fylla upp glaset med mineralvatten och is.

Citera
          Berith
          Inlägg 29-06-2006, 06:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

120 blomklasar, 4 liter vatten, 4 kg strösocker, 4 citroner och 120 g citronsyra får stå i 5 dygn. Jag fryser också ner och skedar upp, ett par matskedar blir lagom till en tillbringare. Tycker inte att det blir för sött, bara sååå gott och läskande i sommarvärmen. smile.gif

-----------
          Måste tillägga att den står kallt i 5 dygn innan jag silar den och fryser in.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anita S
          Inlägg 29-06-2006, 09:38
          Länk hit: #4

Medlem

Skall vattnet hällas på kallt eller ska man koka upp vatten och socker och slå över?

Anita S

Citera
          Berith
          Inlägg 29-06-2006, 10:04
          Länk hit: #5

Medlem

I mitt recept ska vattnet kokas upp tillsammans med sockret och citronsyran.

När alltihop smält och vattnet kokar häller jag det över blommorna och citronskivor i en ganska stor rostfri bunke. När det svalnat får det stå i kylen/svalen i 5 dygn innan jag silar och häller upp på små glassbyttor.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          ambly
          Inlägg 30-06-2006, 19:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 7 505

Har en fundering,

Jag tycker att hållbarheten inte är så lång (erfarenhet från min mor) om man inte fryser den.

En tanke,

Om man efter man silat saften kokar upp allting för att ta död på alla eventuella grejer som kan påskynda mögel och liknande tappar den smaken eller vad händer?

Första gången jag gör saft i någon form men man vill ju alltid att det ska bli perfekt!

Läste även något recept där man tillsatte natriumbensoat efter att man silat.

Erfarenheter?

Citera
          Anita S
          Inlägg 01-07-2006, 19:16
          Länk hit: #7

Medlem

Jag kommer att frysa in min saft i små portioner. Natriumbensoat ogillar jag, det känns inte naturlig.

Anita S

Citera
          netaave
          Inlägg 03-07-2006, 12:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Berith @ 29-06-2006, 11:04)

När alltihop smält och vattnet kokar häller jag det över blommorna och citronskivor i en ganska stor rostfri bunke. När det svalnat får det stå i kylen/svalen i 5 dygn innan jag silar och häller upp på små glassbyttor.

Jag har samma recept som du. Fast jag brukar inte ha den i kylen utan det står i garaget, inga problem, bara det står svalare än i rumstemperatur.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 03-07-2006, 12:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (ambly @ 30-06-2006, 20:38)
          Har en fundering,

Jag tycker att hållbarheten inte är så lång (erfarenhet från min mor) om man inte fryser den.

En tanke,

Om man efter man silat saften kokar upp allting för att ta död på alla eventuella grejer som kan påskynda mögel och liknande tappar den smaken eller vad händer?

Första gången jag gör saft i någon form men man vill ju alltid att det ska bli perfekt!

Läste även något recept där man tillsatte natriumbensoat efter att man silat.

Erfarenheter?

Jag har provat att autoklavera (högt tryck och värme) flädersaft, den blir steril men eftersom den innehåller endel socker så blir den också mörk. Jag tror i princip att det skulle fungera att koka + konserveringsmedel, det borde hindra svampsporer från att gro, men man tappar kanske lite i smak. Många ggr tycker jag att det är en klar skillnad i smak på saft/sylt som görs på rårörda bär/frukter/blommor, jämfört med den som kokas.

Citera
          Berith
          Inlägg 03-07-2006, 13:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (netaave @ 03-07-2006, 13:01)
          CITAT (Berith @ 29-06-2006, 11:04)

Jag har samma recept som du. Fast jag brukar inte ha den i kylen utan det står i garaget, inga problem, bara det står svalare än i rumstemperatur.

Japp, precis, bara den står svalt.

--------------------

Citera
          myskmadra
          Inlägg 24-06-2007, 12:10
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Forstätter här på en gammal tråd om flädersaft.
          Har blommor i frysen och vill göra saft. Helst inte så söt, mera som måltidsdricka.
          Fandolin skrev ifjol:
          " Man kan minska rejält på sockermängden om man fryser saften sedan den blivit klar. Den går sedan att "skopa" upp ur frysen efter hand, blir inte stenhård utan mer som sorbet. Kall saft som inte blir för söt.
          Brukar blanda ingredienserna i en stor hink och låta stå i rumstemperatur så länge som receptet föreskriver , kring tre veckor, (Annas mat) och sedan sila ifrån.
          Gott är sedan också att skopa upp en tesked och fylla upp glaset med mineralvatten och is. "

Hur mycket socker tar du? Och börjar det inte jäsa om det ska stå i 3 veckor i rumstemperatur?
          Det recept jag har är på 2 l vatten, 40 fläderblommor och 1,7 liter socker, 3 citroner, 50 g citronsyra.
          Det är det jag funderar på , om det inte börjar jäsa om jag till exempel minskar sockret till 1,2 liter?
          När saften väl är i frysen lär den inte jäsa, eller hur?
          Ber vänligast om hjälp blomma.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          KURT
          Inlägg 25-06-2007, 05:47
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (myskmadra @ 24-06-2007, 12:10) *
          Hur mycket socker tar du? Och börjar det inte jäsa om det ska stå i 3 veckor i rumstemperatur?
          Det recept jag har är på 2 l vatten, 40 fläderblommor och 1,7 liter socker, 3 citroner, 50 g citronsyra.
          Det är det jag funderar på , om det inte börjar jäsa om jag till exempel minskar sockret till 1,2 liter?
          När saften väl är i frysen lär den inte jäsa, eller hur?
          Ber vänligast om hjälp blomma.gif

Jag har aldrig sett något recept där det skall stå i 3 veckor i rumstemperatur! Står det så länge så lär det nog växa även om man har socker i ! Mer än 4-5 dygn brukar man inte ha det stående. Och i frysen jäser det INTE.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 25-06-2007, 10:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

I mitt recept står det att det ska stå svalt. Jag har krukan i kylen i fem dagar.

Citera
          Memoria
          Inlägg 28-06-2007, 08:15
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 7 469

Vad händer när man har för lite citronsyra? Jag gjorde en sats med 40 klasar men hade bara 30g citronsyra hemma. Tycker att saften smakar lite beskt, men vet inte om det berodde på citronerna som tyvärr inte var helt mogna. Kan jag koka upp saften med lite mer socker innnan jag tappar den på flaskor eller är det citronsyran som saknas?

Citera
          myskmadra
          Inlägg 30-06-2007, 17:30
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Nu är saften i frysen. Jag halverade mängden socker och tillsatte en knivsudd bensoat.
          Efter 3 dygn i kylen var det inget fel på den (ingen konstig lukt eller smak)!
          Tänker använda som smaksättare till mineralvatten mm.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          tiagirl
          Inlägg 01-07-2007, 22:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 168
          Medlem nr: 7 508

Oj va många recept!!! Jag gjorde flädersaft i veckan nu för första gången och fick mormors recept. Reagerade på hur dyrt det blev egentligen mot att köpa ÖB:s dunksaft...går ju åt endel nu när det är varmt på 6 pers... Men det var kul att prova iaf! Gott blev det med, smakade precis som det ska!

100 klasar
          6 L vatten
          6 kg socker
          8 citroner
          200 g vinsyra

Man skulle hälla det ihopkokade sockervattnet över citronerna och flädern och så blanda ner citronsyran. Så låta det stå i fem dagar. Mormor hade en frottehandduk om sitt sa hon för det skulle hålla värmen. Röra om engång om dagen.

Men vad endel av eras recept kan man minska drastiskt på det mesta tycker jag det verkar som?? 14 kr/L hamnade priset på och det blev 10 L saft av det hela.

Mormor sa att jag skulle köpa och ha i något som hette Ataom? och det hade jag, för att det skulle hålla sig. Men....hur länge håller det sig då???? 1 månad eller 1 år???

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 02-07-2007, 05:33
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (tiagirl @ 01-07-2007, 22:32) *
          Mormor sa att jag skulle köpa och ha i något som hette Ataom? och det hade jag, för att det skulle hålla sig. Men....hur länge håller det sig då???? 1 månad eller 1 år???

Atamon är natriumbensoat, förhindrar avamptillväxt. Men det går inte att säga om det håller sig eller ej. Man bör förvara den svalt och titta till den regelbundet. Sakll man vara säker så får man frys, eller akutoklavera, och båda de metoderna har nackdelar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon