Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blommande buskage, hur tänker ni?
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2006, 19:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag vill fylla min trädgård med blommande buskage. Nu funderar jag över vilket som blir bäst:

Är det bättre om varje buskage ha något som blommar hela säsongen (vår+sommar+sensommar+höstfärg i varje buskage) eller blir det snyggare om man sätter ihop dom så att varje buskage blommar vid en viss tidpunkt ( t.ex. ett vårbuskage, ett sommarbuskage, etc.)?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Åsa Bi
          Inlägg 30-06-2006, 20:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 7 895

Jag skulle blanda dem så att det ofta är något som sprakar i varje buskage, för jag tycker om att gå runt i trädgården och ha blickfång lite här och var. Det kan ju också bli lite plottrigt om man har massor av olika exempelvis vårblommande buskar tätt ihop, kanske?

Men man kan ju också tänka att man vill ha en del av trädgården i fokus i taget, och det kan säkert bli jättefint hur du än komponerar buskagen.

Vilka buskar har du tänkt dig?

--------------------
          Zon 2-3 utanför Linköping

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2006, 21:41
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Åsa Bi @ 30-06-2006, 21:09)
          Vilka buskar har du tänkt dig?

Tja, inte riktigt bestämt för jag vill ha så många.rolleyes.gif

Exempelvis tänker jag på gullregn och funderar på om den ska stå bredvid syrenerna (blommar samtidigt) eller om den i stället ska stå bredvid den planerade rosenhäcken på framsidan som färgklick innan rosorna börjar.

Vill också ha rosenribs, och funderar på om den ska stå ihop med forsythian, eller som förgrund till syrenhäcken.

Även paradisbuske vill jag ha och undrar om den ska göra sällskap med schersminen eller lysa upp en annan del av trädgården.

Och så vill jag ha fjärilsbuske, och undrar vilka andra buskar den passar ihop med.
          Körsbärsbenved är det samma problem med, vilket sällskap vill den ha?

Ja så funderar jag om man kan blanda rosor med andra buskar som inte är rosor. Exempelvis Rosa Moyesii, som skulle kunna sticka fram i ett buskage med något helt annat.

--------------------

Citera
          Lars
          Inlägg 30-06-2006, 22:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Jag skulle sprida ut dem, inte ha syren och gullregn tillsammans, men det är ju en smaksak.

Ang kombinationer så tycker jag att fjärilsbusken gör sig bäst som solitär i ett lägre buskage, den blir ofta undanträngd om den ska tampas med schersminer och syrener. Ha någon låg marktäckare i framkant (spirea, nån av de vintergröna benvedarna, eller kanske perenner (näva, exempelvis någon som blir lite högre 'Brookside' - snygg till fjärilsbusken) I den här lägre marktäckaren sätter du fjärilsbusken som solitär.

Körsbärsbenveden är ju en läcker höstbuske och kan passa tillsammans med vår eller sommarblomande buskar, ex liguster, som faktiskt är fin som friväxande, inte bara som klippt häck. Även körsbärsbenveden bör sättas som solitär i en lägre marktäckande matta ex tuvsnöbär, tuvkornell eller sockblomma för att komma mest till sin rätt. Däremot tycker jag att vanlig benved är en utmärkt buskagebuske, så även rönnbärsapel, Malus sieboldii, som har fler, men mindre frukter än bukettapeln och också blir högre. Otroligt läcker på hösten med gult bladverk och röda bär. Fin även med de vita blommorna på våren.

Perukbuske, rödbladig smällspirea, blodplommon/blodhägg/blodhassel livar upp varje buskage med en avvikande bladfärg. Så även guldschersmin eller gulbladig smällspirea.

Pratar vi större buskage är även körsbärsplommon ett givet inslag.

Ja, det var lite tankar från mej
          Lars

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-06-2006, 23:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Låter som att det kommer att bli en frodig, färgsprakande och ljuvlig miljö med dina buskiga planer!

Exempelvis tänker jag på gullregn och funderar på om den ska stå bredvid syrenerna (blommar samtidigt) eller om den i stället ska stå >bredvid den planerade rosenhäcken på framsidan som färgklick innan >rosorna börjar.

Utan att ha sett platsen, men jag skulle låta gullregnet få plats att vara synlig hela året. Gullregnets stammar är lika fascinerande osm många andra träd som är kända för sina vackra stamfärger. På vintern skiner ungstammarna djupgrönt. Som en fontän bland rosor låter det utmärkt. Gullregn blir ganska höga som du vet, och de förfulas helt med toppbeskäringar.

Vill också ha rosenribs, och funderar på om den ska stå ihop med >forsythian, eller som förgrund till syrenhäcken.

Jag har tagit minst 100 foton på min ribs och forsythia som står nära varandra. Den färgklicken vill åtminstone jag inte vara utan, det blir vårens största färgsprak. De blommar exakt samtidigt här.

Ja så funderar jag om man kan blanda rosor med andra buskar som inte >är rosor.

Jajamen, visst går det, fint när rosor "tittar fram", faktiskt bättre att samplantera än att ha alla rosor som solitärer. Moyesiin blir ganska hög också, spretar iväg med bågböjda slanor. Att tänka på är att nästan alla rosor behöver en rejäl rosgrop och vissa sorter kommer att behöva mer näring och jordluckring än andra buskar. Men det ordnar sig nog, man kan alltid krypa under en Moyesii för att få den att trivas! Förresten har den de vackraste rosbladen av dem alla. Många småblad, lite rundade, sirliga och mörkt gröna.

--------------------

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 01-07-2006, 09:20
          Länk hit: #6

Gäster

Själv samlar jag till ett buskage med höstblommande växter, alltid lika bortglömda.
          På våren blommar ju det mesta, tom gräsmattan.
          Diverse hortensior.
          Fjärilsbuskar, det finns många olika.
          Frilandshibiscus, även här finns många sorter.
          Heptacodium miconoides, äntligen i min samling.
          Skäggbuske.

Nu söker jag bara namnet på den kastanj som har höstblommning och ett buskigt växtsätt, så snart jag har namnet så beställer jag den på närmsta butik.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 01-07-2006, 17:53
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för bra ideer! smile.gif

Cilla, tänkte inte på att gullregn kunde vara vackert efter blomning. Då ska den få en framskjuten plats. Kan det bli för skuggigt med rosor bredvid? Är det skillnad på dom gullregn som ser ut som buskar och dom som ser ut som träd?

Lars, vad är det för skillnad på benvedarna som gör att den ena gör sig bättre som solitär och den andra i blandat buskage? På bilder ser man ofta bara frukter och blad i närbild men inte växtsätt.

Ett höstblommande buskage är kanske en god idé, med tanke på att vi faktiskt brukar sitta på en speciell plats på sensommaren. Annars brukar jag tänka att tidig och sen fägring ska placeras så den syns från fönstret.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon