CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2006, 11:46)
CITAT (Felix matte @ 03-07-2006, 23:37)
CITAT (Scrollan @ 03-07-2006, 23:31)
Svalbard har en fantastisk midnattssol om sommaren.....nästan precis som om dagen.
Och - det finns inga mygg däruppe heller.

Visst var det du som hade fått köpa "myggjacka"?
Svalbard... Såg du ikväll
Fångstfamiljen på Svalbard
Tid: 21:30-22:00
Norsk dokumentärserie från 2005. En norsk familj bosatte sig på Svalbard under ett år. Del 3 av 3. De mörka vinterdagarna övergår i vår med blommor och snösmältning. Familjen åker hundspann för att jaga, hämta vatten och timmer alltmedan isbjörnarna regelbundet lufsar vid stugknuten. Dagen för hemresan till Norge närmar sig. Även 9/7.Så intressant och sevärd serie program.
Systerson min har bott och jobbat i Longörbyn (heter den så?) under några år.
Isbjörnen tog en kvinna under hans tid där.

Longyearbyen.
Isbjörnen är direkt livsfarlig. Ingen vettig människa ger sig ut i naturen på Svalbard utan att ha gevär med sig, ofta även inne i samhällena. Isbjörnen har ingen inbyggd rädsla för människor som andra björnar har och dessutom har den inget emot att dryga ut kosthållet med en "långgris", kannibalernas beteckning på människor.
Jodå, jag såg dokumentären, Felix matte.
Och...visst var det jag som hade investerat i en myggjacka.
Svalbard har uppemot 2000 isbjörnar och, precis som Ruda säger, så vistas man inte utanför Longyerarbyen utan vapen. Sysselmannen brukar även hålla koll på ev kringstrykande björnar som kommer för nära.
När vi var däruppe, så nödgades de skjuta en hona med 2 halvvuxna ungar eftersom det inte gick att hålla dem borta ifrån byn.
Efter att ha sett programmet så inser jag att jag vill åka dit igen.